nauwkeurigheid van een titratie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

nauwkeurigheid van een titratie

Ik heb te weinig ervaring met chemische bepalingen om alle standaard regeltjes nog te weten...

Ik hoop daarom dat iemand hier me kan verder helpen.

Is er een vaste regel voor hoe groot het verschil tussen de duplo's mag zijn bij een titratie (in dit geval actief zuurstof bepaling door titratie van jodium met natriumthiosulfaat)?

Als ik ongeveer 4 ml moet titreren, is dit dan te weinig om een nauwkeurige bepaling te kunnen opleveren?

Kim

Berichten: 9

Re: nauwkeurigheid van een titratie

Als je 4 mL gaat titreren, kan je de molariteit van je titraat dan niet wat verlagen? Zodat je bijvoorbeeld rond de 20 mL een omslag punt bereikt. Als je toch 4 mL titreert dan hangt de nauwkeurigheid vooral af van de buret die je gebruikt.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: nauwkeurigheid van een titratie

ja, dat is te weinig, in mijn ogen. Ik weet niet wat voor eisen er worden gesteld, maar een standaardeviatie (alleen bij triplo en vaker mogelijk) is 4 promille de standaard dacht ik.

Bij een bepaling in duplo gaat het om de procentuele afwijking, onder de 1 % goed te doen en wordt volgens mij wel geaccepteerd. Ik zou wel je volumes opschroeven ten bate van je nauwkeurigheid. als je 13 ml titreert, dan zit je ongeveer wel goed.
Appareo decet nihil munditia?

Re: nauwkeurigheid van een titratie

Ik gebruik een eenvoudige glazen buret met een kraantje op 0,1 ml nauwkeurig, ik dacht dat dat wel nauwkeurig genoeg was.

Kim

Berichten: 47

Re: nauwkeurigheid van een titratie

kjk schreef:Ik gebruik een eenvoudige glazen buret met een kraantje op 0,1 ml nauwkeurig, ik dacht dat dat wel nauwkeurig genoeg was.

Kim
Dat is nauwkeurig genoeg, als je rond de 20ml verbruikt, 4 is dus te weinig.