Profielwerkstuk dna

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 61

Profielwerkstuk dna

hallo mensen,

Eindelijk is het dan zo ver, ik zit dit jaar in mijn examenjaar van de havo en ik heb er ongelofelijk veel zin in.

Nu moeten wij dit jaar ook een pws (profielwerkstuk) maken.

Ik heb als onderwerp gekozen voor: DNA en dan de scheikundige kant daarvan (aangezien ik geen bio heb, ik heb namelijk N&T)

Mijn hoofdvraag: "Hoe wordt DNA toegepast in het forensisch onderzoek?"

Nu heb ik via een klasgenoot al 1 grote informatiebron gevonden, haar tante werkt namelijk bij het NFI (Nederlands Forensisch Instituut) en daar kan ik een dag lang informatie verzamelen.

Maar nu wil ik graag van jullie weten waar ik nog meer informatie vandaan kan halen?

Goeie site's of misschien een hogeschool? Ik zelf woon in Utrecht, en ik moet binnen nu en 3 weken aan de desbetreffende instantie een bezoek kunnen afleggen aangezien we daarna moeten beginnen met het maken van ons pws.

Als iemand een goeie instantie weet, of misschien iemand persoonlijk kent zouden jullie adres, e-mail of site dan kunnen doorgeven?

Alvast heel erg bedankt voor jullie informatie!!!

Cheers,

Lorenzo

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Profielwerkstuk dna

DNA zelf wordt niet toegepast in het forensisch onderzoek. DNA kan wel worden gedetecteerd, maar het wordt niet toegepast als detectie methoden. Je hoofdvraag is dus nogal krom gekozen.

Ik kan je al wel aanraden om eens te zoeken op 'DNA staining', DNA amplification', 'DNA detection', 'PCR'. Dit moet genoeg gunstige google hits opleveren denk ik zo.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Profielwerkstuk dna

En als je in utrecht woont, kan je vast wel even naar de FC Dondersstraat fietsen, naar de HU, afdeling Life Science and Chemistry. Daar kunnen ze je vast ook wel het 1 en ander aan informatie verschaffen (ik studeer daar in januari af).

DNA-fingerprinting is ook wel een goede zoekterm voor jou, overigens.
Appareo decet nihil munditia?

Reageer