Reactieformule kloppend maken

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Reactieformule kloppend maken

zojuist proefwerk scheikunde gehad, ik kreeg deze vraag:

maak deze formule kloppend:

..Fe2(S)+..CO2(G) ->..Fe2O3(?) +..CO(G)

ik kwam er niet uit:S ik kan er echt niet tegen dat ik hem niet in kon vullen, ben er nu thuis ook weer over aan het nadenken, maar volgens mij kan hij gewoon niet:S

jullie hebben er misschien iets meer verstand van dan mij zou hem graag kloppend zien:D

verder moest ik zeggen hoe deze stof heet: PF3 dat is toch Fosfortrifluoride??

[edit door Miels: het wordt gewaardeerd als je in je bericht begroetingen aan begin en einde van je bericht achterwege laat. Kies aub ook een beter dekkende titel voor je onderwerp: "Formule" was bijv. te algemeen]

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Reactieformule kloppend maken

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Berichten: 16

Re: Reactieformule kloppend maken

woutertje151 schreef:zojuist proefwerk scheikunde gehad, ik kreeg deze vraag:

maak deze formule kloppend:

..Fe2(S)+..CO2(G) ->..Fe2O3(?) +..CO(G)

ik kwam er niet uit:S ik kan er echt niet tegen dat ik hem niet in kon vullen, ben er nu thuis ook weer over aan het nadenken, maar volgens mij kan hij gewoon niet:S

jullie hebben er misschien iets meer verstand van dan mij zou hem graag kloppend zien:D

verder moest ik zeggen hoe deze stof heet: PF3 dat is toch Fosfortrifluoride??

[edit door Miels: het wordt gewaardeerd als je in je bericht begroetingen aan begin en einde van je bericht achterwege laat. Kies aub ook een beter dekkende titel voor je onderwerp: "Formule" was bijv. te algemeen]
Fosfortrifluoride is idd PF3

Formule is

2 Fe2(S)+6 CO2(G) ->2 Fe2O3(?) + 6 CO(G)

Van de 6 CO2 moleculen worden 6 CO moleculen gemaakt, je houd dan 6 zuurstofatomen over die je bij de Fe2O3 kan gebruiken. Het zijn er 6 dus dat is genoeg voor 2 Fe2O3 moleculen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Reactieformule kloppend maken

..Fe2(S)+..CO2(G) ->..Fe2O3(?) +..CO(G)
Je moet zorgen dat er aan beide kanten van de pijl evenveel van alle atomen zijn. Dit kun je dus simpel tellen.

Tip: De O'tjes van de CO2 worden verdeeld onder de Fe2O3 en de CO.

In de verborgen inhoud, staat het antwoord. Probeer het eerst zelf en controleer zo of het gelukt is :D
verder moest ik zeggen hoe deze stof heet: PF3 dat is toch Fosfortrifluoride??
Klopt :D
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Reactieformule kloppend maken

Blijft de vraag wat Fe2 nu eigenlijk is.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Reactieformule kloppend maken

Blijft de vraag wat Fe2 nu eigenlijk is.
Kan ik niet ontkennen. Ik geef het twee mogelijkheden, ofwel Fe2+, ofwel een Fe-Fe binding. Ik denk dat de eerste bedoeld wordt, maar gezien de notatie zou het de tweede moeten zijn...
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Reactieformule kloppend maken

Fe-Fe is geen stof, en de positieve lading van Fe2+ zou ergens aan de rechterkant terug moeten komen. Misschien een typfout van de TS of zijn leraar, en moet het gewoon Fe zijn?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer