De veranderingen in het hoger onderwijs

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 656

De veranderingen in het hoger onderwijs

Hoger onderwijs is de verzamelnaam die het ministerie van onderwijs gebruikt voor hoge scholen en universiteiten.

Wat ik zie is een internationalisering en gelijktrekking van het onderwijs.

Een voorbeeld hiervan is bijv. het ECTS systeem. Studiepunten die overal qua waarde gelijk getrokken zijn.

Een ander voorbeeld is het Bachelor en Master idee. Iets wat in de VS al gebruikelijk was.

Met HBO en de kun je uiteindelijk Bachelor worden.

Ook het WO kent Bachelor, heb je dit afgerond, dan ga je het Master traject in. Master staat gelijk aan wat vroeger drs. was. Maar dat schijnt een typisch Nederlandse titel te zijn, en past kennelijk niet in onze strijd naar internationalisering.

Zover mij bekend is kennen veel landen de hele HBO niet.

Het idee, los van de moeilijkheidsgraat is ook een beetje vaag. Want het hbo krijgt ook met wetenschap te maken en in het wo leer je uiteindelijk ook voor een beroep.

Wat ik nu zie is een verdwijning van het hbo, of beter gezegd een versmelting.

Een voorbeeld. De Vrije universiteit Amsterdam (VU) en hoge school Windesheim zijn druk bezig met een fusie. Ze zijn al druk bezig en op veel punten is de fusie al een feit. Alle twee maken nu deel uit van “de vrije universiteit Windesheid”. Op de campus van Windesheim hangt al een VU vlag en er worden al master class opleidingen aangeboden. Tevens is er wat in de studies veranderd. Als je geschiedenis aan de VU gaat studeren duurt dit 4 jaar (2 jaar bachelor, 2 jaar je master). Studeer je op windesheim de hbo studie geschiedenis dan duurtie ook 4 jaar, dan heb je je bachelor. Na je P. dat 1 jaar duurt heb je trouwens al toegang tot WO studies. Maar: Heb je je bachelor, en heb je gekozen voor verdieping dan heb je gewoon toegang tot het master traject aan de vu (wat dus 2 jaar duurt). Ook in je laatste jaren volg je ook deels colleges aan de vu. Dus je Bachelor staat praktisch gelijk aan de bachelor van het wo, met het verschil dat je er 2 jaar langer over doet.

Kort gezegd: wat mij opvalt is dat het verschil tussen universiteit en hoge school zit te verdwijnen en ik krijg het gevoel dat binnen zeg maar 10 jaar het verschil niet meer bestaat en het één geworden is.

Klopt dit gevoel?

En welke consequenties heeft dit voor het voortgezet onderwijs? Zal dit zelfde gaan gebeuren met havo en vwo?

Verdwijnt het verschil in niveau en gaat het meer een kwestie van tempo worden?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: De veranderingen in het hoger onderwijs

OneStepForward schreef:...

Een ander voorbeeld is het Bachelor en Master idee. Iets wat in de VS al gebruikelijk was.
Niet alleen in de VS, landen als Frankrijk, Engeland, Griekenland, Italie, spanje en de oost-aziatische landen kennen deze structuur ook.

De ing / ir structuur wordt ook wel de Duitse structuur genoemd en wordt toegepast in de Benelux en Duitsland, na ik weet.

Deze structeren zijn in vele punten anders van elkaar, je kunt dan ook niet een Bs. met een Ing. vergelijken, of een Ir. met een Ms. (Ph.D en Dr. zijn wel vergelijkbaar)
...Kort gezegd: wat mij opvalt is dat het verschil tussen universiteit en hoge school zit te verdwijnen en ik krijg het gevoel dat binnen zeg maar 10 jaar het verschil niet meer bestaat en het één geworden is.

Klopt dit gevoel?

En welke consequenties heeft dit voor het voortgezet onderwijs? Zal dit zelfde gaan gebeuren met havo en vwo?

Verdwijnt het verschil in niveau en gaat het meer een kwestie van tempo worden?
Op zich vindt ik het geen slechte ontwikkeling. Toen ik TN studeerde aan de HBO in Eindhoven, moest ik een straat overlopen om naar de bibliotheek van de TU/Eindhoven te gaan, die 10 keer groter is. Waarom niet een centrale bibliotheek? Centrale resources?

Een iemand met een Bs. van de universiteit heeft niet de zelfde bagage aan ervaring als een Bs. van de hoge school. Het is daarom niet het zelfd,en ik raad mensen met een Bs. aan de universiteit ook af om niet verder te studeren.

Het latijnse systeem heeft zijn voordelen en zijn nadelen. Ik vindt de Toegepaste Natuurkunde opleiding aan de HBO bijvoorbeeld veel meer werktuigbouwkundig gericht dan de TN op de universiteit.

De middelbare school zal niet snel worden gefusseerd. In Amerika heb je die opdeling trouwens wel, maar geven ze het geen andere naam, of ander gebouw. Maar ook daar zetten ze de slimme bij elkaar en de domme bij elkaar. Fusseren van Havo en vmbo en vwo zie ik dus niet zo snel gebeuren. Het is ook niet het punt om de opleiding af te stemme op de rest van de wereld, maar de diploma's af te stemme op de rest van de wereld.

Gebruikersavatar
Berichten: 266

Re: De veranderingen in het hoger onderwijs

Dit zou opzich verstandig zijn. omdat het verschil tussen havo en vwo minder groot is als het verschil tussen vmbo het havo.

Zeker als we een stap verder gaan. Het mbo ligt tegewoordig op een bedroevend laag niveau. Ze zijn momenteel bij ons zelfs bezig om de eisen van projecten enz. lager te maken :shock:

Ik denk dat er nu veel mensen op het mbo zitten die qua kennis niveau en intelligentie hoger aankunnen. En die zitten nu op school samen met een grote groep half nederlands pratende mensen die idd op dit niveau hoort. Het mbo is tegenwoordig een school waar je heenkan als je echt niet beter kunt. En het hbo ligt dan toch weer net iets boven het niveau. Er zou een tussenstap moeten komen tussen deze 2.
Vanaf hier is alles wat het lijkt.

Reageer