Wet van behoud van massa

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 450

Wet van behoud van massa

Hallo,

Ik heb moeite om deze wet te vatten.

Stel dat ik een controlevolume heb met 1 ingang en 1 uitgang. En dat daar een aaneengesloten vloeistofstroom stationair doorheen stroomt. Dan is volgens de wet van behoud van massa het ingangsmassadebiet gelijk aan het uitgangsmassadebiet. Dit begrijp ik niet. Als er nu vloeistof binnenstroomt en hiermee samen de massadichtheid toeneemt. Dan kan het toch zijn dat er meer vloeistof per tijdseenheid binnenkomt of buitengaat.

De enige verklaring die ik kan vinden is dat het stationair zijn van de stroming verbiedt dat de massadichtheid toeneemt. Klopt deze redenering?

Bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Wet van behoud van massa

Een vloeistof is niet comprimeerbaar (is niet exact waar, maar bij benadering gaat dit op), waardoor de massadichtheid niet toe kan nemen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: Wet van behoud van massa

Stel dat de uitstroom van massa naar 0 nadert, zodat er alleen massa binnenstroomt. Is dit dan een stationair proces te noemen?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Wet van behoud van massa

Nee, doordat de druk in de buis toe zal nemen zal ook de inkomende massastroom naar nul gaan. Het systeem gaat dus van de ene toestand naar de ander en is daarom dynamisch.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 450

Re: Wet van behoud van massa

Ah ok, dan begrijp ik het wel. Ik wist niet dat je mocht veronderstellen dat vloeistoffen niet samendrukbaar zijn. Bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: Wet van behoud van massa

Nee, doordat de druk in de buis toe zal nemen zal ook de inkomende massastroom naar nul gaan. Het systeem gaat dus van de ene toestand naar de ander en is daarom dynamisch.
Maar ook al was het gas (dat wel samendrukbaar is), zou de wet van behoud van massa dus gelden. Samendrukbaar of niet, dat doet er dus niet toe.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Wet van behoud van massa

Maar ook al was het gas (dat wel samendrukbaar is), zou de wet van behoud van massa dus gelden. Samendrukbaar of niet, dat doet er dus niet toe.


Dat klopt, mits je rekening houdt met de opslagcapaciteit van de buis zelf.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Wet van behoud van massa

Maar dan is jouw eerste antwoord toch fout?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Wet van behoud van massa

'Stationaire stroming' houdt inderdaad in dat grootheden zoals druk, temperatuur en dichtheid constant blijven op vaste punten in de stroming. Binnen je controlevolume kan er daarom geen sprake zijn van dichtheidsverandering of drukverandering. Vandaar dat de uitstromende massa per tijdseenheid dan gelijk moet zijn aan de instromende massa per tijdseenheid.

NB: die grootheden kunnen natuurlijk wel degelijk veranderen van punt tot punt in de stroming - maar niet in de tijd. Dit geldt dus, zoals al eerder gemeld, ook gewoon voor samendrukbare media.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Wet van behoud van massa

massa(in) - massa(uit) = massa (opgeslagen)

massa(in) - massa(uit) >= 0

Als je het over de WvBvMassa hebt, moet je niet over volume beginnen.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Wet van behoud van massa

thermo1945, begrijp je het concept van een controlevolume in dit verband?

Reageer