Uitschakelen differentieelschakelaar bij verlies in elektriciteitsnet

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Uitschakelen differentieelschakelaar bij verlies in elektriciteitsnet

Dag,ik ben woonachtig in belgie waar de elektriciteiten zijn uitgevoerd als een tt net.Dus zowel transfo (sterpunt)als gebruiker hebben een aparte aarding.Nu heb ik gehoord van volgend fenomeen.

Er treedt een verlies op in het net,zowel in cabine of bij gebruiker thuis waardoor er een stroom vloeit naar de grond en er zo op de grond een spanning komt te staan.Gevolg:bij sommige gebruikers in de omtrek die een differentieelschakelaar hebben in hun zekeringkast, schakelt uit.

Zou graag weten wat de exacte reden is van dit uitschakelen.Ik weet wel dat er door het verlies een spanning kan komen op de aarding bij de buren maar dit kan niet de oorzaak zijn want een differentieel reageert op de stroomverschillen die zich op de stroomgeleiders achter de differentieel zelf bevinden.Deze zou normaal gezien enkel mogen uitschakelen indien het verlies zich bevindt in de woning zelf(bv. op wasmachine).En toch is het mogelijk,want heb er al verschillende malen over horen spreken.Langs deze weg zou ik de enige en echte reden en oorzaak graag willen horen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Uitschakelen differentieelschakelaar bij verlies in elektriciteitsnet

De differentieelschakelaar (in Nederland noemen we dat een aardlekschakelaar) kan alleen aanspreken door een fout in de wonig zelf. Niet door een stroom in de aardleiding buiten de woning.

Heb je ook concrete voorbeelden van diff.schakelaars die uitschakelen? En in welke situaties gebeurt dat dan?

Berichten: 2

Re: Uitschakelen differentieelschakelaar bij verlies in elektriciteitsnet

Het is wel degelijk al gebeurt dat er bv. iemand heeft in zijn woning een verlies telkens hij een bepaald lichtpunt aanlegt en deze woning is niet beveiligt met een aardlekschakelaar.Op dat moment (als hij het licht aanlegt) is het voorgekomen dat bij bewoners in de buurt die wel beveilgt zijn met een aardlekschakelaar,bij hen de aardlekschakelaar uitschakelt.

Een 2e vb.is een verlies op het openbaar verlichtingsnet.Telkens de verlichting s'avonds inschakelt zijn er bewoners in de buurt met een aardlekschakelaar die uitschakelt.

Naar het schijnt heeft het iets te maken met het feit dat ondergrondse kabels werken als een condensator.Het verlies in de grond veroorzaakt dan in de kabeld een extra spanningsveld.Hoe langer en hoe dikker die kabels hoe groter dat spanningsveld.(is wat ik zo ongeveer vernomen heb.

Zelfs met deze uitleg begrijp ik dan nog niet hoe een aardlekschakelaar daar dan kan op reageren.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Uitschakelen differentieelschakelaar bij verlies in elektriciteitsnet

Zelfs met deze uitleg begrijp ik dan nog niet hoe een aardlekschakelaar daar dan kan op reageren.
Ik snap dat ook niet. Een aardlekschakelaar reageert op een verschil tussen de stroom door de fasedraad en de retourstroom door de nulgeleider. Het gaat dus om de stroom, en niet om de spanning. Ik begrijp ook niet goed wat je bedoelt met spanningsveld. Kun je dat eens uitleggen?

Berichten: 4

Re: Uitschakelen differentieelschakelaar bij verlies in elektriciteitsnet

Een richting van mogelijke oplossing zou kunnen zijn, (maar ik moet het nog eens rustig overdenken) of dit kan in een TTnet. Ik meen me te herinneren dat het niet onmogelijk is wat u verteld.

Stel dat bij de buur een aardlekschakelaar of differentieelschakelaar nog juist niet moet afvallen er is bv een lekstroom vanaf fase L1. Het (fictieve) nulpunt van het net zit niet exakt in het midden van de ster, dit nulpunt is verschoven met een spanning En en kan op elke plaats van het net anders zijn. Dat is een beetje theoretisch omdat, als alles goed zit in elke woning de nulgeleider met de aarde verbonden wordt, er eigenlijk slechts een zeer zeer klein verschil kan ontstaan.

Wat ik wil zeggen is dat de spanning bij de buur lichtjes kan verhogen zodat er daardoor een iets grotere lekstroom ontstaat die dan juist wel voldoende is om af te slaan, en de veroorzaker blijft verbonden. Het is bijgevolg ook van belang op welke fazen het respectievelijk allemaal gebeurt.

Het is voor mij al wat lang geleden, en moet het eens terug wat opfrissen. En vooral wij gebruikten een privaat IT net achter een eigen transformator.

Roger

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Uitschakelen differentieelschakelaar bij verlies in elektriciteitsnet

Roger, met deze uitleg kan ik niet uit de voeten.

Een aardlekschakelaar schakelt uit als de stroom door de fasegeleider en de nulgeleider binnen de aardlekschakelaar te veel van elkaar verschillen. Het is dus een kwestie van stroom, niet van spanningverschillen elders in het net.

We zoeken dus naar een verklaring waarom een spanningsverschil ergens in het net een stroomverschil binnen de aardlekschakelaar kan veroorzaken. Ik zie het nog niet, wie wel?

Reageer