OH- groep als zuur en als base?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

OH- groep als zuur en als base?

Ik dacht eigenlijk altijd dat een OH groep een zure groep is en de H dus afgeeft bij een zuur/base-reactie. Nou heb ik echter ergens gelezen dat OH ook geprotoneerd kan worden tot OH2+ . Dit betekend toch dat het dan als base optreedt?

Kan iemand mij hierbij helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 37

Re: OH- groep als zuur en als base?

Dat OH deeltje wat geprotoneerd word is een OH- (hydroxide) deeltje en niet een ongeladen hydroxide (=OH). Het gaat in dit geval om een OH- ion en niet om een OH molecuul.

Als je een hydroxide (=base) laat reageren met een zuur ontstaat er water.

De reactie is dan als volgt

H+ + OH- -> H2O

ofwel

H3O+ + OH- -> 2H2O

Wanneer een OH (een molecuul met daar de OH-groep) als zuur fungeert gaat het om een carbon zuur (R-COOH)
Als echtparen echt paren hebben echtgenoten echt genoten.

Berichten: 284

Re: OH- groep als zuur en als base?

In een alcohol R-OH kan de OH groep geprotoneerd worden tot R-OH2+

Gebruikersavatar
Berichten: 89

Re: OH- groep als zuur en als base?

De hydroxyl-groep kun je ook zie als een watermolecuul met een C2H5- groep er aan.

Water kan door zijn vrije electronenparen een waterstofion opnemen tot H3O+ (zuur).



Als je maar een sterk zuur, met een hoge concentratie tegen alcohol zet, kan deze de hydroxylgroep protolyseren. En treedt alcohol als een base op

De andere kant uit kan ook; alcohol kan ook opttreden als een zuur. Dus een stof protolyseren. Als de base maar sterk genoeg is. NH2- bijvoorbeeld. Er ontstaat dan het ethanolaat-ion en ammoniak.
"Er zit strontium in mijn holmium" zei de chemicus in zijn element.

Reageer