Intelligentie: Het Mbo maakt mensen dommer

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 266

Intelligentie: Het Mbo maakt mensen dommer

Na de overstap van havo naar mbo (persoonlijke omstandigheden en pure luiheid) heb ik gemerkt dat al de lesstof op het mbo van beduidend laag niveau is.

Het engels wat we hier krijgen beperkt zich tot een simpel "how was your journey?" en een "do you want something to drink?" en nieuwe dingen zijn dusdanig simpel dat je het met 1x horen wel begrijpt.

Niet dat ik dit erg vind want dit diplome heb ik zo in mn zak, maar ik merk van mezelf dat (doordat ik mezelf niet train door dingen uit mn hoofd te leren en nieuwe raadsels moet oplossen waarbij je ook serieus nadenkt) ik achteruitga.

Tegenwoordig vergeet ik dingen sneller en begrijp ik dingen minder snel. Hoewel ik dit 2 jaar geleden nog niet had. Ik ben nu begonnen met het stuk over relativiteits-theorie en ik merk dat het op die manier wel weer terugkomt.

Zou het niet zo zijn dat je door jezelf niet meer geestelijk in te spannen, een minder goede geestelijke conditie krijgt? :?
Vanaf hier is alles wat het lijkt.

Berichten: 656

Re: Intelligentie: Het Mbo maakt mensen dommer

Helemaal mee eens.

Ik heb ook een mbo studietje achter de rug.

Wat maakt mij dit lui!

Want het niveau is zelfs lager dan de mavo en vmbo.

Mijn opleidingetje was 3 jaar, nu duurtie 4 jaar en ik had hem in 1,5 a 2 jaar kunnen doen. En dat is niet opscheppen. Mensen die echt mavo niveau zijn vonden de opleiding al veel te simpel.

Ook de vreselijke lesuitval.

Toen ik hbo ging doen was het een enorme klap in mijn gezicht. Want het mbo heeft mij het studeren afgeleerd. Zelfs nu heb ik soms nog moeite om tot "actie" over te gaan...

Gebruikersavatar
Berichten: 266

Re: Intelligentie: Het Mbo maakt mensen dommer

ik heb havo/vwo gedaan en toen havo 4 dus kwam idd in het paradijs terecht. geen huiswerk weinig uren. zeeen van vrije tijd. Maar na een half jaar was ik het best wel zat. ik voel me gewoon met de dag dommer worden daar. Ze hebben het continu over competenties en over documentatie. Geen nieuwe stof. maar dom telkens dezelfde documentatie maken, plan van aanpak, logboek, enz. Geen doen.

Zal blij zijn als ik over jaartje of 2 verder ga studeren. Ik wil sterrenkunde gaan doen. Dus meer loner ipv leren samewerken omdat je de rest van je leven in een winkel computers kan gaan verkopen.

Maar zoals ik het bij ons op school zie, is het zo dat iedereen die niks anders kan op het mbo terechtkomt. De helft van de school praat nog niet eens normaal nederlands. Er zou nog een tussenstap tussen mbo en hbo mogen komen van mij. of het vmbo en het mbo zou gecombineerd kunnen worden tot een studie van 6 jaar. 3 jaar basis en 3 jaar gericht.

Dunno. Maar ben blij als ik hier weg ben :shock:
Vanaf hier is alles wat het lijkt.

Berichten: 656

Re: Intelligentie: Het Mbo maakt mensen dommer

Helaas richel_richel, ook in het hbo zullen competenties, plan van aanpakken, POP's en documentaties je achtervolgen...

Sterrenkunde is fijn. Als ik exact zou zijn aangelegd zou ik dat ook misschien wel hebben willen studeren. Wie weet ooit us een keer als minor of zoiets...

