Vraagje over excel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 95

Vraagje over excel

wie kan me hierbij helpen???

de inkoper van cafe goedkoop koopt altijd de goedkoopste wijn die zijn leverancier op voorraad heeft. De leverancier heeft wijn in tien kwaliteiten, voor tien verschillende prijzen. van elke soort heeft hij slechts een beperkte hoeveelheid op voorraad. het komt regelmatig voor dat de inkoper meer wijn nodig heeft dan de voorraad aan goedkoopste wijn. In dat geval koopt hij ook duurdere wijnen, en wel zodanig dat de rekening zo laag mogelijk blijft.

ik wil een spreadsheet hiervan maken waarin voor elke wijnsoort de prijs per fles en bij de leverancier aanwezige voorraad ingevuld kan worden ingevuld. ik moet ook een cel reserveren voor de bestelgrootte.ik moet ervoor zorgen dat dat de spreadsheet precies berekent hoeveel flessen er van elke kwaliteit geleverd worden en wat de rekening wordt.

hoe bereken ik de "rekening" ??

de rest kan ik wel:D

heel erg bedankt alvast

groetjes floor

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Vraagje over excel

hoe bereken ik de "rekening" ??
De rekening is:

prijs type1 x aantal

prijs type2 x aantal

prijs type3 x aantal

prijs type4 x aantal

prijs type5 x aantal

prijs type6 x aantal

prijs type7 x aantal

prijs type8 x aantal

prijs type9 x aantal

prijs type10 x aantal

van deze waarden neem je de som.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Vraagje over excel

@Ruben, de inkoper zal maar zelden heel de voorraad kopen. :D

@Floortje, is de voorraad van de leverancier al voorgesorteerd qua prijs? M.a.w. mag je de voorraadlijst handmatig van goedkoop naar duur opstellen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 95

Re: Vraagje over excel

dat begrijp ik wel, maar de inkoper koopt altijd de goedkoopste wijn, als de voorraad op is van de goedkoopste wijn, dan pas koopt hij de duurdere wijn, de rekening moet zo laag mogelijk blijven.

er dient zoveel mogelijk geleverd te worde

wie heeft een tip??

groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Vraagje over excel

@Ruben, de inkoper zal maar zelden heel de voorraad kopen. :D
Daar had ik ook aan gedacht maar wanneer je geen wijn koop van een bepaald soort (dure bijvoorbeeld) dan vul je bij aantal nul in en zo verkrijg je automatisch de juiste rekening.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Vraagje over excel

Ja, maar de bedoeling is nou juist dat je aan de hand van de voorraad van de leverancier automatisch laat uitrekenen hoeveel een x aantal flessen gaat kosten.

Stel je wil 100 flessen: handmatig zeg je dan 36 flessen van €2 waarmee die goedkoopste voorraad is uitgeput, dan nog de hele voorraad (bijv 48 stuks) van € 2,50, en het tekort dat je dan nog hebt van 16 flessen komt uit de voorraad van €3.

Maar, dat proces moet je nou automatiseren. Laten kijken hoeveel van de goedkoopste je beschikbaar hebt, tekort aanvullen met de tweede goedkoopste, derde goedkoopste soort etc net zolang tot je bestelling voldaan is. En ook niet langer.....

een leuk oefeningetje met de ALS functie. :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 95

Re: Vraagje over excel

jah precies dus eerst de voorraad van goedkoopste en dan duurste.

tip:

Om te voorkomen dat de formules ingewikkeld worden is het zaak om veel cellen te reserveren voor tussen resultaten, bijv. "nog te leveren flessen". Je moet ook een minimum hebben. Dus de MIN functie,

ben bennieuwd of jullie eruit komen.

Ik loop namelijk hier vast:D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Vraagje over excel

ben benieuwd of jullie eruit komen.
ik ben er al lang uit hoor.... :D

heb je al eens in de helpfunctie naar de ALS gezocht?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Vraagje over excel

Als de lijst vooraf correct gesorteerd is dan moet je enkel een heleboel ALS() statements gebruiken. Als die niet gesorteerd is dan is het een pak meer werk in excel.

Berichten: 95

Re: Vraagje over excel

Jan ik heb alles gezocht, maar kwam er niet echt uit, kun je me een beetje helpe?? :D

voor de duidelijkheid, de lijst is niet gesorteerd.

je moet echt met tussen resultaten werken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Vraagje over excel

Red je het wel als de lijst wél is voorgesorteerd op prijs?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 95

Re: Vraagje over excel

jah dan wel, m.b.v functie ZOEKEN

de lijst is nu niet gesorteerd!

kun je me helpen

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Vraagje over excel

jah dan wel, m.b.v functie ZOEKEN
Hoe doe je dat dan? :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 95

Re: Vraagje over excel

ik heb iets gelezen bij de help functie over ALS functie.

je zoekt naar minimum bij de prijs en dat vermenigvuldig je met aantal flessen.

als de voorraad op is zoek je minimum van de andere kolommen, zonder kolom van vorige minimum.... enz.

heb ik het goed??

Berichten: 95

Re: Vraagje over excel

ik heb echt hulp hierbij nodig, heeft er iemand een goede tip???

Reageer