Het verplaatsen i.p.v. verwijderen van 'wetenschappelijke' vragen uit 'over dit forum'

Moderator: Miels

Reageer
Berichten: 8.614

Het verplaatsen i.p.v. verwijderen van 'wetenschappelijke' vragen uit 'over dit forum'

Tijdens mijn opruimronde doorheen het algemene 'Over dit forum'-forum ben ik dikwijls topics tegengekomen waarin een wetenschappelijke vraag werd gesteld. Aangezien deze topics uiteraard niet thuishoren in 'Over dit forum' worden ze dan ook snel gesloten door moderators.


Ik kan best begrijpen dat dit gebeurt wanneer de betreffende topic geopend werd door een gast. Het beleid van het forum zegt (zei? Ik weet namelijk niet of het nog steeds zo is) namelijk dat men zich moet registreren om topics te openen.


Als dergelijke topics echter worden geopend door onwetende nieuwe gebruikers, lijkt het mij beter om deze topics te verplaatsen naar het correcte forum, dan om ze gewoon te sluiten. Die laatste aanpak schrikt waarschijnlijk nieuwe gebruikers af: ze hebben moeite gedaan om zich te registreren, hebben een topic geopend met een (prangende) vraag, dat vervolgens gesloten wordt.


Dus bij dezen vraag ik aan de moderators: verplaats de foutief in 'Over dit forum' geplaatste berichten naar het correcte forum i.p.v. ze te sluiten.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Het verplaatsen i.p.v. verwijderen van 'wetenschappelijke' vragen uit 'over dit forum'

Je bedoelt dan neem ik aan in de toekomst, niet al die oude gesloten topics heropenen en verplaatsen?

Ik heb het idee dat moderators dat tegenwoordig ook doen, en dat het sluiten meer iets van "vroeger" was.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 8.614

Re: Het verplaatsen i.p.v. verwijderen van 'wetenschappelijke' vragen uit 'over dit forum'

Ik heb het inderdaad over toekomstige topics. Maar als het volgens jou al gebeurt, is er geen enkel probleem.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Het verplaatsen i.p.v. verwijderen van 'wetenschappelijke' vragen uit 'over dit forum'

De achtergrond hiervan:


We hebben een tijd gekend waarin mensen amper aandacht schonken aan het correct plaatsen van een topic. Er is toen ook het beleid gehanteerd om topics op slot te zetten, in plaats van de troep achter de mensen aan op te gaan ruimen. Dus niet verplaatsen, maar (onverbiddelijk) op slot, wel vaak met de mededeling "plaats je post nogmaals in het juiste forum. Dat is in dit geval ....". Hiermee wilden we duidelijkheid scheppen naar de posters en naar de mensen die het gesloten topic lazen, om zo het signaal af te geven dat men zelf de moeite moet doen om het juiste forum te kiezen, in plaats van "ik plemp 'm hier wel neer want ik heb geen zin om zelf te zoeken en het wordt toch wel verplaatst".


We gebruikten toen nog andere forumsoftware, waarbij het verplaatsen meer moeite was. Doordat het zo veelvuldig nodig was begon dat soms bij moderators tot ergernissen te leiden. Inmiddels hebben we software waarbij verplaatsen makkelijk gaat, en zou het zo kunnen zijn dat onze acties in die tijd hun weerslag hebben gehad op de moraal die op het forum hangt. Hoe dan ook: Het gaat nu prima en er zijn geen ergernissen bij moderators hierover.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Reageer