Fouten in de zoekopties

Reageer
Berichten: 8.614

Fouten in de zoekopties

Tijdens het schrijven van het helpitem over zoekopties ben ik op enkele zaken gestoten die niet naar behoren werken:
  • Wanneer ik de optie 'Zoek in' gebruik (d.i. de optie waarbij je een forum moet selecteren), worden niet alleen de topics uit dat forum getoond, maar ook topics uit 'Wetenschappelijk Nieuws';
  • Wanneer ik meerdere zoektermen ingeef in het zoekveld worden enkel topics getoond waarin de eerste zoekterm voorkomt. Enkel als in één van die topics toevallig één van de andere zoektermen voorkomt wordt ook deze zoekterm geel gemarkeerd. Nochtans vermeldt de Help geavanceerd zoeken dat bij het zoeken met meerdere zoektermen àlle topics worden getoond waarin óf de ene zoekterm óf de andere voorkomt.
Zou een technicus hier eens naar willen kijken a.u.b.?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 8.614

Re: Fouten in de zoekopties

Nog iets vreemds over de optie 'Sorteer resultaten als' in het uitgebreide zoekformulier.


Als we 'auteur' en 'aflopend' selecteren, worden de gebruikersnamen van de topicstarters van Z naar A weergegeven.

Als we 'auteur' en 'oplopend' selecteren, worden de gebruikersnamen van de topicstarters van A naar Z weergegeven.

Als we 'forumnaam' en 'aflopend' selecteren, worden de fora waarin de topics staan van A naar Z weergegeven.

Als we 'forumnaam' en 'oplopend' selecteren, worden de fora waarin de topics staan van Z naar A weergegeven.


Waarom zijn auteur en forumnaam hier verschillend?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Fouten in de zoekopties

[*]Wanneer ik de optie 'Zoek in' gebruik (d.i. de optie waarbij je een forum moet selecteren), worden niet alleen de topics uit dat forum getoond, maar ook topics uit 'Wetenschappelijk Nieuws';
Had ik ook met filosofie, toen ik moderator was.

Berichten: 8.614

Re: Fouten in de zoekopties

Nog zo'n foutje:


Wanneer je met een bepaalde zoekterm zoekt in combinatie met de optie 'alleen in de titel' en er bestaan geen berichten met deze zoekterm in de titel, worden gewoon de topics weergegeven waarin deze zoekterm ergens voorkomt.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Fouten in de zoekopties

Wanneer ik de optie 'Zoek in' gebruik (d.i. de optie waarbij je een forum moet selecteren), worden niet alleen de topics uit dat forum getoond, maar ook topics uit 'Wetenschappelijk Nieuws';
Dat kan ik niet reproduceren. Als ik zoek op termen die ik letterlijk kopiëer uit wetenschappelijk nieuws krijg ik het nog niet voor elkaar. Misschien ligt het eraan dat als jij moderator bent van 1 forum (zoals jij dus van Wetenschappelijk nieuws) dat die dan om de een of andere reden meegenomen wordt, zoals Ypsilon ook aangeeft. Is waarschijnlijk een bug, wel zullen er eens naar kijken. Voor de gemiddelde gebruiker zal het denk ik niet uitmaken.
Wanneer ik meerdere zoektermen ingeef in het zoekveld worden enkel topics getoond waarin de eerste zoekterm voorkomt. Enkel als in één van die topics toevallig één van de andere zoektermen voorkomt wordt ook deze zoekterm geel gemarkeerd. Nochtans vermeldt de Wanneer je met een bepaalde zoekterm zoekt in combinatie met de optie 'alleen in de titel' en er bestaan geen berichten met deze zoekterm in de titel, worden gewoon de topics weergegeven waarin deze zoekterm ergens voorkomt.
Dat lijkt me een service die standaard ingebakken is. Hij doet het alleen als het woord niet in de titel voorkomt. Misschien zou een tekst als
Zoekterm niet gevonden in de topictitels, resultaten weergegeven voor zoeken in de berichten
handig zijn. Moeten we een brokje code voor invoeren, moet even kijken of dat 1-2-3 mogelijk is. In je helptekst zou ik gewoon de uitleg geven dat Invision deze service biedt, net zoals Google dat doet als er geen resultaten in het Nederlands gevonden worden.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 8.614

Re: Fouten in de zoekopties

Bedankt voor de informatie. Je hebt me al een heel stuk verder geholpen.


