Lichtsnelheid

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 4

Lichtsnelheid

hallo

ik heb een vraag

wij waren op school bezig met licht toen was mijn vraag

als je in een voertuig zit dat 2x zo snel gaat als het licht kan.

zal je dan met een zaklamp van voor naar acheter kunnen scijnen.

onze leraaraar wis/natuurkude wist het ook niet

weet iemandt het ???

groete peter en herwin

Berichten: 64

Re: Lichtsnelheid

het licht dat uit je zaklamp schijnt zal naar achter bewegen. het licht zal zich nooit naar voren bundelen in het licht dat wij zien, omdat je al sneller gaat dan het licht zelf.

Berichten: 4

Re: Lichtsnelheid

wij bedoelde van achter naar voor pi.gif

gr peter en herwin

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Lichtsnelheid

Het antwoord op de vraag bestaat niet. Je kan niet sneller gaan dan het licht. De wetten die in de natuurkunde bestaan gaan dan ook niet meer op voor mensen die sneller zouden gaan dan het licht.

Berichten: 4

Re: Lichtsnelheid

hee oke

maar neem nu dat zelfde voor beeld in geluid want 2x zo snel als het geluin kan wel

zouw je dan van de enkan naar de ander kant wat kunnen zegen

van achter naar voor dus met de richting van het voertuig in ?

en andersom gaat het geluid dan 3x zo hard?

gr peter

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Lichtsnelheid

Nee, ook het geluid heeft een vaste snelheid (zolang het medium niet verandert tenminste) Het is niet net of je van een rijdende auto een kogel afschiet of een balletje weggooit. Het is een golf die je uitzendt en die zich los van jou moet voortplanten.

Wat er wel gebeurt met geluid is dat de frequentie (toon) van het door jou uitgezonden geluid hoger wordt voor wie jouw auto met sirene op zich af ziet komen, en lager wordt voor wie jou van zich af ziet bewegen. Dat heet het doppler-effect. Dat is verder een heel verhaal. Maar misschien kun je eerst eens googlen met dopplereffect en dan eventueel met je verdere vragen afkomen......
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Lichtsnelheid

gilde schreef:hallo

ik heb een vraag

wij waren op school bezig met licht toen was mijn vraag

als je in een voertuig zit dat 2x zo snel gaat als het licht kan.

zal je dan met een zaklamp van voor naar acheter kunnen scijnen.

onze leraaraar wis/natuurkude wist het ook niet

weet iemandt het ???

groete peter en herwin
Volgens een postulaat van de SRT meet iedereen voor de lichtsnelheid in het vacuum dezelfde waarde namelijk :D 300000 km/sec en volgens dezelfde theorie kan niets sneller dan het licht bewegen(eendavid schreef dit al). Dus ik zal je vraag bevestigend beantwoorden.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Re: Lichtsnelheid

Overigens is de lichtsnelheid in een medium kleiner dan in vacuüm; daarin zou je je dus theoretisch sneller dan het licht kunnen bewegen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Lichtsnelheid

Jan van de Velde schreef:Nee, ook het geluid heeft een vaste snelheid (zolang het medium niet verandert tenminste) Het is niet net of je van een rijdende auto een kogel afschiet of een balletje weggooit. Het is een golf die je uitzendt en die zich los van jou moet voortplanten.

Wat er wel gebeurt met geluid is dat de frequentie (toon) van het door jou uitgezonden geluid hoger wordt voor wie jouw auto met sirene op zich af ziet komen, en lager wordt voor wie jou van zich af ziet bewegen. Dat heet het doppler-effect. Dat is verder een heel verhaal. Maar misschien kun je eerst eens googlen met dopplereffect en dan eventueel met je verdere vragen afkomen......
Dit ben ik niet met je eens. Geluid gedraagt zich wel degelijk op dezelfde manier als een auto, kogel of balletje. Wat jij bedoelt is dat geluid een vaste snelheid heeft t.o.v. het medium Maar jijzelf hebt ook een snelheid t.o.v. dat medium en die twee snelheden moet je gewoon bij elkaar optellen.

Het verschil met licht is dus dat licht geen medium (ether) heeft.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Reageer