Gebruikersavatar
Berichten: 266

Re: Intelligentie: Het Mbo maakt mensen dommer

nee maar op het hbo leer je er ook nog iets bij. wat wij hier doen is domme informatie verwerken in een pva. De opdracht zelf is niet belangrijk. want zodra iets niet optijd af is of onvoldoende is worden de eisen bijgesteld. Als ik ook echt een ontwikkeling doormaak. en ook daadwerkelijk iets ga doen waarvan ik bij voorbaat denk dat het een uitdaging gaat worden vind ik het niet zo erg om er moeite voor te doen. dan leer je ook nog wat. Maar wat wij nu doen is zo easy.
Vanaf hier is alles wat het lijkt.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Intelligentie: Het Mbo maakt mensen dommer

Dan zit je dus op de verkeerde plaats. Hup gauw solliciteren aan de hbo, want dit brengt je nergens.

Ik ken meer mensen die door 'persoonlijke omstandigheden' een jaartje mbo doen. Maar ik denk dat het een weggegooit jaar is.

Er is een duidelijke scheidingslijn tussen mbo en hbo.

Gebruikersavatar
Berichten: 266

Re: Intelligentie: Het Mbo maakt mensen dommer

Mijn idee is eigenlijk om de komende drie jaren naast mijn mbo een zelfstudie wis b12 en natuurkunde te doen op vwo niveau. Zodat ik over drie jaar genoeg kennis zou hebben om een studie sterrenkunde te beginnen universitair. Ik heb altijd al aanleg voor exacte vakken. En het enige boeiende dat mijn opleiding (ict) op dit moment te bieden heeft is het programmeer gedeelte, hoewel dit ook zelfstudie is want wat we verplicht zijn om te doen is hier ook weer van een bedroevend laag niveau.

Ik heb gelezen dat het niet ongebruikelijk is dat mensen na de opleiding sterrenkunde alsnog de applicatieontwikkeling in gaan. Dus al zou ik geen baan in de astronomie kunnen vinden zou ik altijd nog terecht kunnen met mn andere hobby programmeren.

Ik kan mezelf redelijk inschatten. en ik denk dat dit best haalbaar zou zijn.

Misschien iemand met ervaringen op dit gebied?
Vanaf hier is alles wat het lijkt.

Berichten: 717

Re: Intelligentie: Het Mbo maakt mensen dommer

HBO is ook niet alles. Het HBO in Utecht is ronduit slecht. Heb je het over dom houden (voor zover dat mogelijk is, dat ligt vnl. aan jezelf) of gebrekkig onderwijs, dan moet je daar wezen. In drie jaar had ik mijn HTS klaar, maar het kwam me dan ook vreselijk de keel uit. Ongemotiveerde docenten met vreselijk achterhaalde lesmethoden. Ik weet ook nog het een en ander uit de eerste hand als het om HBO gaat, mijn oom heeft voor het ministerie van onderwijs een onderzoek uitgevoerd naar de kwaliteit ervan. De resulaten waren bedroevend. Het advies wat hij heeft uitgebracht ter verbetering is nooit opgevolgd. Het zal er dus wel niet beter op zijn geworden. Ik ben bang dat 'ons' onderwijs nu eenmaal niet zo fantastisch is. Mijn papiertje hecht ik zelf totaal geen waarde aan, omdat ik weet wat het waard is. Helaas wil het bedrijfsleven dat papiertje per se zien. Misschien als bewijs van doorzettingsvermogen. Je hebt de ellende toch af weten te maken. De HTS was qua leerstof echt kip-simpel, maar o zo frusterend, dus op die manier toch moeilijk.

Advies? Toch maar gewoon doen, je hebt dat papiertje nodig.

Berichten: 718

Re: Intelligentie: Het Mbo maakt mensen dommer

richel_richel schreef:Na de overstap van havo naar mbo (persoonlijke omstandigheden en pure luiheid) heb ik gemerkt dat al de lesstof op het mbo van beduidend laag niveau is.

Het engels wat we hier krijgen beperkt zich tot een simpel "how was your journey?" en een "do you want something to drink?" en nieuwe dingen zijn dusdanig simpel dat je het met 1x horen wel begrijpt.

Niet dat ik dit erg vind want dit diplome heb ik zo in mn zak, maar ik merk van mezelf dat (doordat ik mezelf niet train door dingen uit mn hoofd te leren en nieuwe raadsels moet oplossen waarbij je ook serieus nadenkt) ik achteruitga.

Tegenwoordig vergeet ik dingen sneller en begrijp ik dingen minder snel. Hoewel ik dit 2 jaar geleden nog niet had. Ik ben nu begonnen met het stuk over relativiteits-theorie en ik merk dat het op die manier wel weer terugkomt.

Zou het niet zo zijn dat je door jezelf niet meer geestelijk in te spannen, een minder goede geestelijke conditie krijgt?   :shock:
Wat voor MBO studie doe je eigenlijk want ik ken ook wel MBO studies die wel degelijk eisen stellen? Ik denk niet dat je alle MBO studies over één kam moet scheren.

Gebruikersavatar
Berichten: 266

Re: Intelligentie: Het Mbo maakt mensen dommer

ik doe nu een ict bol3 studie. maar volgens de docenten zijn we bezig op bol4 niveau, maar dat gaat bijgesteld worden, gevolg dus dat de stof makkelijker wordt.

Het is gewoon zo dat ze de eisen die ze stellen laten vervallen op het moment dat veel mensen ze niet halen. Op die manier kweek je luie leerlingen. Als ik nu een keer geen zin heb vind ik dat best want ik weet dat ik toch wel een voldoende haal. En mocht het zo zijn dat ze me een onvoldoende zouden geven *** je je er zo weer uit. Want echt docenten hebben wij niet. Meer toezichthouders. Als je vragen hebt wordt je doorverwezen naar je boek of naar internet, met het antwoord "dat is niet mijn vakgebied".

We hebben nu een nieuwe leraar php. Maar dat blijkt ook weer waardeloos te zijn. Ik ben 2 weken bezig geweest in mn vrije tijd met php. en toen ik daarna met een vraag naar hem toe kwam wist hij daar het antwoord ook niet op. De docenten zijn slechtopgeleid en idd niet gemotiveerd.

Zelf doe ik wel veel aan thuisstudie. Omdat ik gewoon ontzettend veel vrije tijd heb.
Vanaf hier is alles wat het lijkt.

Berichten: 656

Re: Intelligentie: Het Mbo maakt mensen dommer

Bert schreef:
richel_richel schreef:Na de overstap van havo naar mbo (persoonlijke omstandigheden en pure luiheid) heb ik gemerkt dat al de lesstof op het mbo van beduidend laag niveau is.

Het engels wat we hier krijgen beperkt zich tot een simpel "how was your journey?" en een "do you want something to drink?" en nieuwe dingen zijn dusdanig simpel dat je het met 1x horen wel begrijpt.

Niet dat ik dit erg vind want dit diplome heb ik zo in mn zak, maar ik merk van mezelf dat (doordat ik mezelf niet train door dingen uit mn hoofd te leren en nieuwe raadsels moet oplossen waarbij je ook serieus nadenkt) ik achteruitga.

Tegenwoordig vergeet ik dingen sneller en begrijp ik dingen minder snel. Hoewel ik dit 2 jaar geleden nog niet had. Ik ben nu begonnen met het stuk over relativiteits-theorie en ik merk dat het op die manier wel weer terugkomt.

Zou het niet zo zijn dat je door jezelf niet meer geestelijk in te spannen, een minder goede geestelijke conditie krijgt?   :shock:
Wat voor MBO studie doe je eigenlijk want ik ken ook wel MBO studies die wel degelijk eisen stellen? Ik denk niet dat je alle MBO studies over één kam moet scheren.


Dat is juist het erge:

Sinds alles ROC geworden is is het een ramp.

Ja, niet alle studies zijn slecht, er zijn ook wel een paar goede studies. Maar over het algemeen is het zeer matig gesteld met de studies. En de ROC's zelf zijn een enorme administratieve puinhooop.

