Tipp-ex

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 15

Tipp-ex

z'n gast uit mn klas snuift tipex hij zegt dat hij zich dan weer "geweldig voelt"

ik vraag me af of tipex verslavend is en of het een of andere werking heeft

( ik ga da niet doen ofsow want het stinkt :D )

en weet iemand wat voor gevaar er is bij het snuiven van tipex?

bij voorbaat dank

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Tipp-ex

Ik vermoed dat het een vergelijkbare werking als lijm kan hebben. De lijmsnuivers zijn ons allen wel bekend denk ik. Ik heb dat zelf ook wel een beetje; de geur van Tipp-ex vind ik best lekker.

Overigens zegt Wikipedia:

"In 1988 the Ayrshire Education Authority (AEA) banned the use of Tipp-ex in all its schools, by staff and students alike. The reason given was the possibility of the solvent being inhaled by children as a form of substance abuse. While a number of schools in the UK are known to have introduced similar rules, the AEA is the only local education authority to have extended it to an entire region. The decision was revoked six months later following complaints from staff, students and parents."
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 15

Re: Tipp-ex

ja dat stukje op wikipedia had ik ook gelezen

maar in het nederlands bestaat dat artikel niet

maar er staat toch niks over gevolgen ed.

Berichten: 8.614

Re: Tipp-ex

Blijkbaar is de dood een mogelijk gevolg. Hier zijn een aantal wetenschappelijke publicaties te vinden over de fatale gevolgen van het inhaleren van Tipp-ex.

Hier is de Safety Data Sheet van het product te vinden. Dit is wat er gezegd wordt over inhalatie:
INHALATION : Remove victim immediately from source of exposure. Get medical attention. Perform artificial

respiration if breathing has stopped.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 15

Re: Tipp-ex

mr is het verslafend of iets in die richting en wordt je er high van ofsow

Berichten: 12.262

Re: Tipp-ex

Van die oplosmiddelen wordt je wel een beetje 'high' als je ze bij voldoende concentratie inademt. Of het lichamelijk verslavend is zoals opiaten dat zijn betwijfel ik, maar als je de lijmsnuivende kindertjes in landen als cambodia bezig ziet krijg je de indruk dat het op een of andere manier niet bij 1x blijft.

Overigens is het niet ongevaarlijk - bij een acute overdosis kun je er uiteraard aan doodgaan, maar chronische blootstelling aan dergelijke oplosmiddelen schijnt ook nogal ongezond te zijn... nare neurologische klachten en dergelijke.
Victory through technology

Berichten: 8.614

Re: Tipp-ex

Het inhaleren van Tipp-ex valt onder volatile substance abuse. Volatile substance abuse is een gewoonte en in sommige gevallen verslavend, alhoewel volatile substances (ik ken niet direct de vertaling) niet fysiek verslavend zijn.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Tipp-ex

'vluchtige verbindingen'
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 4.502

Re: Tipp-ex

Er zit mogelijk aceton in als oplosmiddel-zuurtjeslucht-

Voor chem.oplosmiddelen moet je over het algemeen oppassen,het komt via longen in je bloedbaan met verdere chem.reacties met andere stoffen of organen.

Vandaar in de verfindustrie de zg.watergebonden verven;het water verdampt na enige tijd en is niet schadelijk.

Maar pubers experimenteren vaak en weten niet op tijd te stoppen (Mag toch wel gezegd worden,moderator?) pi.gif

Berichten: 15

Re: Tipp-ex

hij is spontaan afgekikt toen mn scheikunde docent zei dat de 1,2chloor iets alleen maar klanker verwekkend zijn en geen specifieke werking hebben

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Tipp-ex

gheghe, ik ken ook wel de verhalen van de wazige scheikunde-student die met z'n neus boven de xyleenfles hangt....organisch oplosmiddel en idd carcinogeen. Goede actie van je docent!

@oktagon

Sommige pubers hebben idd die neiging. De meesten weten gelukkig wel waar de grenzen liggen en gaan er niet doelbewust overheen.
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 4.546

Re: Tipp-ex

Sommige pubers hebben idd die neiging. De meesten weten gelukkig wel waar de grenzen liggen en gaan er niet doelbewust overheen.
Ligt eraan welke grenzen je bedoeld :D Ik ben me namelijk toch wat overschreden, maar niks lichamelijks (drugs en alcohol: doe ik niet aan).

Anyway, bij mij op de middelbare was de zwarte marker/stift van de Hema een gelieft snuifvoorwerp. Dat zijn alcohol stiften, zou het ook door de alcohol komen dat het zo lekker is (volgens sommige)?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Tipp-ex

Die zijn inderdaad ook lekker ja :D
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 3.165

Re: Tipp-ex

Graag terug wat ontopic-inhoud. :D
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Reageer