Oxidatietoestand,

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 19

Oxidatietoestand,

Het is gewoon super simpel en toch ben ik even in de war...

zuurstof (O2) heeft een elektronegatieve waarde van 2-, toch?

En monoxide dan? die is toch 1-?

Maar volgens PSE moet die 2- zijn

is O2 dan 4-?

Help!!!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Oxidatietoestand,

De elektonegativiteit van het element zuurstof (O) is volgens wikipedia 3,44 (Pauling schaal) http://nl.wikipedia.org/wiki/Zuurstof.

Jij hebt het blijkbaar over de oxidatietoestand die voor het element zuurstof gelijk is aan -2.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 8.614

Re: Oxidatietoestand,

Zou je in de toekomst a.u.b. een relevantere titel kunnen kiezen?
zuurstof (O2) heeft een elektronegatieve waarde van 2-, toch?
O2 (zuurstofgas) heeft geen elektronegatieve waarde. Het zuurstofatoom (O) wel, nl. 3,44.

Ik neem aan dat je het over oxidatietrappen hebt i.p.v. elektronegativiteit.

De oxidatietrap van het zuurstofatoom bedraagt inderdaad -II.

In een enkelvoudige stof (en O2 ís een enkelvoudige stof) is de oxidatietrap van elk atoom echter gelijk aan 0 (alle atomen 'trekken' immers even hard aan de gemeenschappelijke elektronen).

EDIT: Fred F. was me voor.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Re: Oxidatietoestand,

Als je wilt weten wat de lading is van een atoom dan kun je het beste het atoom tekenen met de valentieelektronen er omheen. Zuurstof heeft atoomnummer 8 en je schrijft het als 1s2 2s2 2p4. Het bevat dus 6 valentieelektronen (2e is hier de buitenste schil) en in atomaire toestand is het dus O. Het ion heeft 2 elektronen opgenomen en is dus O 2- (2p6 schil wordt maximall gevuld). Zuurstof neemt 2 elektronen op omdat het de elektronenconfiguratie van het edelgas Neon (Ne) wil hebben en omdat te krijgen wil het 8 valantieelektronen in de schil hebben. Moleculair zuurstof is dus O2 en bestaat in twee vormen: singlet en triplet oxygen. Triplet oxygen is een biradicaal en is stabieler dan singlet oxygen. Triplet oxygen: *O-O* Singlet oxygen: O-O: Mocht je ooit weer tegen zoiets aanlopen teken dan dus de lewisstructuur!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Oxidatietoestand,

Wat zegt de lewisstructuur over de oxidatietoestand? Als ik de oxidatietoestand van het stikstofatoom in het nitraation (NO3-) wil bepalen, wat moet ik dan tekenen, en hoe leid ik daar de oxidatietoestand uti af?

En nog iets om over na te denken: Als zuurstof zo graag de octetstructuur wil bereiken, waarom is de meest stabiele vorm dan toch die waar de zuurstofatomen 7 electronen in de schil hebben?

p.s. de singletstructuur is O=O
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 19

Re: Oxidatietoestand,

Sorry voor de verwarring ik bedoelde inderdaad de oxidatietoestand *bloos*

Nu ik jullie uitleg heb gelezen, heb ik hem helemaal weer door. Zo simpel, maar ik was het even kwijt.

Bedankt!

Reageer