Hulp bij uitzetting onderzoek.

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.413

Hulp bij uitzetting onderzoek.

Ik werk (als begeleider) in een instelling voor mensen met een lichte verstandelijke beperking bij een stichting die valt onder de overkoepelende organisatie 'De Carante Groep'.

Nu hebben wij sinds kort toegang tot het kenniscentrum van deze organisatie en daar viel mijn oog op een artikel dat medewerkers uitnodigd om zelf wetenschappelijk onderzoek in eigen instelling te doen.

De bedoeling is dat medewerkers die hier interesse in hebben de volgende enquete invullen die een bepalende rol zou spelen in het -al dan niet- laten doorgaan in het proces naar het onderzoek:
enquete schreef:1. Wil jij zelf een praktijkonderzoek gaan uitvoeren?

JA/NEE

Opmerkingen

2. Wat is het thema/onderwerp?

3. Ga je daarbij uit van een theorie (welke?) of is het louter praktijk?

4. Heb je al enig idee over de methode?

• De onderzoeksgroep?

• De instrumenten voor onderzoek?

• Het design? Bijvoorbeeld experimenteel/longitudinaal (meerdere keren meten met voor en nametingen en/of controlegroepen) of cross-sectioneel (eenmalig meten en kijken naar relaties tussen variabelen).

5. Onderken je hiaten in je kennis of vaardigheden, die in een Wetenschapstraining aandacht zouden moeten krijgen? Denk daarbij aan hiaten in theoretische kennis of hoe je literatuuronderzoek doet, in methodologische, statistische kennis, kennis van onderzoeksdesigns, kennis van onderzoek naar validering van toetsen/testen/diagnostische middelen en van dataverwerkingsprogramma’s (bijv. SPSS)

6. Hiaten in kennis over wetenschappelijk publiceren/maken van een congresbijdrage?

7. Hiaten mbt implementeren van de resultaten in de praktijk?

8. Hoe groot acht je de mogelijkheid dat je voor het doen van onderzoek wordt vrijgesteld door jouw leidinggevende? Heb je dat eerder al eens aangekaart?