Wakker worden tijdens rem-slaap

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 35

Wakker worden tijdens rem-slaap

Ik ben eigenlijk op zoek naar wat informatie over REM slaap.

ik kan me namelijk herinneren dat ik ooit ergens (ja lekker duidelijk he:)) had gelezen dat wakker worden in REM slaap slecht voor je is of tenminste negatieve effecten heeft. Ik weet alleen niet meer waar ik dat had gelezen 8-)

Weet iemand hier wat meer over? via google en wikipedia kom ik nl. niet veel verder dan de basic ****.

misschien wat papers of boeken ofzo? pi.gif

Berichten: 8.614

Re: Wakker worden tijdens rem-slaap

Heb je ook in het Engelse gezocht?

Google "wake up during rem sleep" en je komt veel relevante informatie tegen (weliswaar niet allemaal van even betrouwbare bronnen). Een korte samenvatting:

Het is erg makkelijk om te ontwaken uit remslaap, wat tot gevolg heeft dat je hersenen niet zo snel zullen ontwaken als de rest van je lichaam. Hierdoor kan je je enkele seconden verlamd voelen en een tijdje problemen hebben met coördinatie, oriëntatie en visuele handelingen. Of dit slecht voor je is kan ik niet direct ergens vinden.

EDIT: Ik heb hier een goede bron met een redelijke verklaring gevonden.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 954

Re: Wakker worden tijdens rem-slaap

zoek ook op "sleep deprivation"

Berichten: 2

Re: Wakker worden tijdens rem-slaap

Of het slecht voor je is weet ik niet.

Maar ik kan mij wel herinderen dat toen ik nog jong was het me wel eens gebeurt is.

Je wordt wakker met het gevoel alsof iemand al je ledematen onbeweegbaar beethoud.

Toendertijd dacht ik aan spoken en geesten etc. (was toen een jaar of 10 ongeveer)

Tegenwoordig heb ik het wel eens een enkele keer, Maar dan weet ik wat het is en blijf ik rustig wachten tot ik echt wakker ben.

Neem van mij aan dat het een heel onprettig gevoel is.

Ik kan me overigens niet voorstellen dat het slecht voor je zou zijn.... Of je moet blijven geloven in dat een ander je beethoud waardoor je geestelijk een knoei krijgt

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Wakker worden tijdens rem-slaap

Ik kan me overigens niet voorstellen dat het slecht voor je zou zijn.... Of je moet blijven geloven in dat een ander je beethoud waardoor je geestelijk een knoei krijgt
Als het regelmatig gebeurt krijg je er hoe dan ook wel last van. Er is onderzoek gebeurd waarbij twee groepen mensen steeds gewekt werden: één groep steeds na de REM-fase en één groep steeds bij het intreden van dat slaapstadium. De tweede groep kreeg significant sneller last van slaperigheid e.d. Ik zou het onderzoek eens moeten opzoeken.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Wakker worden tijdens rem-slaap

Als het regelmatig gebeurt krijg je er hoe dan ook wel last van. Er is onderzoek gebeurd waarbij twee groepen mensen steeds gewekt werden: één groep steeds na de REM-fase en één groep steeds bij het intreden van dat slaapstadium. De tweede groep kreeg significant sneller last van slaperigheid e.d. Ik zou het onderzoek eens moeten opzoeken.


Die vergelijking gaat niet helemaal op, omdat in dit onderzoek mensen structureel onthouden worden van hun REM-slaap. Dat is anders dan wel je REM-slaap krijgen, maar eruit wakker worden. Ik kan me voorstellen dat deze mensen ook sneller slaperig zijn, maar we hoeven natuurlijk niet opnieuw het verband tussen hoeveelheid slaap en moeheid uit te vinden. Ik word bijna elke ochtend wakker uit een droom (grote kans dat ik dan in m'n REM-slaap zit) als de wekker gaat, maar ik voel me prima (voor de tijd van de dag) omdat ik waarschijnlijk gedurende de nacht wél voldoende REM-slaap heb gehad.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Wakker worden tijdens rem-slaap

Dat bedoelde ik ook niet. Je kan perfect al je uren slaap halen, als je steeds gewekt wordt tijdens de REM-fase, zal je niet uitgeslapen zijn (de groepen werden hetzelfde aantal malen gewekt). Dat zal ook al opgaan als dat structureel tijdens die fase gebeurt. Op zich is er geen probleem met wakker worden terwijl je in een droom zit (dromen schijnen ook buiten de REM voor te komen trouwens). Ik wilde wel aangeven dat wat TS "ooit ergens gelezen had" wel deels kan kloppen.

Berichten: 3

Re: Wakker worden tijdens rem-slaap

Fijn om te horen wat het is!

Ik heb het namelijk al is eerder gehad, enorm vervelend!

Ik dacht zelf van is het mijn hart die me in de steek laat!

Ik kon vanacht zeer slecht in slaap komen, en ik had het in de middag al gehad dus ik was bang dat ik het weer zou krijgen, en tot mijn verbazing kon ik niet meer in slaap komen zonder het te krijgen! Eerst ging mijn nadenken wat minder, ik dacht er nog steeds over na maar niet meer bewust. Vervolgens kon ik mijn armen en handen etc. niet meer bewegen. Ik had erg veel moeite om het toch te bewegen om uit deze situatie te komen. Dit kan toch niet goed zijn?

Mvg,

Niels Fien

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Wakker worden tijdens rem-slaap

Nieloz, we discussiëren hier over algemene zaken. Als je met een persoonlijk probleem zit, kun je beter bij je huisarts aankloppen: er is geen garantie dat wat hier gezegd wordt ook klopt of van toepassing is op jou (mede door de aard van het medium).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.547

Re: Wakker worden tijdens rem-slaap

Er bestaat een wekkerhorloge dat zou helpen om op een zogenaamd gunstig moment wakker te worden. Hij bevat een miniatuur bewegingssensor, en bij voldoende polsbeweging gaat zijn wekker af, mits dat gebeurt in de wek-me-periode van 20 minuten voor de ingestelde wektijd. De wekker gaat in die periode niet af tijdens de REM-slaap, want dan lig je stil. Dat de slaper er baat bij zou hebben is eigenlijk merkwaardig, want hij zou systematisch korter slapen dan met de klassieke wekker.

Reageer