Tijdelijk bannen

Moderator: Miels

Reageer
Berichten: 8.614

Tijdelijk bannen

Ik meen ergens gelezen te hebben dat naast de permanente ban ook een tijdelijke ban tot de sanctiemogelijkheden behoort bij misdragingen. Ik vroeg mij - puur uit interesse, ik ben heus niet van plan om het persoonlijk uit te testen - volgende zaken af:
  • Hoe werkt een tijdelijke ban?
  • Is de tijdelijke ban reeds gebruikt?
  • Welke factoren bepalen of een gebruiker die over de schreef gegaan is een permanente of een tijdelijke ban krijgt?
PS: Mochten dit mijn zaken niet zijn, bied ik bij dezen reeds op voorhand mijn excuses aan.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Tijdelijk bannen

Er is in het verleden aangegeven dat iedere gebruiker een waarschuwingsniveau heeft (het balkje onder je avatar). Als je iets tegen de regels hebt gedaan dan wordt je hierop aangesproken en zal het waarschuwingsniveau verhoogd worden. Zolang dit niveau niet te hoog is, is dit verder ook niet erg. We kunnen niet van iedereen verwachten dat ze alles weten en alles perfect doen. Het niveau is dan ook voor de moderators een geschiedenis waarin we de "misdragingen" van een gebruiker kunnen zien.


Mocht het waarschuwingsniveau boven een bepaald punt komen, dan krijgt de gebruiker een tijdelijke ban. Omdat het niveau periodiek verlaagt wordt zal op een gegeven moment het waarschuwingsniveau weer onder dat punt komen en kan de gebruiker weer op dit forum. Over hoe lang een ban duurt en hoeveel waarschuwing je krijgt voor een "overtreding" blijft onder de moderators en zal ik dus niet uiteenzetten.


Het komt echter wel eens voor dat een gebruiker zich zodanig misdraagt dat wij hem niet langer op dit forum willen hebben. In dat geval krijgt de gebruiker een permanente ban.


De tijdelijke ban is iets wat relatief gezien nog wel eens voorkomt en is verder de normale gang van zaken van een ban. Een permanente ban wordt echter alleen in uitzonderlijke gevallen toegepast.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 8.614

Re: Tijdelijk bannen

T.a.v. Bart: bedankt voor de heldere uitleg.


T.a.v. Phys: Volgens mij was ik nog niet op dit forum aanwezig ten tijde van de ban van die *knipje*. Het was echter niet mijn bedoeling om door het openen van deze topic alle gebande gebruikers (permanent of niet) onder de aandacht te brengen. Dat zie ik als het buitenhangen van de vuile was en het eventueel onbedoeld 'door het slijk halen' van betreffende gebruikers (die zich overigens niet meer kunnen verweren).


Verder nog een vraag:


Ik heb gemerkt dat gebande gebruikers niet in de gebruikerslijst worden getoond. Geldt dit enkel voor permanent gebande gebruikers of ook voor tijdelijk gebanden?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Tijdelijk bannen

T.a.v. Phys: Volgens mij was ik nog niet op dit forum aanwezig ten tijde van de ban van die *knipje*. Het was echter niet mijn bedoeling om door het openen van deze topic alle gebande gebruikers (permanent of niet) onder de aandacht te brengen. Dat zie ik als het buitenhangen van de vuile was en het eventueel onbedoeld 'door het slijk halen' van betreffende gebruikers (die zich overigens niet meer kunnen verweren).
Alhoewel je bewoordingen een beetje krachtig zijn, begrijp ik dit. Als een moderator mijn bericht wil aanpassen of verwijderen, ga uw gang :D

(het topic waarnaar ik verwees is natuurlijk wel voor iedereen toegankelijk, dus men kan het sowieso tegenkomen. De tekst in de verborgen inhoud vond ik alleen grappig om even te vermelden. Misschien was dit een beetje ongepast.)
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Tijdelijk bannen

Op verzoek Phys' eerdere post even verborgen. Het is inderdaad niet de bedoeling alle verbannen gebruikers nog eens de revue te laten passeren.


