"super" stamcellen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

"super" stamcellen

Onlangs heb ik dit bericht gelezen

'Stukje testikel kan hart en hersenen herstellen' Nou vraag ik me af waarom kan dat stukje testikels wel de hersenen en hart herstellen en niet andere organen? Een ander vraag die dan ook bij mij opkomt is bevat een testikel(Bedoelen ze echt een testikel of zaadcel?) alle bouwstoffen van menselijke organen die nog gevormd moeten worden? Zo ja, wat is dan de bijdrage van de eicel?

Berichten: 8.614

Re: "super" stamcellen

Nou vraag ik me af waarom kan dat stukje testikels wel de hersenen en hart herstellen en niet andere organen?
De stamcellen die uit een stukje testikel gewonnen kunnen worden kunnen niet alleen hart- en hersenaandoeningen genezen, maar ook andere aandoeningen. Het lijstje met de toepassingen van stamcellen is echter zo lang dat men het niet volledig in het artikel heeft opgenomen.
Een ander vraag die dan ook bij mij opkomt is bevat een testikel(Bedoelen ze echt een testikel of zaadcel?) alle bouwstoffen van menselijke organen die nog gevormd moeten worden? Zo ja, wat is dan de bijdrage van de eicel?
Ze bedoelen wel degelijk een (stukje van een) testikel. Bovendien bevatten zaadcellen níét alle bouwstoffen voor een menselijk lichaam. Zaadcellen zijn namelijk gameten en gameten bevatten slechts een haploïde hoeveelheid chromosomen. Je mag een zaadcel en een stamcel dus zeker niet met elkaar verwarren. Een uitgebreidere uitleg vind je ook in deze topic.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer