Nulpunten van een polynoom

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 95

Nulpunten van een polynoom

hoi luitjes,

de vraag is: laat zien dat de vergelijking X^3 -15x +1=0 drie oplossingen heeft in het interval {-4,4}??

ik begon als volgt:

de functie is een polynoom dus overal continu. F(-4)= -3 en F(4)=5

omdat de functie continu is, zal de functie de x-as snijden, omdat 0 tussen -3 en 5 ligt.

maar hoe kan ik laten zien dat de functie drie keer door de x-as gaat??

iemand enig idee??

groetjes xxx

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Nulpunten van een polynoom

[graph=-5,5,-30,30]'pow(x,3)-15*x+1'[/graph]
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 95

Re: Nulpunten van een polynoom

hoe kan ik dat bewijzen in woorden??

ik dacht aan: in de oorsprong gaat de functie door de x-as, om dat het een derdegraads polynoom is heeft de functie ook een negatieve stuk, dus in interval{-4,0} moet de grafiek ook door de x-as gaan, zo geldt dat ook voor {0,4}.

snap je waar ik naartoe wil?

groetjessxxx

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Nulpunten van een polynoom

Misschien kan je iets met de maximum en minimum..
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Nulpunten van een polynoom

Ik geef je de raad de nulpunten met een rekenmachine te bepalen. Ge weet ze nu ongeveer liggen.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 95

Re: Nulpunten van een polynoom

ik mag geen rekenmachine gebruiken. het is niet de bedoelingen de nulpunten uit te rekenen, ik moet gewoon aantonen dat er 3 oplossingen zijn voor de functie f(x)=0.

Berichten: 7.068

Re: Nulpunten van een polynoom

Bepaal de afgeleide van je functie en stel deze gelijk aan nul om de maxima en minima van je functie te vinden. Deze zullen tussen de -4 en de 4 liggen. Bepaal f(-4), f(4) en de waarde van het maximum en minimum. Met het gegeven dat f continu is kun je nu het aantal nuldoorkruizingen bepalen.

Reageer