Bal laten vallen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 8

Bal laten vallen

Hoi,

misschien kun je ergens mee helpen. Ik heb een bal die ik laat rollen van een plank van 3 meter hoog todat hij naar beneden valt. Met welke snelheid valt hij op de grond? Hij weegt 1 kilogram. pi.gif

Moet je hiervoor eerst de kinetische energie voor berekenen? Ekin=mgh? 8-)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Bal laten vallen

Onder welke hoek ligt de plank? Of mogen we een beginsnelheid van 0 m/s veronderstellen? Mogen we wrijving verwaarlozen?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 8.614

Re: Bal laten vallen

Moet je hiervoor eerst de kinetische energie voor berekenen? Ekin=mgh? pi.gif
Hier haal je de potentiële en de kinetische energie door elkaar:
\(E_p = mgh\)
\(E_k = \frac{1}{2}mv^2\)
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Re: Bal laten vallen

De beginsnelheid is inderdaad nul en de wrijving wordt niet verwaarloosd. De wrijvingscoefficient is 0,5.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Bal laten vallen

De functie van de plank vat ik nog niet helemaal, maar volgens mij kunnen we de situatie beschouwen alsof we een bal van drie meter hoog los laten.

Zonder wrijving geldt dan U=K <--> gh = v^2/2
\(v=\sqrt{2gh}\approx 7.7 \mbox{ ms$^{-2}$}\)
.

De wrijvingscoëfficiënt heeft altijd betrekking op twee materialen. Hier is dat dus tussen "lucht" en "materiaal waarvan de bal is gemaakt"? Heb je deze waarde (dus) verzonnen?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 306

Re: Bal laten vallen

De rotatie van de bal gaat ook met een deel energie lopen. Als de bal rolt zonder slippen zal v=rw zodat de totale kinetische energie K=mv²/2+Iw²/2=(m+I/r²)v²/2. Van zodra de bal begint te vallen zal de rotatieenergie niet meer toenemen.
Geloven staat vrij, maar kwak blijft kwak.

Reageer