Springen naar inhoud

Cafe´ne in een product

• Log in om te kunnen reageren

brokobana

brokobana

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 september 2007 - 02:07

Kan iemand mij vertellen wat de wettelijk maximale toegestane hoeveelheid caffe´ne per liter of ml is voor Nederland? Ik probeer dit uit te zoeken, maar kan nergens een antwoord vinden op deze vraag. :D

Alvast vriendelijk bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 september 2007 - 09:31

Dat komt waarschijnlijk omdat cafe´ne met slechts ÚÚn -f- geschreven wordt.

De Warenwet bepaalt dat frisdranken maximaal 350 mg/l cafe´ne mogen bevatten. Bij frisdranken met een cafe´negehalte hoger dan 150 mg/l geldt dat in de ingrediŰntenlijst cafe´ne moet worden aangeduid als ôcafe´neö, gevolgd door de hoeveelheid in mg/100ml. Bovendien moet in hetzelfde gezichtsveld als de ingrediŰntenlijst de tekst "hoog cafe´negehalte" worden vermeld. Frisdranken met een dergelijk hoog cafe´negehalte noemen we ook wel energie- of pepdranken.

Bron: http://www.frisdrank...ngredienten.htm

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 9346 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 september 2007 - 12:18

Eigenlijk opvallend weinig als je bedenkt dat koffie, afhankelijk van de soort, daar wel een paar keer boven kan zitten.
Victory through technology

brokobana

brokobana

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 september 2007 - 19:37

Okay, geweldig! Bedankt voor het antwoord!

hypo

hypo

• >25 berichten
  • 35 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2007 - 14:45

Nog aardige link over caffeine/bevruchting/zwangerschap
Niet zo'n onschuldig goedje dus. Drink met mate.

http://www.jellinek....m...e&viewAll=1

hypo

waut

waut

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 september 2011 - 15:08

vier jaar later, dezelfde vraag

ik weet niet of de wet is aangepast, maar ik kocht vandaag een Espresso Macchiato ijskoffie bij ALDI, hierin zit 52mg/100ml cafe´ne

ik heb dezelfde vraag gesteld aan de nieuwe Voedsel en Waren Authoriteit, ik hou jullie op de hoogte.

Veranderd door waut, 13 september 2011 - 15:10

Robjee

Robjee

• >100 berichten
  • 209 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 september 2011 - 22:54

Artikel 11a
1. Het cafe´ne gehalte onderscheidenlijk het kininegehalte van een als limonade of frisdrank aangeduide drinkwaar is ten hoogste:
a. 350 mg/l cafe´ne , indien de waar planten- of vruchtenextract bevat;
b. 85 mg/l kinine; of
c. 40 mg/l kinine, indien de waar vruchtensap bevat.
2. Het eerste lid is niet van toepassing op drinkwaren die in een andere lidstaat van de Europese Unie of in een andere staat die partij is bij de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte rechtmatig zijn bereid en in het verkeer gebracht.
3. De vermelding źcafe´ne vrij╗ mag bij een als koffie of theeaangeduide waar die bestemd is voor aflevering aan de eindverbruiker of een instelling, uitsluitend worden gebezigd voor zover het cafe´ne gehalte van die waar ten hoogste 0,1% bedraagt, berekend op de droge stof.

http://wetten.overhe...11#3_Artikel11a

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures