[Fysica] Voorbeelden van Traagheid

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

[Fysica] Voorbeelden van Traagheid

Hoi,

Voor fysica moeten wij voorbeelden van traagheid vinden, maar het mag niet gaan over voorbeelden uit het boek. Deze zijn:

- mensen in een vliegtuig/auto die snel optrekt.

- slazwierder

- proef met snel/traag trekken aan koordje van een bol

Kent iemand nog goede originele voorbeelden van de fysische traagheid ( 2de wet van Newton)

Dank jullie wel

Gebruikersavatar
Berichten: 81

Re: [Fysica] Voorbeelden van Traagheid

Het trucje om te bepalen of een ei hard gekookt is of niet, is ook een voorbeeldje van traagheid...

Je neemt een ei, en je laat hem ronddraaien op de tafel. Je legt eventjes je vinger op dat ei, zodat hij tijdelijk stopt met ronddraaien. Wanneer je je vinger loslaat, en het ei begint opnieuw te roteren, is hij niet hard gekookt. Blijft hij stil liggen, dan is hij wel hard gekookt. Dit komt door de traagheid...

Als hij niet hard gekookt is, dan ondervindt het eigeel, die nog visceus is, de wet van de traagheid, en heeft hij nog de neiging om door te draaien, dus zodra de remming weg is (vinger loslaten) roteert hij dus ook verder.

Een ander voorbeeldje is wat astronauten gebruiken om hun gewicht te bepalen. Ze zouden op een veer gaan zitten, en in de mate dat die veer ingedrukt wordt, kunnen ze hun gewicht afleiden, en dit heeft ook te maken met traagheid, maar 'k weet niet meer precies hoe het zit...

Iemand die me kan helpen??

Ook nog een voorbeeldje, blijkbaar is de wet van de traagheid nogal populair bij astronauten. Hoe kunnen astronauten bepalen wanneer ze een blikje in hun handen hebben, als dit blikje leeg is, of gevuld??

Wel, ze duwen beide blikjes met eenzelfde kracht voor zich uit. Hoe groter de massa, hoe groter de traagheid. Dus ook hoe groter de weestand van dit blikje zal zijn. Het lege blikje zal dus sneller vooruit vliegen...

Re: [Fysica] Voorbeelden van Traagheid

hallo wetenschapforum bezoekers ;)

ik en een vriendin zijn bezig met een natuur/scheikunde spreekbeurt, hierbij willen wij het over de wet van traagheid houden, ik wil jullie bij deze vragen, als jullie nog voorbeelden, plaatjes teksten etc. over de wet van traagheid hebben of als jullie nog een site of iets dergelijks weten willen jullie dit dan mailen naar: geen emailadressen

ook moeten wij bij deze spreekbeurt een practuicum houden, heeft er iemand nog ideeen :?: ;)

graag horen wij wat meer van jullie:!:

alvast bedankt:!: :shock:

groetjes: Claudia en Leonie ;)

Berichten: 36

Re: [Fysica] Voorbeelden van Traagheid

ik ben bezig met een onderzoek naar de traagheid, en 1 van de voorbeelden die je gegeven hebt om niet te gebruiken zou goed gebruikt kunnen worden. wil je mij aub de naam van je boek eens geven, en het jaar waarin dta staat?

thnx

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Fysica] Voorbeelden van Traagheid

Deze topic is meer dan 2 jaar oud, mss doe je er goed aan die persoon in kwestie een pb te sturen. De kans dat die hier nog kijkt is vrij klein.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Fysica] Voorbeelden van Traagheid

jojo

NWQ vraag van een paar jaar geleden, een hardgekookt ei en een ongekookt ei die van een helling af rollen, welke is als eerste beneden?

fiets in de bocht
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer