Chaotische systemen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Chaotische systemen

Ik zit in het examen jaar van de HAVO en ik ben bezig met het maken van een profielwerkstuk met het thema ' chaotische systemen'. Dit onderwerp moet ik ook in de praktijk toe gaan passen. Bij het voorspellen van het weer gebruik wordt gemaakt van verschillende continue dymisch modellen. Voor de praktische opdracht die ik moet maken, wil ik de weersgegevens, van de storm van 18 januari 2007 die in mijn omgeving (noord-west overijssel) gemeten zijn, invoeren in een weermodel. Vervolgens wil ik onderzoeken in hoe ver de factoren die leiden naar deze extreme weersgesteldheid, terug te vinden zijn in de tijd. Door eerst te onderzoeken hoe de factoren die invloed hebben op het weersysteem, worden gemeten en welke waarde aan deze factoren moet worden toegekent. Deze gegevens wil ik op gaan vragen bij een weerstation. Dan wil ik onderzoeken hoe ik de factoren die ik gevonden heb, kan toepassen in zo'n weermodel.

Nu heb ik hier over een aantal vragen:

Namelijk of dit ook uitvoerbaar is?

Hoe ik aan de benodigde gegevens kan komen.

Hoe ik deze moet gaan in passen in een model.

En kan ik deze gegevens invoeren in een progamma als bijvoorbeeld de HIRLAM.

Zou iemand mij hier mee kunnen en willen helpen, of weet iemand misschien nog anderen waar ik om hulp kan vragen.

Gebruikersavatar
Berichten: 271

Re: Chaotische systemen

heb ik al beantwoord op wisfaq

Berichten: 8.614

Re: Chaotische systemen

Om de informatie ook binnen Wetenschapsforum te houden is hier de link te vinden naar de betreffende vraag op WisFaq.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer