Boogbrug of tuibrug

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 72

Boogbrug of tuibrug

Hallo,

Ik schrijf een simpele les over bruggen voor de basisschool. Ik wil graag weten wanneer het beter is een boogbrug en wanneer een tuibrug ergens te bouwen. Heeft het te maken met de ondergrond? Heeft een tuibrug een grotere overspanning? Welke brug is duurder om te maken? Of ontloopt het elkaar niet veel en is het vooral een kwestie van smaak?

Dank en groet

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Boogbrug of tuibrug

Wanneer het voor een basisschool is en je waarschijnlijk niet met zware theorieen moet werken kan je best gewoon boogbrug intikken op google, op wikipedia staan altijd wel een paar voor- en nadelen denk ik. Daarna doe je gewoon hetzelfde voor tuibrug.

Wanneer ik boogbrug intikte denk ik dat bij de eerste 10 sites minimum 5 sites waren waar mooie tekeningen en schema's opstaan van bruggen die niet te moeilijk zijn.

Omdat er veel mensen problemen hebben met het zoeken in de enorme informatieberg via google heeft wetenschapsforum een Minicursus googelengeschreven. Wanneer je deze eens doorneemt ga je in de toekomst veel sneller en doeltreffender kunnen werken :D .

Berichten: 4.502

Re: Boogbrug of tuibrug

Een boogbrug is een klassieke constructie die bij elke oplegging een gelijke belasting heeft.

Een tuibrug heeft-voor zover ik dat kan beoordelen- de grootste puntlast op het draagpunt van de tuien,zeg maar daar waar de hoge draagmast op staat en kan theoretisch 100% van de bruglast dragen .

Dit soort bruggen kun je eenvoudiger in bestaande situaties aanbrengen,omdat het draagpunt buiten de oever en wel in de rivier gelegd kan worden;er behoeven geen zware fundatievoorzieningen aan de wal worden getroffen.

Re: Boogbrug of tuibrug

Met een tuibrug kun je een grotere overspanning bereiken dan met een boogbrug. Het toepassingsgebied voor boogbruggen ligt globaal tussen de 80 en 200m, terwijl dit voor tuibruggen ongeveer tussen de 100 en 500m ligt. De toepassingsgebieden overlappen elkaar dus ook en dan komen er andere overwegingen zoals bijv. bouwmethode om de hoek kijken.

Een boog kan pas belasting dragen als hij af is. Tijdens de bouw zul je de twee helften dus eerst moeten ondersteunen tot de boog compleet is. De boog inclusief rijvloer kan ook op een andere locatie in elkaar gezet worden en later als geheel naar de bestemming worden getransporteerd (bijv. via het water) en dan op de fundering worden geplaatst om de hinder voor het verkeer te minimaliseren.

Afbeelding

Een tuibrug zul je altijd op lokatie moeten bouwen. In dat geval wordt de pyloon het eerst gebouwd om daarna om en om links en rechts van de pyloon steeds een vloerdeel bij te plaatsen (steeds een tui verder) net zolang tot beide oevers bereikt zijn. Om en om zodat het gewicht zoveel mogelijk in evenwicht blijft t.o.v. de pyloon. Ik praat in dit geval over een symmetrische tuibrug. Bij de Erasmusbrug in Rotterdam bijv. ligt het allemaal wat gecompliceerder omdat ze hebben liggen schuiven met gewichten en scheefstand van de pyloon.

Afbeelding

Bij korte overspanningen wordt er overigens vaak gewoon voor een betonnen plaatbrug gekozen, al of niet opgebouwd uit losse geprefabriceerde liggers met daarover heen een relatief dunne laag beton. Ga eens onder een viaduct staan en je ziet wat ik bedoel. Een viaduct is immers ook gewoon een brug maar dan over land i.p.v. water!

Gebruikersavatar
Berichten: 72

Re: Boogbrug of tuibrug

Bedankt!

Reageer