Printscreen-toets

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Printscreen-toets

Ik begin met mijn leerlingen (vmbo) te werken met een elektronische leeromgeving. MSN-en kunnen ze allemaal als de beste, maar met basis-software hebben ze allemaal "problemen".

De opdracht bestaat uit een natuurkunde- en een informaticadeel:

a) ze moeten een site bezoeken waar ze een appletje kunnen vinden om zelf een werkend elektrisch schakelingetje op het toetsenbord te toveren. Link naar Java lever ik erbij, want 95% heeft zoiets uiteraard niet op de computer.

b) van het schakelingetje dat ze bouwen moeten ze een screenshot maken en dat in paint even netjes bijsnijden en opslaan als jpg-tje. Een klik-voor-klik-handleiding met plaatjes lever ik erbij. Dat jpg-tje moeten ze mij toesturen.

Ze hebben een week, maar er is een absolute deadline waarvoor ze allemaal gewaarschuwd zijn: ná 20.00 op vrijdag 30 september wordt geen werk meer geaccepteerd, onder geen enkel excuus. Er komt dan een 0 op de lijst te staan. Dit is een derde "leer"situatie, plannen, voorbereiden, pro-actief probleemoplossend werken, en niet "vergeten" en na de deadline afkomen met smoezen als "computer stuk, mocht niet downloaden van mijn pa, internet lag eruit etc. etc". (ik heb bij proefjes hiermee vorig jaar al het nodige meegemaakt).

Maar nou komt er een met een origineel probleem (nog ruim op tijd overigens):

Zijn toetsenbord heeft geen printscreen-toets??? :D

Nou kan ik me niet herinneren ooit een toetsenbord te hebben gezien zónder printscreen-toets.

a) bestaan die?

b) hoe kan die knaap dat oplossen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 8.614

Re: Printscreen-toets

Volgens mij heeft het Dvorak Simplified Keyboard geen printscreenknop, al weet ik niet of dit toetsenbord nog wel gebruikt wordt.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Printscreen-toets

Jan van de Velde schreef:Zijn toetsenbord heeft geen printscreen-toets??? 8-)

Nou kan ik me niet herinneren ooit een toetsenbord te hebben gezien zónder printscreen-toets.

a) bestaan die?

b) hoe kan die knaap dat oplossen?
Als die persoon werkt met Vista moet hij eens kijken onder bureau-accesoires, daar kan je een zeer handig knip programma vinden. Je kan stukje uit je scherm selecteren en of het volledige scherm nemen.

Als hij werkt met een ander OS kan je hem best een tool laten downloaden zoals deze.

Ik wil geen reclame maken hoor, je mag ook een andere nemen maar deze is gratis.

'Nu moeten je leerlingen een andere smoes verzinnen, deze is een oplossing voor :D '

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Printscreen-toets

Vermoedelijk is het een laptop en dan staan die knopjes vaak verdoken. Natuurlijk nogal lastig om in te gaan schatten. Externe software gebruiken is een optie, maar is niet zo handig. Tja, wat doe je daar mee :D

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Printscreen-toets

Mac's hebben geen Print Screen.

Ik zou ook zo niet weten wat voor zin zo'n toets zou hebben, lijkt mij even zinloos als de Caps Lock

Daarin tegen is scroll lock (voor de console) wel erg handig.

En ik begin maar niet over Symbolics...
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Printscreen-toets

Als hij werkt met een ander OS kan je hem best een tool laten downloaden zoals deze.
Deze is een stap te ver voor deze jongen.

Als hij er werkelijk niet overheen gekeken heeft (ik acht hem daartoe in staat :D ), is er dan niet een ALT+..... toetsencombinatie die die printscreen uitvoert?

EDIT>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Ik had hem alvast maar een berichtje teruggestuurd om nog eens goed te kijken....

En wat vind ik zojuist in mijn ELO-berichtenbox?
hallo meneer van de velde ik heb het gezegd tegen m'n moeder en ze liet het knopje even zien



groetjes ..........



ps m'n moeder zegt dat ik een nerd ben
(ik acht hem daartoe in staat :D ), zei ik toch??

Enfin, eind goed al goed. Maar ik versta onder een nerd iets anders...... :D

Eén voldoening: dat is er dan één die iets nuttigs heeft geleerd met deze opdracht...... 8-)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Printscreen-toets

Deze is een stap te ver voor deze jongen.
Als zijn moeder zegt dat hij een nerd is dat is die stap niet zover :D .
Enfin, eind goed al goed. Maar ik versta onder een nerd iets anders...... :D
Waarschijnlijk is dat nerd-gehalte beperkt tot MSN 8-) .

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Printscreen-toets

Haha, wat een antwoord 8-) Die PS erbij is wel heel vreemd als je emailt naar je leerkracht :D

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Printscreen-toets

Als hij Windows en een muis heeft vertel hem dan dat hij het schermtoetsenbord (volgens mij had Windows 3.1 dat al) moet gebruiken:

Start

(Alle) programma's

Bureau-accesoires

Toegankelijkheid

Schermtoetsenbord

Te bedienen met een muis. Werkt verder net zoals een echt toetsenbord.

Edit: het is al gelukt zie ik. Maar mocht je die smoes tegenkomen, dan weet je hoe je moet antwoorden. :D
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Printscreen-toets

Maar mocht je die smoes tegenkomen, dan weet je hoe je moet antwoorden. :D
Ik heb dat schermtoetsenbord niet :D

(windows lite: alle zooi verwijderd)

Dus bij mij zou de "smoes" wel werken.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Printscreen-toets

Wie is die Meneer van de Velde

Verborgen inhoud
:D

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Printscreen-toets

Verborgen inhoud
ik wist niet dat er een hide-tag was, ook handig voor offtopic opmerkingen wellicht?
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Printscreen-toets

Als hij Windows en een muis heeft vertel hem dan dat hij het schermtoetsenbord (volgens mij had Windows 3.1 dat al) moet gebruiken:
dit stukje bericht is getypt met dat schermtoetsenbord ³¾

Vreemd, als je daarmee de rechtse alt gebruikt gaat hij spontaan je google-desktop bijwerken... :D .
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer