Eutectisch punt

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 254

Eutectisch punt

Hallo, ik denk te weten wat het eutectisch punt is, maar om toch zeker te zijn , stel ik de vraag hier nog even.

Kan iemand dit duidelijk uitleggen?

Wat me opvalt is dat de uitleg vaak verwarrend is en soms zelfs niet gelijklopend. (heb engelse info gezocht en gevonden over dit gegeven,maar deze is niet zo duidelijk.)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Eutectisch punt

Een eutecticum of een eutectisch mengsel is een mengsel van 2 stoffen, meestal een metaallegering, met als eigenschap dat de vloeibare fase en de vaste fase direct in elkaar overgaan, zonder overgangstraject.

Het eutectisch punt geeft zowel de mengverhouding aan waarbij dit effect optreedt, als de temperatuur waarbij vast in vloeibaar overgaat, en omgekeerd.

Een voorbeeld is soldeer, in de verhouding van 60% tin en 40% lood, waarvan de smelttemperatuur ongeveer 180 graden C is. Alle andere mengverhoudingen van tin en lood kennen een smelttraject, d.w.z. dat er tussen vast en vloeibaar een soort brijtraject is, waarin het materiaal niet vast is en ook niet vloeibaar, maar wel makkelijk vervormbaar.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Eutectisch punt

Een eutecticum of een eutectisch mengsel is een mengsel van 2 stoffen, meestal een metaallegering, met als eigenschap dat de vloeibare fase en de vaste fase direct in elkaar overgaan, zonder overgangstraject.
Jij beschrijft hier gewoon een smeltpunt, dacht ik.

Het eutectische punt is het laagst mogelijke smeltpunt. Dat smeltpunt is afhankelijk van de concentraties.

Het onderwerp behoort thuis in de thermodynamica.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Eutectisch punt

thermo1945 schreef:Jij beschrijft hier gewoon een smeltpunt, dacht ik.

Het eutectische punt is het laagst mogelijke smeltpunt. Dat smeltpunt is afhankelijk van de concentraties.

Het onderwerp behoort thuis in de thermodynamica.


Je moet beter lezen wat Klazon schrijft, Thermo. Klazon had het over een mengsel van twee stoffen en in het algemeen heeft een mengsel geen smeltpunt, maar een smelttraject. Een eutecticum geeft de temperatuur EN de verhoudingen van de stoffen in het mengsel weer waarbij het mengsel geen smelttraject, maar een smeltpunt heeft. Dat is dus iets heel anders dan het laagst mogelijk smeltpunt.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Eutectisch punt

Dat is dus iets heel anders dan het laagst mogelijk smeltpunt.
Ik ben het niet geheel en al met je eens. Zie Eutecticum op Wiki Punt 07 in de getoonde grafiek en de tekst geven duidelijk een laagst mogelijk smeltpunt aan en bij 07 behoort volgens de tekst geen smelttraject.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Eutectisch punt

Thermo, het hangt er maar net vanaf wat je als smeltpunt definieert. De horizontale lijn door 07 is volgens mij de smelttemperatuur. Onder die lijn is de stof nl. vast, daarboven vloeibaar of brij.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Eutectisch punt

Thermo, het hangt er maar net vanaf wat je als smeltpunt definieert. De horizontale lijn door 07 is volgens mij de smelttemperatuur. Onder die lijn is de stof nl. vast, daarboven vloeibaar of brij.
Maar bij het eutecticum is geen mengsel van vast en vloeibaar (brij?).

Berichten: 254

Re: Eutectisch punt

Maar bij het eutecticum is geen mengsel van vast en vloeibaar (brij?).
Alleszins bedankt voor jullie antwoorden, maar je ziet, zelfs jullie kunnen er niet eenduidig een antwoord op geven.

Het blijft verwarrend voor iemand als ik die er dan al helemaal weinig of niets van kent.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Eutectisch punt

Maar bij het eutecticum is geen mengsel van vast en vloeibaar (brij?).
Het eutecticum is een mengsel van twee of meer vaste materies, het is als het ware een gemixte vloeistof bevroren in tijd. het mooie is dat de twee vloeistoffen op het zelfde moment stollen.

Re: Eutectisch punt

nog een vraagje: de Tg (glas transition temperature) is deze lager dan de eutectische temperatuur?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Eutectisch punt

Hangt van het materiaal af. Kijk eens op wikipedia, daar staan de temperaturen van enkele materialen genoemd.

Berichten: 254

Re: Eutectisch punt

Ik was een beetje overhaast met men vorige vraag.

De vraag die ik eigenlijk wil stellen: bij het eutectische punt of de eutectische temperatuur zal het mengsel toch stollen (of smelten) als het ware het 1 stof is?

+ bij het eutectisch punt hoort geen smelttraject: dus het gaat van vloeibaar naar vast, zonder traject?

Deze 2 stellingen zijn toch juist , of?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Eutectisch punt

Twee keer ja.

Berichten: 254

Re: Eutectisch punt

Twee keer ja.
:D

ok dan heb ik het toch min of meer begrepen :D

Re: Eutectisch punt

hallo, is er iemand die Tg (glas transition temperature) kan uitleggen in het nederlands?

wat dat juist is?

Reageer