[biologie] intern milieu

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 10

[biologie] intern milieu

Ik ben met een werkstuk bezig waarbij de achtergrondinformatie rondom het intern milieu best bruikbaar zou kunnen zijn. Ik vraag hierbij jullie hulp.

Mijn vragen:

- Welke lichaamsvochten in het menselijk lichaam kunnen tot het intern mileu gerekend worden? Hebben al deze lichaamsvochten dezelfde pH waarde of verschilt dit per vocht?

- Heeft urine (uitscheiding van lichaamsvocht) dezelfde pH-waarde als deze bovengenoemde lichaamsvochten?

Valt er dus via de urine de actuele pH waarde te meten van deze lichaamsvochten? In ieder geval niet van het bloed, want bloed heeft een zeer specifieke pH waarde. Wel van andere vochten?

- Ik weet dat bloed een zeer specifieke pH waarde heeft en wel tussen de 7,35 en 7,45. Deze is afhankelijk van de hoeveelheid basische en zure stoffen opgelost in het bloed. Bij "basische en zure stoffen opgelost in het bloed", waar moet ik dan aan denken? Worden hier voedingsmiddelen mee bedoeld?

- Er bestaat een bufferwerking (pCO2-bicarbonaat-systeem) in het menselijk lichaam, die de pH waarde van het bloed constant houdt. Maar hoe worden andere lichaamsvochten constant gehouden, of zijn deze aan veranderingen in voeding onderhevig?

Alvast heel erg bedankt voor de verschafde informatie.

Berichten: 8.614

Re: [biologie] intern milieu

Ik ben met een werkstuk bezig waarbij de achtergrondinformatie rondom het intern milieu best bruikbaar zou kunnen zijn. Ik vraag hierbij jullie hulp.
Dan had je het misschien beter in 'Huiswerk en Practica' gezet. Bovendien is het een goed idee om eerst eens naar Wikipedia te kijken en Google te gebruiken.
- Welke lichaamsvochten in het menselijk lichaam kunnen tot het intern mileu gerekend worden? Hebben al deze lichaamsvochten dezelfde pH waarde of verschilt dit per vocht?
Het interne milieu bestaat uit
- Heeft urine (uitscheiding van lichaamsvocht) dezelfde pH-waarde als deze bovengenoemde lichaamsvochten?
Neen:
When it leaves the body, urine is usually around pH 6, though it may be as low as 4.5 or as high as 8.2. As urea--the compound which accounts for 75-90% of the nitrogen in urine--begins to decay, hydroxide ions form, raising the pH as high as 9-9.3.

Valt er dus via de urine de actuele pH waarde te meten van deze lichaamsvochten? In ieder geval niet van het bloed, want bloed heeft een zeer specifieke pH waarde. Wel van andere vochten?
Er bestaat wel een verband tussen de pH-waarde van het interne milieu en de pH-waarde van urine. De pH-waarde van urine daalt namelijk als die van het interne milieu óók daalt. Lees
- Ik weet dat bloed een zeer specifieke pH waarde heeft en wel tussen de 7,35 en 7,45. Deze is afhankelijk van de hoeveelheid basische en zure stoffen opgelost in het bloed. Bij "basische en zure stoffen opgelost in het bloed", waar moet ik dan aan denken? Worden hier voedingsmiddelen mee bedoeld?
De buffers van het bloed zijn:
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 3.165

Re: [biologie] intern milieu

Dan had je het misschien beter in 'Huiswerk en Practica' gezet.
Inderdaad.

Verder wil ik even het onderscheid benadrukken tussen huiswerkmachine en huiswerkhulp!
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Reageer