Berichten: 80

Re: Intelligentie: Het Mbo maakt mensen dommer

Zo, dat klinkt me bekend in de oren! :shock: Ik doe zelf BOL 4 ICT op het MBO, en ook hier (Helmond) is het een zootje. Toen ik op VWO in de Tweede Fase terechtkwam, moest ik iedere dag weer een ander werkstuk afhebben, dat haalde ik nou eenmaal niet. Nou goed, misschien was ik een klein beetje lui. :?:

De eerste twee jaar van MBO waren inderdaad doodsimpel. Nu heeft er weer een parlementslid crack gerookt, en iets nieuws bedacht: projectmatig werken.

Het hele principe van projectmatig werken is heel mooi, maar weer ontzettend verkeerd geimplementeerd, hoe krijgen ze het toch weer voor elkaar. Voordat het ingevoerd werd, voorspelde ik al dat er weer verplichte projecten (zoals voor het ontzettend nuttige management) aan te pas zouden komen. En ja hoor: we moeten voor de categorie 'commercieel' minimaal drie projecten maken. Misschien is 'verplichte projecten' niet goed verwoord, we mogen tenslotte kiezen welke projecten we gaan maken, uit de onuitputtelijke lijst van ***DRIE*** projecten! Woohoo!

Het komt eigenlijk weer allemaal op hetzelfde neer: de leraren laten de grootste steken vallen, en als wij studenten een foutje maken worden we er meteen op aangekeken. "Ja, maar jullie moeten er straks voor betaald worden in het bedrijfsleven!" Dat klopt, maar de leraren worden nu al betaald voor hun halfbakken gepruts. Bijvoorbeeld de Linux-expert, die ik geleerd heb hoe hij een IP-adres aan een netwerkinterface kan geven. Of de Cisco Certified Network Professional, die aan de andere Cisco Certified Network Professional vraagt wat het verschil is tussen een hub en een switch. Nog een voorbeeld: de leraar webdesign, die pronkt met juweeltjes als http://www.interaa.nl, http://www.exteraa.nl, http://www.compteraa.nl en http://www.projecteraa.nl.

Lui word ik er overigens niet van. Sinds het projectmatig werken, moet ik alle tijd gebruiken die ik op school kan doorbrengen, omdat de leraren de projecten onderschatten. Of ik ben te enthousiast, en wil ze te goed maken (de ICT-projecten dan). :?: Het is eigenlijk alleen maar goed dat ik nu weer van mijn luie reet af word geholpen, na drie jaar door VWO+ sloffen en daarna nog eens twee jaar niks doen op MBO.

Ondanks alles ga ik zeker weten de opleiding afmaken, dat stomme papiertje dat nergens voor staat maar als bekwaamheid gezien wordt veroveren, en vervolgens nog een paar jaar op HBO door de stront waden. Als ik me nu zou laten kennen, zou dat betekenen dat ik mijn taak als proefkonijn voor de overheid niet goed vervul. Ik heb ze tenminste ook al in de steek gelaten bij de Tweede Fase, waarna overigens meteen wijzigingen in het systeem werden doorgevoerd.

Ahh, wat lekker, zo eens luchten ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 266

Re: Intelligentie: Het Mbo maakt mensen dommer

die websites zijn idd beroerd :shock:
Vanaf hier is alles wat het lijkt.

Berichten: 135

Re: Intelligentie: Het Mbo maakt mensen dommer

Ik wil in ieders geval dat later mijn hersens nog op volle toeren kunnen draaien als ik klaar ben met werken. Ik wil geen werk waarvan ik geestelijk moe wordt, dus ben ik maar een HBO-studie gaan doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 266

Re: Intelligentie: Het Mbo maakt mensen dommer

geestelijk moe worden is niet altijd negatief. Ik werd van het werken bij de V&D (je hoort het goed) geestelijk moe ivm routine enzo. Maar ik denk dat je ook geestelijk moe wordt als je iets moet onderzoeken ofzo. Ik denk dat al het werk je wel geestelijk moe maakt. het is alleen de manier waarop.
Vanaf hier is alles wat het lijkt.

Reageer