Vreemd. Ik dacht echt dat het er anders stond (
Verborgen inhoud
Je hebt toch niet hetzelfde kunstje uitgehaald als in deze topic, of wel?
).
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Fouten in de zoekopties

Vreemd. Ik dacht echt dat het er anders stond (
Verborgen inhoud
Je hebt toch niet hetzelfde kunstje uitgehaald als in deze topic, of wel?
).
Nope, dat zijn de taalbestanden en dus Revelation's afdeling, dus daar blijf ik af met mijn flauwe geintjes. :D

Het stond er dus echt zo.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 8.614

Re: Fouten in de zoekopties

Nu begin ik weer te twijfelen.


Dit is wat je krijgt:

Klintersaas schreef:
  • Wanneer ik meerdere zoektermen ingeef in het zoekveld worden enkel topics getoond waarin de eerste zoekterm voorkomt.

En dit is wat de uitleg vertelt. Uit deze uitleg leid ik af dat je - wanneer je twee zoektermen ingeeft - alle topics met ofwel de ene zoekterm ofwel de andere zoekterm zou moeten krijgen:

appel banaan Vind berichten die één van deze woorden in zich heeft
Ger schreef:Dat lijkt me een service die standaard ingebakken is. Hij doet het alleen als het woord niet in de titel voorkomt. Misschien zou een tekst als
Zoekterm niet gevonden in de topictitels, resultaten weergegeven voor zoeken in de berichten
handig zijn. Moeten we een brokje code voor invoeren, moet even kijken of dat 1-2-3 mogelijk is. In je helptekst zou ik gewoon de uitleg geven dat Invision deze service biedt, net zoals Google dat doet als er geen resultaten in het Nederlands gevonden worden.
Is dit reeds gebeurd.


EDIT: Blijkbaar niet.


Is er reeds een verklaring gevonden voor het volgende:

Klintersaas schreef:Als we 'auteur' en 'aflopend' selecteren, worden de gebruikersnamen van de topicstarters van Z naar A weergegeven.

Als we 'auteur' en 'oplopend' selecteren, worden de gebruikersnamen van de topicstarters van A naar Z weergegeven.

Als we 'forumnaam' en 'aflopend' selecteren, worden de fora waarin de topics staan van A naar Z weergegeven.

Als we 'forumnaam' en 'oplopend' selecteren, worden de fora waarin de topics staan van Z naar A weergegeven.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Fouten in de zoekopties

Klintersaas schreef:Dit is wat je krijgt:

En dit is wat de uitleg vertelt. Uit deze uitleg leid ik af dat je - wanneer je twee zoektermen ingeeft - alle topics met ofwel de ene zoekterm ofwel de andere zoekterm zou moeten krijgen:
In principe zou het gebruik van "appel banaan" dezeflde resultaten moeten opleveren als "banaan appel". Dit blijkt niet het geval inderdaad. Ik heb er geen verklaring voor op het moment. :D


Is dit reeds gebeurd.EDIT: Blijkbaar niet.
Nope. Het staat op de rol, maar ik verwacht het pas komende maand dat we er echt naar kijken. Je moet begrijpen dat het technisch team nog krapper in de tijd en bemanning zit dan babyschoentjes om de voeten van een volwassen man. En er staat nog iets van een A4 vol met verzoekjes, dus geduld is een schone zaak. :D


Is er reeds een verklaring gevonden voor het volgende:
Nope, lijkt me een bug. Ik heb het vermoeden/de hoop dat dit over is met de komende update van Invision.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 8.614

Re: Fouten in de zoekopties

dus geduld is een schone zaak. :D
Geen probleem, ik heb redelijk wat geduld.


Nope, lijkt me een bug. Ik heb het vermoeden/de hoop dat dit over is met de komende update van Invision.
Om de hoeveel tijd (ongeveer) wordt Invision geüpdatet?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Fouten in de zoekopties

Om de hoeveel tijd (ongeveer) wordt Invision geüpdatet?
Van de software zelf komen (gelukkig) niet erg vaak nieuwe versies uit. Helaas is het doorvoeren daarvan zeer arbeidsintensief. We hebben handmatig behoorlijk wat wijzigingen aan de code gedaan om alles naar onze behoeftes te laten functioneren (bijvoorbeeld ten behoeve van LaTeX). Bij iedere update dient al dit handwerk opnieuw te worden gedaan. Bovendien moet het getest worden, om "downtime" van Wetenschapsforum te beperken.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Berichten: 8.614

Re: Fouten in de zoekopties

In principe zou het gebruik van "appel banaan" dezeflde resultaten moeten opleveren als "banaan appel". Dit blijkt niet het geval inderdaad. Ik heb er geen verklaring voor op het moment. pi.gif
Mijn excuses voor de bump, maar heb je die verklaring toevallig reeds gevonden?


Nope. Het staat op de rol, maar ik verwacht het pas komende maand dat we er echt naar kijken. Je moet begrijpen dat het technisch team nog krapper in de tijd en bemanning zit dan babyschoentjes om de voeten van een volwassen man. En er staat nog iets van een A4 vol met verzoekjes, dus geduld is een schone zaak. ;)
Wederom mijn excuses voor de bump, maar ik vraag me af hoe het met dat A4'tje (of moet ik A1 zeggen?) staat.


Nope, lijkt me een bug. Ik heb het vermoeden/de hoop dat dit over is met de komende update van Invision.
Ik heb het zonet getest en er is niets veranderd. Misschien iets om te melden op het Invisionforum?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Fouten in de zoekopties

Mijn excuses voor de bump, maar heb je die verklaring toevallig reeds gevonden?
Nope.


Wederom mijn excuses voor de bump, maar ik vraag me af hoe het met dat A4'tje (of moet ik A1 zeggen?) staat.
Nog steeds erg vol. Maar omdat ik binnenkort zelf weer iets meer beschikbaar ben, gaat het weer wat sneller hoop ik.


Ik heb het zonet getest en er is niets veranderd. Misschien iets om te melden op het Invisionforum?
Strak plan.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Fouten in de zoekopties

Klintersaas schreef:Nog iets vreemds over de optie 'Sorteer resultaten als' in het uitgebreide zoekformulier.


Als we 'auteur' en 'aflopend' selecteren, worden de gebruikersnamen van de topicstarters van Z naar A weergegeven.

Als we 'auteur' en 'oplopend' selecteren, worden de gebruikersnamen van de topicstarters van A naar Z weergegeven.

Als we 'forumnaam' en 'aflopend' selecteren, worden de fora waarin de topics staan van A naar Z weergegeven.

Als we 'forumnaam' en 'oplopend' selecteren, worden de fora waarin de topics staan van Z naar A weergegeven.


Waarom zijn auteur en forumnaam hier verschillend?
Zojuist nog eens getest, maar technisch gezien klopt het wel:


Als we 'auteur' en 'aflopend' selecteren, worden de gebruikersnamen van de topicstarters van Z naar A weergegeven.

Als we 'auteur' en 'oplopend' selecteren, worden de gebruikersnamen van de topicstarters van A naar Z weergegeven.

Als we 'forumnaam' en 'aflopend' selecteren, worden de fora waarin de topics staan van 1 naar 115 weergegeven.

Als we 'forumnaam' en 'oplopend' selecteren, worden de fora waarin de topics staan van 115naar 1 weergegeven.


Hij sorteert op forum nummer in plaats van forumnaam. De onduidelijkheid wordt dus veroorzaakt door de verkeerde benaming. Ik zal het aankaarten in het spel-en taalfouten topic.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 8.614

Re: Fouten in de zoekopties

Zo zit het dus. Ik zal het aanpassen in het helpitem en een nieuwe afbeelding maken wanneer de fout verbeterd is.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer