Ntc's

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 20

Ntc's

Hallo,

Ik heb een vraag namelijk:

Ik heb een NTC die heeft dus een bepaalde weerstand bij een bepaalde temperatuur. wil ik hem zo uit gaan lezen dat ik de spanning kan meten. Ik doe dit door er een extra weerstand op aan te sluiten in serie en daar een spanningsbron op te zetten. Nu zat ik mij te bedenken de spanning is afhankelijk van de verhouding tussen de weerstanden tog? Als nu de stroom laag genoeg is dat de NTC niet opwarmt of wat dan ook dan kan ik er tog vanuit gaan dat ik een lineair verband krijg en dus kan ik weerstanden en als spanningsbron kiezen wat ik wil? Zolang de stroom maar beneden de grens van opwarmen blijft tog?

Met vriendelijke groet,

Bob

Berichten: 7.068

Re: Ntc's

Nu zat ik mij te bedenken de spanning is afhankelijk van de verhouding tussen de weerstanden tog?
Ja, dat is ie toch.
Als nu de stroom laag genoeg is dat de NTC niet opwarmt of wat dan ook dan kan ik er tog vanuit gaan dat ik een lineair verband krijg en dus kan ik weerstanden en als spanningsbron kiezen wat ik wil?
Leidt de overdrachtsfunctie eens af. Dat lineaire verband zou wel eens tegen kunnen vallen (hint, hint!).

Berichten: 20

Re: Ntc's

Leidt de overdrachtsfunctie eens af. Dat lineaire verband zou wel eens tegen kunnen vallen (hint, hint!).
Hoe leid ik de overdrachtsfunctie af? :D En hoezo kan die tegevallen graag ff wat uitleg erbij?

Alvast bedankt voor de reactie(s)!

Groeten, Bob

Berichten: 7.068

Re: Ntc's

Hoe leid ik de overdrachtsfunctie af?
Zoek eens op 'spanningsdeler'.

Reageer