Bijziendheid verband met resolutie?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Bijziendheid verband met resolutie?

Dag!

Ik had een vraag , waar ik nergens op internet het antwoord kon vinden dus heb ik besloten om het hier te proberen.

In mijn vrije tijd zit ik graag achter de computer en ik heb gemerkt dat hierdoor mijn gezichtsvermogen achteruit is gegaan. Ik heb nu moeite met voorwerpen op een afstand scherp te zien. Laatst heb ik een nieuw beeldscherm aangeschaft die een hogere resolutie kon bereiken dan mijn oude. Wat ik heb gemerkt is als ik een tijd naar dat scherm heb gestaart ik dingen beter in de verte kan zien. Dat merkte ik omdat ik vroeger altijd een beetje moeite had met het lezen van teletekst maar ik zat op dezelfde plaats en het leek wel of het veel scherper was.

Mijn vraag is nu of een hogere resolutie (kleinere lettertjes op het scherm) beter is voor je ogen als je ver weg graag scherp wilt zien.

Ik heb al 2 argumenten overwogen die elkaar tegenspreken namelijk:

- De lettertjes op het scherm zijn kleiner dus je ogen moeten meer hun best doen met articuleren waardoor je dus zou denken dat je extra bijziend wordt

- De lettertjes zijn kleiner waardoor ze verder weg lijken.

Ik snap er helemaal niks meer van , heeft iemand een antwoord?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Bijziendheid verband met resolutie?

Ik ben ook licht bijziend door het uren staren naar m'n scherm. Ik zie op bepaalde momenten ook goed, maar meestal voor niet erg lang. Ik vermoed dat het te maken heeft met het feit dat je ogen de lens nog even goed kunnen plaatsen om een scherp beeld te krijgen maar dat slechts x aantal minuten kunnen vasthouden en dan vermoeid geraken ofzo. Dit is enkel wat ik vermoed, het heeft zeker geen wetenschappelijke waarde :D .

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Bijziendheid verband met resolutie?

Natuurkundig is er niks aan de hand. Ik denk dat dit topic in geneeskunde thuishoort.

http://en.wikipedia.org/wiki/Myopia
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Bijziendheid verband met resolutie?

Ik heb een oud scherm gehad wat gewoon niet meer goed werkte, een crt die gewoon wazig was. Je oog probeert steeds scherp te stellen, maar het lukt gewoon niet, erg vermoeiend.

Inderdaad hoe beter het scherm, hoe minder moe je ogen worden en ze zullen sneller reageren als je wilt scherp stellen op iets ver weg.

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Bijziendheid verband met resolutie?

- De lettertjes op het scherm zijn kleiner dus je ogen moeten meer hun best doen met articuleren
Zullen we het houden op accomoderen? pi.gif

Verder sluit ik me aan bij bovenstaande
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Berichten: 12.262

Re: Bijziendheid verband met resolutie?

Mijn vraag is nu of een hogere resolutie (kleinere lettertjes op het scherm) beter is voor je ogen als je ver weg graag scherp wilt zien.
Ik denk eerlijkgezegd dat het heel weinig uitmaakt. Het 'probleem' aan beeldschermwerk is dat je voortdurend moet focussen op het beeldscherm. De enige factor daarin is de afstand tot het scherm. Als de resolutie heel hoog wordt moet je wellicht juist dichterbij zitten om het nog te kunnen lezen, wat alleen nadelig is.
Ik ben ook licht bijziend door het uren staren naar m'n scherm.
Waarom zou je denken dat het een gevolg is van het ander? Dat veel werken op korte afstand blijvend bijziendheid veroorzaakt is nooit (echt) aangetoond. Het kan misschien even duren om van vlakbij naar ver weg te focussen, maar een blijvende verandering in het oog is nooit gevonden.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Bijziendheid verband met resolutie?

Waarom zou je denken dat het een gevolg is van het ander? Dat veel werken op korte afstand blijvend bijziendheid veroorzaakt is nooit (echt) aangetoond. Het kan misschien even duren om van vlakbij naar ver weg te focussen, maar een blijvende verandering in het oog is nooit gevonden.
Is dat niet een beetje te stellig geponeerd?

wiki:
There are currently two basic mechanisms believed to cause myopia: form deprivation (also known as pattern deprivation[44]) and optical defocus.[45] Form deprivation occurs when the image quality on the retina is reduced; optical defocus occurs when light focus in front of or behind the retina. Numerous experiments with animals have shown that myopia can be artificially generated by inducing either of these conditions. In animal models wearing negative spectacle lenses, axial myopia has been shown to occur as the eye elongates to compensate for optical defocus.[45] The exact mechanism of this image-controlled elongation of the eye is still unknown.[citation needed] It has been suggested that accommodative lag leads to blur (i.e. optical defocus) which in turn stimulates axial elongation and myopia.[46]

44: http://arapaho.nsuok.edu/~salmonto/VSIII_2006/Lecture27.pdf

45:^ a b c d Saw SM, Gazzard G, Au Eong KG, Tan DT. "Myopia: attempts to arrest progression." Br J Ophthalmol. 2002 Nov;86(11):1306-11. PMID 12386095.

http://bjo.bmjjournals.com/cgi/content/short/86/11/1306

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: Bijziendheid verband met resolutie?

Ik vraag me af of die proeven wel erg representatief zijn. Als je middels lenzen het oog expres overcompenseert, ontspannen de spieren die accomoderen helemaal nooit meer, ook niet bij kijken in het oneindige. Dat is een wezenlijk andere situatie dan die van bijv een beeldschermwerker - die focust welliswaar vaak dichtbij, maar tijdens rondlopen of op weg naar huis in de auto ook regelmatig op het oneindige.

Vergelijk het met het kunnen strekken van je arm: Dat wordt niet onmogelijk als je regelmatig met je hand je schouder vasthoudt, maar na een paar weken in het gips onder een vaste hoek is het opeens verdraait lastig.
Victory through technology

Berichten: 2

Re: Bijziendheid verband met resolutie?

Goh. Probeer eerst een paar daagjes van je pc af te blijven. Indien je bijziendheidafneemt, is dit het teken dat je ogen gewoon vermoeid worden.

Berichten: 302

Re: Bijziendheid verband met resolutie?

Goh. Probeer eerst een paar daagjes van je pc af te blijven. Indien je bijziendheidafneemt, is dit het teken dat je ogen gewoon vermoeid worden.
Die vermelde site is niet 100% reclame-vrij. Alhoewel LASIK zeker geen slechte optie is, moet ook rekening gehouden worden met bijwerkingen, zoals glasvochtloslating. Dit is op zich niet direct iets ernstigs, maar heeft vaak wel als gevolg een sterke toename aan zichtbare 'floaters'. Die zijn irritant. Zelf heb ik 2 maanden geleden een glasvochtloslating ondervonden aan een oog, toevallig terwijl ik aan het lezen was op een ouderwetse computermonitor die stuk was gegaan waardoor het beeld erg trilde. Of misschien niet toevallig, wellicht heeft de trilling het uitgelokt. Ik ben er in ieder geval niet blij mee, dat wil zeggen, houd er rekening mee in je overwegingen LASIK te laten doen.

Overigens, heb ik eens gelezen dat veel lezen op jonge leeftijd bijziendheid zou kunnen veroorzaken. Het veronderstelde mechanisme ben ik vergeten. Het mechanisme vermeld op Wiki is kunstmatig veroorzaakte myopie. Wie die niet bijziend is gaat er negatieve glazen gebruiken ? Volgens mij is het voor een groot deel genetisch bepaald hoever je oogbol groeit (een bijziend oog is langer dan 'normaal'). Ik denk niet dat veel lezen op volwassen leeftijd bijziendheid verergert. Iets anders waar je rekening mee moet houden: hoe ouder je word, hoe groter de starheid van de ooglens wordt, d.w.z. het leidt tot tragere en verminderde accomodatie.

Berichten: 7.068

Re: Bijziendheid verband met resolutie?

Overigens, heb ik eens gelezen dat veel lezen op jonge leeftijd bijziendheid zou kunnen veroorzaken.
het tweede punt op de lijst onder 'the senses'

Berichten: 302

Re: Bijziendheid verband met resolutie?

Leerzame site. Het vermeldt:

There is no single theory that satisfactorily explains myopia—in particular, studies show that so-called eyestrain from close reading and computer games can lead to myopia, but the underlying physiologic mechanism is poorly understood. There is also no evidence that reading in dim light or sitting close to a television causes vision to deteriorate.[113][114] (Bold mine)

Ik begrijp het gebruik van het woordje 'also' niet. Alsof er wordt beweerd dat myopie niks te maken kan hebben met veel lezen, terwijl er duidelijk staat dat het mechanisme daarvan slecht wordt begrepen.

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: Bijziendheid verband met resolutie?

Wanneer lang dichtbij scherp gezien moet worden, kan de accomodatie verkrampt vastgehouden worden. Kijk je dan in de verte dan laat je die accomodatie niet direct los, en is er dus op dat moment schijnbare myopisatie.

Vooral jonge mensen willen dat soms lang vasthouden.

Bij een oogmeting komt die accomodatie dan niet los en meet je te veel min die dus niet komt door verandering van de lengte van het oog of sterkte van het brekend stelsel, maar door het niet loslaten van de inspanning voor dichtbij.

Reageer