Ik heb gemerkt dat gebande gebruikers niet in de gebruikerslijst worden getoond. Geldt dit enkel voor permanent gebande gebruikers of ook voor tijdelijk gebanden?
Zo even gauw uit mijn hoofd zeg ik dat ze in beide gevallen in dezelfde gebruikersgroep worden gezet, welke niet getoond wordt in de gebruikerslijst.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 8.614

Re: Tijdelijk bannen

Mocht het waarschuwingsniveau boven een bepaald punt komen, dan krijgt de gebruiker een tijdelijke ban. Omdat het niveau periodiek verlaagt wordt zal op een gegeven moment het waarschuwingsniveau weer onder dat punt komen en kan de gebruiker weer op dit forum. Over hoe lang een ban duurt en hoeveel waarschuwing je krijgt voor een "overtreding" blijft onder de moderators en zal ik dus niet uiteenzetten.
Hoe weet die tijdelijk gebande gebruiker dan dat hij/zij terug welkom is op het forum? Krijgt hij/zij een e-mail?


PS: Is het de normale gang van zaken dat een tijdelijk gebande gebruiker bij zijn/haar terugkomst op het forum de gebruikersgroep 'Nieuwe gebruiker' krijgt? Ik meen dit namelijk gezien het hebben.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Tijdelijk bannen

Hoe weet die tijdelijk gebande gebruiker dan dat hij/zij terug welkom is op het forum? Krijgt hij/zij een e-mail?
Bij het verbannen krijgt de gebruiker een email met de reden van verbanning en de tijdsduur daarvan.


PS: Is het de normale gang van zaken dat een tijdelijk gebande gebruiker bij zijn/haar terugkomst op het forum de gebruikersgroep 'Nieuwe gebruiker' krijgt? Ik meen dit namelijk gezien het hebben.
Klopt. De gebruiker wordt moet dan in een bepaalde gebruikersgroep gezet worden die voor iedereen gelijk is. Dat is dus de "Nieuwe gebruiker". Na 1 post gedaan te hebben komt hij in de gebruikersgroep waar hij afhankelijk van het berichtenaantal in thuishoort.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 8.614

Re: Tijdelijk bannen

Nogmaals bedankt voor de uitleg. Ondertussen is er opnieuw een vraag bij me opgekomen:


Kan dezelfde gebruiker tweemaal tijdelijk geband worden, of wordt men na het aflopen van een eerste (tijdelijke) ban en het opnieuw bereiken van waarschuwingsniveau 100% onverbiddelijk permanent geband?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Tijdelijk bannen

Heel erg afhankelijk van de situatie. Als iemand in korte tijd allemaal kleine overtredingen heeft gemaakt en daardoor op 100% komt, enige tijd later weer toegang krijgt en dan weer een kleine overtreding maakt, is dat nogal wat anders dan iemand die 3x zware beledigingen uit. Bans bespreken we daarom altijd onderling.


Volgens mij is het trouwens nog nooit voorgekomen dat iemand 2x gebanned is. Ik kan het me iig niet herinneren.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Tijdelijk bannen

Kan dezelfde gebruiker tweemaal tijdelijk geband worden, of wordt men na het aflopen van een eerste (tijdelijke) ban en het opnieuw bereiken van waarschuwingsniveau 100% onverbiddelijk permanent geband?

In principe is het systeem zo opgezet dat dit inderdaad kan gebeuren. Als een gebruiker eerste ban net opgeheven is, gaat het waarschuwingsniveau van deze persoon van 100% naar 90%. Het vergt dan een kleine overtreding om weer gebanned te worden, maar ook deze ban is tijdelijk en zal na verloop van tijd ook weer opgeheven worden. Je kunt dit vergelijken met de proeftijd als iemand net uit de gevangenis is, hoewel wij natuurlijk wel iets milder denken dan in 'criminelen'.


Als een gebruiker echter in korte tijd twee keer gebanned wordt, dan klopt er toch iets niet met het gedrag van deze gebruiker in vergelijking tot de doelstellingen van het forum. Er is dan ook een goede kans dat er tussen de moderators overlegt gaat worden of deze persoon wel thuishoort op dit forum en dus misschien een permanente ban verdient.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Reageer