Slingertijd van slingerbeweging

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 429

Slingertijd van slingerbeweging

Stel je hebt een slinger AB met lengte l1. De singer is opgehangen in punt A.

1/. wat is de slingertijd van deze slinger AB

We hebben een tweede slinger CD met lengte l2. Deze slinger is opgehangen met punt C in punt B van de eerste slinger.

2/. wat is de slingertijd van de samengestelde slinger AB + CD

We hebben een derde slinger EF met lengte l3. Deze slinger is opgehangen met punt E in punt D van de tweede slinger, die weer is opgehangen in punt B van de eerste slinger.

3/. wat is de slingertijd van de samengestelde slinger AB + CD + EF

De massa van de slingers mag worden verwaarloosd.

De wrijving en weerstand die de slingers ondervinden mag worden verwaarloosd.

Het slingeren wordt gestart door AB en CD en EF in elkaars verlengde te houden en los te laten (t=0).

Is hier een formule voor te ontwikkelen ? Of is deze formule ergens te vinden ?

Ik wil het resultaat gaan toepassen in een bio-mechanische omgeving, dus massa van levende materie.

Berichten: 8.614

Re: Slingertijd van slingerbeweging

Heb je hier al eens gekeken?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 225

Re: Slingertijd van slingerbeweging

Dit is een chaotisch systeem, zonder vaste waarde voor de slingertijden, zie:

http://www.ne.jp/asahi/toriyama/private/pendulum6.html

Misschien dat voor kleine uitwijkingen er enige regelmaat is?

Re: Slingertijd van slingerbeweging

De formules voor de enkelvoudige slinger zijn eenvoudig af te leiden. Die applet waarop je de slingerlengte en andere parms kan aanpassen, geeft al heel aardig weer waarnaar ik op zoek ben. Als je naar een concrete situatie gaat, waarbij de verhoudingen tussen l1, l2 en l3 bekend zijn en de uitslag wordt begrensd, wordt het bewegingspatroon wat "harmonischer", zeker als er tussen de armen l1, l2 en l3 veren worden geplaatst die dempend werken maar ook weer aanslingeren. Denk aan pezen en spieren.

Ik zal kijken of ik nog een invoegtoepassing voor in de internet explorer kan terugvinden. Daarmee kan je alle code die op een pagina wordt gebruikt, als source overnemen en uitvoeren. Je kan dan ook lokaal op de pc dit soort toepassingen bijna direct draaien. Op IE5 en 6 werkte dat of het met IE7 nog werkt weet ik niet. Bedankt voor de reacties. Links en commentaar welkom.

Reageer