Taak (kinematica, evrb, erb...)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 72

Taak (kinematica, evrb, erb...)

Hallo,

Ik heb het volgende vraagstuk opgegeven gekregen:

Afbeelding

Ik heb het een en ander geprobeerd, maar ik krijg het toch maar niet bewezen.

v = cte en is een afgeleide van x?

v' is een afgeleide van h? Wortel(h^2 + x^2) = l?

Ik heb het al op verschillende manieren geprobeerd, maar ik vind het toch niet... Kan iemand me helpen?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Taak (kinematica, evrb, erb...)

Dit past beter in het huiswerkforum, kan een moderator dit verplaatsen a.u.b.

Gebruikersavatar
Berichten: 140

Re: Taak (kinematica, evrb, erb...)

Stel v' = -dh/dt (aangezien v' de snelheid naar boven is) = dl/dt = (dl/dx)*(dx/dt) waarbij dx/dt de horizontale snelheid v is.

l is dan een functie van x en h (Pythagoras)..gewoon afleiden naar x en je hebt het

Berichten: 72

Re: Taak (kinematica, evrb, erb...)

Akarai schreef:Stel v' = -dh/dt (aangezien v' de snelheid naar boven is) = dl/dt = (dl/dx)*(dx/dt) waarbij dx/dt de horizontale snelheid v is.

l is dan een functie van x en h (Pythagoras)..gewoon afleiden naar x en je hebt het
dl/dx = 1/2wortel(x^2 + h^2) * (2x + 2h) hier zit ik weer vast, komt tch niet uit zoals gevraagd, die 2h is er teveel aan

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Taak (kinematica, evrb, erb...)

Omdat je verkeerd afleidt.

De afgeleide van die wortel is goed, maar de afgeleide van x²+h² niet, dat is gewoon 2x. h² afleiden is hetzelde als een constante afleiden, en dat is nul.

Berichten: 72

Re: Taak (kinematica, evrb, erb...)

Rov schreef:Omdat je verkeerd afleidt.

De afgeleide van die wortel is goed, maar de afgeleide van x²+h² niet, dat is gewoon 2x. h² afleiden is hetzelde als een constante afleiden, en dat is nul.


Ok bedankt! De andere notitie die je moet bespreken is niet juist zeker, maar ik weet niet juist waarom nu niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 140

Re: Taak (kinematica, evrb, erb...)

Ok bedankt! De andere notitie die je moet bespreken is niet juist zeker, maar ik weet niet juist waarom nu niet.


De vectoren
\( \vec{v} \)
en
\( \vec{v'} \)
hebben niet dezelfde richting. De ene is verticaal gericht en de andere horizontaal...Daarom is die notatie niet juist.

Berichten: 72

Re: Taak (kinematica, evrb, erb...)

De vectoren
\( \vec{v} \)
en
\( \vec{v'} \)
hebben niet dezelfde richting. De ene is verticaal gericht en de andere horizontaal...Daarom is die notatie niet juist.


Hartelijk bedankt, sorry voor de domme vragen maar we hebben bij wiskunde vroeger vectoren overgeslaan...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Taak (kinematica, evrb, erb...)

Hartelijk bedankt, sorry voor de domme vragen maar we hebben bij wiskunde vroeger vectoren overgeslaan...
Dat was niet zo'n goed idee, welke richting volg je ?

PS: zolang je zelf een beetje intresse toont en iets bij wil leren kan je geen domme vragen stellen op Wetenschapsforum :D

Berichten: 72

Re: Taak (kinematica, evrb, erb...)

Ruben01 schreef:Dat was niet zo'n goed idee, welke richting volg je ?

PS: zolang je zelf een beetje intresse toont en iets bij wil leren kan je geen domme vragen stellen op Wetenschapsforum :D


Ja het was in het derde jaar en de lerares had geen tijd over, maar de leerkracht fysica klaagt vaak over de wiskunde omdat we vaak hetzelfde zien (vb. harmonische trilling, vervalreacties) en omdat we dan geen vectoren hebben gezien, hij heeft het er wel eens over gehad, maar dat was maar heel basisch. Nu moeten we ook integreren, maar bij wiskunde zijn we nog bezig met afleiden :D . Ik ga wle in de vakantie iets moeten bijstuderen over vectoren, want volgend jaar heb ik normaal lineaire algebra... Ja ik doe nu wetenschappen-wiskunde: 6 uur wiskunde, 2 uur fysica, 2 uur chemie, 2 uur biologie, 1 uur aardrijkskunde en nog een uur toegepaste wiskunde en 2 uur toegepaste wetenschappen (afwisselend fysica en chemie). Ik ben wel redelijk goed in de abstracte vakken, als ik toch genoeg achtergrond heb om alles te begrijpen. Ik heb wel al veel gesukkeld met die vectoren, maar ik wil toch volgend jaar een ingenieursopleiding gaan doen. Bedankt voor de hulp iedereen!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Taak (kinematica, evrb, erb...)

@Happyfew, als je nog eens problemen hebt kan je hier altijd terecht.
Nu moeten we ook integreren, maar bij wiskunde zijn we nog bezig met afleiden .
Dat gebeurd wel vaker.

Berichten: 72

Re: Taak (kinematica, evrb, erb...)

Bedankt! Zal ik doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Taak (kinematica, evrb, erb...)

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Reageer