waarom glijdt een cd langzaam langs een raam onlaag?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

waarom glijdt een cd langzaam langs een raam onlaag?

Het is echt zo! En makkelijk zelf te proberen: pak een cd en druk die met de etiketzijde tegen het raam. Laat hem nu los et volià: de cd glijdt met een lagere snelheid als de zwaartekracht plat tegen het raam omlaag. Hoe komt dit? ik heb als een beetje amateuristisch onderzoek ernaar gedaan, en daaruit blijkt dat het niet ligt aan de vochtigheid, hoe vaak je het doet ook niet, over het algemeen maakt het soort etiket ook niet uit, behalve bij een speciaal soort etiket met een geurtje, deze gaat een eind sneller, +/- 1 seconde over een meter ipv 6. dit etiket is wat ruwer qua oppervlak.

ik vind het een groot raadsel, misschien is het voor jullie 'gesneden koek'.

Gebruikersavatar
Berichten: 19

Re: waarom glijdt een cd langzaam langs een raam onlaag?

de cd glijdt met een lagere snelheid als de zwaartekracht
:shock:
Le-on gelofelijk schreef:Het is echt zo! En makkelijk zelf te proberen: pak een cd en druk die met de etiketzijde tegen het raam. Laat hem nu los et volià: de cd glijdt met een lagere snelheid als de zwaartekracht plat tegen het raam omlaag. Hoe komt dit? ik heb als een beetje amateuristisch onderzoek ernaar gedaan, en daaruit blijkt dat het niet ligt aan de vochtigheid, hoe vaak je het doet ook niet, over het algemeen maakt het soort etiket ook niet uit, behalve bij een speciaal soort etiket met een geurtje, deze gaat een eind sneller, +/- 1 seconde over een meter ipv 6. dit etiket is wat ruwer qua oppervlak.

ik vind het een groot raadsel, misschien is het voor jullie 'gesneden koek'.
Komt het niet doordat het water zich hecht aan het oppervlak van de CD, en dat daarom de CD maar langzaam naar beneden glijdt? Want als je bijv. een bierviltje pakt, zal het ook werken.
Writing my life in the book of space and time

Re: waarom glijdt een cd langzaam langs een raam onlaag?

nee, want als de cd en het raam allebei kurkdroog zijn werkt het ook!

Berichten: 510

Re: waarom glijdt een cd langzaam langs een raam onlaag?

Misschien dat er een soort vacuum ontstaat tussen de cd en het raam.

Gebruikersavatar
Berichten: 266

Re: waarom glijdt een cd langzaam langs een raam onlaag?

of er ontstaat idd een soort vacuum tussen de cd en het oppervlak. of het heeft iets met statische elektriciteit te maken. Dat de cd langzamer glijd dan de zwaartekracht is niet zo moeilijk. dat komt omdat er weerstand is tussen de cd en het raam. :shock:
Vanaf hier is alles wat het lijkt.

Re: waarom glijdt een cd langzaam langs een raam onlaag?

aan een vacuüm zat ik ook al te denken. statische electriciteit lijkt me sterk, want de cd eerst over een wollen trui wrijven en dan tegen het raam doen heet totaal geen effect.

Van die wrijving klopt niet helemaal denk ik, want als er wrijving is dan is het toch veel handiger om een stuk van het raam af te vallen?

Maar om nog even op dat vacuüm terug te komen: hoe bewijs ik dat? Ik zie wel als ik een kant op het kozijn tegen het raam zet en de bovenkant een stukje eraf dat die langzaam er tegenaan gaat, alsof hij zich vast zuigt. maar ik wil bewijs! Hoe?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: waarom glijdt een cd langzaam langs een raam onlaag?

Heeft niet niet simpelweg te maken met de adhesie tussen de CD en het raam, eventueel met wat vocht?
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Re: waarom glijdt een cd langzaam langs een raam onlaag?

adhe.. wattes? ik zou het niet weten..

vocht alvast niet, want m'n raam stond al een paar uur in de zon (en ja bij een koud raam werkt het ook) en de cd was ook 'droog als hor'

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: waarom glijdt een cd langzaam langs een raam onlaag?

adhesie: de interactie tussen twee contactoppervlakken.

Voorbeeldje: een glas water. Je ziet dat aan de randen het water omhoog gekromd staat. Dat is adhesie.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: waarom glijdt een cd langzaam langs een raam onlaag?

Voorbeeldje: een glas water. Je ziet dat aan de randen het water omhoog gekromd staat. Dat is adhesie


Is dat niet oppervlaktespanning?

Re: waarom glijdt een cd langzaam langs een raam onlaag?

kan goed dat het adhesie is, maar nu nog bewijzen, anders kan het net zo goed door de kaboutertjes gedaan worden.

Berichten: 8

Re: waarom glijdt een cd langzaam langs een raam onlaag?

hallo

De cd plakt tegen het raam aan door een vacuum?, hoe komt dat. Volgens mij komt het door die kant die van het raam af zit. Daar zit namelijk een ribel op als je er over wrijft kun je het voelen. en het werkt precies als een vliegtuig vleugel aan de kant waar de lucht langs strijkt is de weg langer als aan de kant waar het etiket zit en er een vacuum wordt getrokken. en zo de cd tegen het raam wordt gezogen.

Berichten: 88

Re: waarom glijdt een cd langzaam langs een raam onlaag?

Ja, de etiketzijde blijft inderdaad plakken aan glas. Dit doet hij ook aan een gladde houten plaat.

Ik schat zo dat het inderdaad komt omdat je de boel vacuum trekt. De luchtstroom tussen CD en glad raam zorgt voor een onderdruk, Bernoulli enzo. Ik geloof niet zo in statische electriciteit, omdat het zowel bij hout als bij glas optreed.

Re: waarom glijdt een cd langzaam langs een raam onlaag?

Onder welke hoek staat dat raam t.o.v. de zwaartekracht?

Berichten: 683

Re: waarom glijdt een cd langzaam langs een raam onlaag?

Een cd kan met de etiketzijde onder elke hoek aan een glazen plaat blijven 'plakken'.

Reageer