Inductieve spanning op mijn net

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 5

Inductieve spanning op mijn net

Ik heb mijn huis opnieuw gedecoreerd...

Mijn computer staat nu in de veranda op een tafel samen met een philips scherm (geen flatscreen) wat zo'n 250W verbruikt. Op hetzelfde stopcontact is ook een printer aangesloten, een laptop en een batterijoplader.

Onder mijn tafel staat een hydraulisch elektronische pomp die aangesloten is op het toilet. Pomp verbruikt max. 1,5kW op 220V netspanning.

Elke keer wanneer iemand van het toilet komt slaagt de pomp aan en begint mijn computerscherm te trillen (trillingen vallen op te merken aan de buitenkanten van mijn beeld). Dit is mijn probleem waar ik de ontstaansoorzaak niet van ken.

Ik dacht aan de inductieve spanning die de pomp opwekt en zo dus een na-ijlende stroom levert waardoor mijn scherm een tekort van stroom krijgt, het totaal vermogen gaat niet boven de 2kW en een stopcontact kan tot 3kW leveren. Ik heb dan toch de pomp in een ander stopcontact gestoken, waar ik zeker van ben dat deze op een andere bedrading zit (getest door zekeringen in de zekeringkast uit- en in te schakelen), maar het probleem blijft zich voordoen. De kabels naar de stopcontacten van de computer en pomp zijn gescheiden zodat deze elkaar niet beïnvloeden.

Help?/ Oplossing? / Is dit slecht voor mijn scherm of computer? / Moet ik mijn computer weer gaan verplaatsen??

Berichten: 33

Re: Inductieve spanning op mijn net

Het statorveld van de motor zou een dusdanig sterk veld kunnen opwekken dat je afbuiging van je beeldbuis rechtstreeks wordt verstoord. Je kunt dit checken door het scherm wat verder weg te zetten. Het zou dan snel minder moeten worden.

Zoniet dan wordt waarchijnlijk je spanning 'gemoduleerd 'door de motorbelasting.

Het eerste is niet schadelijk maar wel hinderlijk, het tweede zou me ook niet erg verontrusten maar ik zou mijn motor wel elders proberen te voeden.

Achter iedere deur een sanibroyeur! en je scherm verschiet van kleur! :D

Berichten: 5

Re: Inductieve spanning op mijn net

Boerenverstand schreef:Het statorveld van de motor zou een dusdanig sterk veld kunnen opwekken dat je afbuiging van je beeldbuis rechtstreeks wordt verstoord. Je kunt dit checken door het scherm wat verder weg te zetten. Het zou dan snel minder moeten worden.

Zoniet dan wordt waarchijnlijk je spanning 'gemoduleerd 'door de motorbelasting.

Het eerste is niet schadelijk maar wel hinderlijk, het tweede zou me ook niet erg verontrusten maar ik zou mijn motor wel elders proberen te voeden.

Achter iedere deur een sanibroyeur! en je scherm verschiet van kleur! :D
ja je hebt helemaal gelijk. Dank u, zover had ik nog niet gedacht, maar mijn goddelijk brein staat open voor alles wat ik nog niet weet!

Berichten: 5

Re: Inductieve spanning op mijn net

Nog een vraag.

Manieren om dit te voorkomen:

1) Ik kan mijn scherm gewoon verplaatsen zodat dit effect ophoudt. Zoals je eerder hebt verteld.

2) Ik kan de sterke veldkracht naar mijn scherm blokkeren. Is dit een mogelijkheid? Het lukt misschien met lood, maar dat is gekkenwerk. Kan dit dan ook slecht zijn voor mijn pomp als ik de veldlijnen blokkeer???

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Inductieve spanning op mijn net

Het is niet slecht voor je pomp, maar ik heb geen idee hoe je het zou doen. Je kan inderdaad een metalen praat proberen maar ik denk niet dat het met magnetisme werkt.

Stel je hebt een box waarin het positieve deel van een magneet veld heerst, leg je er een ijzeren plaat in loodrecht op de veldlijnen, dan zal de ferromagnetische plaat vanonder negatief magnetisch zijn, en van boven weer gewoon positief magnetisch. Je hebt dus nog steeds een magnetish veld.

Je moet eigenlijk een materiaal hebben dat magnetisme absorbeert, iets met een hoge magnetische permeabiliteit. Maar materialen absorberen magnetische straling nou eenmaal niet zo goed.

Even [google]magnetic insulation[/google] googlen geeft dat men "mumetaal" op Wikipedia(nl) als magnetic shielding gebruikt. Maar die moet je dus om de motor plaatsen dus als een bol.

Goedkoop zal het dus niet zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Inductieve spanning op mijn net

Kun je de pomp niet gewoon verplaatsen?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Re: Inductieve spanning op mijn net

Ik denk dat ik het zo voor nog eventjes ga laten, daarna zet ik mijn computer wel weer ergens anders als dit toch geen kwaad kan. De pomp kan ik niet verplaatsen, de computer wel.

Reageer