Vermogen van een paard

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 388

Vermogen van een paard

Hoi allemaal,

De informatie die ik nu opvraag heeft geen nuttige toepassing, maar ik vroeg me het gewoon af. Je hebt zo van die momenten dat je je ineens afvraagt van "hey, hoe zit dat??".

Het vermogen van een auto wordt nog steeds uitgedrukt in PK's, waarbij PK staat voor "Paarden Kracht", of in het engels HP (Horse Power). Hierbij wordt altijd verondersteld dat één PK het vermogen is van één paard.

Mijn vraag is nu eigenlijk: Is het vermogen van een paard ook echt één PK (7xx W)?

Een mens kan een vermogen leveren van 150-200W. Een gemiddelde persoon weegt 60-70 kilo ofzo, maar een paard zit al snel aan 500 kilo. Dus als een paard dan maar 700-800W beschikbaar heeft lijkt me dat niet geheel logisch.

Kan iemand wat duidelijkheid scheppen? :D

Grtz

H-V

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Vermogen van een paard

De paardenkracht is het vermogen (dus geen kracht) wat een paard gedurende lange tijd kan leveren. Volgens mij is er echter uit recentelijk onderzoek gebleken dat het vermogen van paarden te hoog werd ingeschat en dat een paard ongeveer 3/4 paardenkracht kan leveren.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 388

Re: Vermogen van een paard

Dus een paard kan in feite maar een 500-600W leveren? Vergeleken met de mens in functie van de massa is dit nogal laag vind ik.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Vermogen van een paard

massa en vermogen zullen dan ook niet in recht-evenredig verband met elkaar staan :D
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Vermogen van een paard

Een mens kan een vermogen leveren van 150-200W.
Topsporters houden 500 W wel een uurtje vol.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: Vermogen van een paard

Het is natuurlijk een heel oude energiemaat.

Voor zover ik weet is de paardekracht uitgevonden als maat voor hoeveel paarden (in een tredmolen oid) een stoommachine kon vervangen. Dus een machine van 10 pk die het werk deed waar normaal 10 paarden voor nodig zijn.

Het piekvermogen van een mens ligt al in de orde van 1 pk (sprintje de trap op), voor een paard zal dit nog veel hoger zijn. Qua continuvermogen zal die 150W voor een mens wel ongeveer kloppen, en die pk ook wel voor een paard dat de hele dag rondjes maakt in een tredmolen.
Victory through technology

Berichten: 388

Re: Vermogen van een paard

Die 150W is zelfs al vermoeiend voor de doorsnee mens.

We hebben daar ooit eens een aantal testen op gedaan, 50W was geen probleem, 100W was toch al een inspanning en 150W is een zware inspanning. Maar 150W was nog te doen zonder dat je hartslag te hoog werd ofzo... Dat hangt natuurlijk sterk van de conditie/fitheid van de persoon in kwestie af.

Reageer