Kaasbereiding!

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 13

Kaasbereiding!

he allemaal ik moet weten hoe je kaas maakt en wat er allemaal gebreurd in het bereidingsproces!

alvast bedankt :shock: [/code]

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Kaasbereiding!

Je kiept stremsel bij melk, laat het ff staan en perst het vocht eruit. Laten rijpen zolang je dat wilt en klaar is klara..

GOOGLE!
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-


Berichten: 14

Re: Kaasbereiding!

Zo eenvoudig is het allemaal niet, vooral niet als je Goudse kaas wilt maken (de gewone Nederlandse kaas). Stremsel is wel het belangrijkste ingrediënt, maar de bereiding van kaas is een proces dat veel aandacht nodig heeft. Ten eerste is het erg belangrijk dat de melk vers is (melk dat rechtstreeks van de koe komt, melk in pak is dus niet goed!). Daarnaast zijn er verschillende temperaturen in verschillende stadia belangrijk. Ook moet de melk met het stremsel een bepaalde tijd aanzuren, de tijdsduur hiervan is ook belangrijk wil je goede kaas maken. Dan moet de aangezuurde melk "gesneden" worden, dit moet ook op de juiste manier gebeuren. Vervolgens haal je de "wrongel" uit de kaastrog en pers je de laatste "wei" uit de "wrongel" en krijgt de kaas z'n vorm. Ook dit persproces komt redelijk precies.

Als dit allemaal klaar is zijn we toegekomen aan de nazorg van de kaas. Dit proces is een erg belangrijk stadium, als dit niet goed gebeurd kan de kaas nog steeds hopeloos mislukken. De kaas wordt in een pekelbad gelegd en wordt er zout op de bovenkant gestrooid. De kaas wordt na ca. 12 uur gedraaid in het pekelbad. Weer 12 uur later kan deze uit het pekelbad gehaald worden en kan het een dag drogen. Vervolgens kan het naar de koelcel waar het kan rijpen en wordt tijdens het rijpen de kaas ingesmeerd met een soort pasta. Deze pasta wordt relatief hard, maar blijft tegelijk flexibel, dit wordt de donkergele schil die zich om de kaas bevind. De rijpingstijd is afhankelijk van het soort kaas dat je wilt maken, jonge kaas rijpt veel korter dan oude kaas.

Ik heb zelf weleens meegeholpen met kaasmaken en kan je vertellen dat het een uiterst secuur werkje is. Als je de proces niet goed uitvoert (tijden, temperaturen, snijden en nazorg) zal de kaas hopeloos mislukken.

Ik raad je aan om voor meer informatie te kijken op www.eko-de-eerste.nl en stuur hen dan ff een mailtje voor het exacte recept en bereiding van kaas. Veel succes!!

Berichten: 14

Re: Kaasbereiding!

In het berichtje van Tee staat alles heel overzichtelijk en compleet in de link. Dit moet voor jou volgens mij ook meer dan voldoende zijn.

Berichten: 13

Re: Kaasbereiding!

In het berichtje van Tee staat alles heel overzichtelijk en compleet in de link. Dit moet voor jou volgens mij ook meer dan voldoende zijn.


he jongens bedankt he!

ik kan deze link goed gebruiken.

Reageer