Wat is licht ???

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 10

Wat is licht ???

ik vraag me nou eens af wat is licht nou precies want het zijn toch geen elektronen of neutronen ....

ik denk en hoop dat iemand mij hiermee kan helpen

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Wat is licht ???

Google eens op "foton"

( www.wikipedia.nl ?)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Wat is licht ???

Licht is een stroming van fotonen.

En foton ontstaat als een elektron van baan verandert om de proton.

Als je een voorwerp optilt word dit aangetrokken door de aarde,en daarom oefen je energie uit om die "opteheffen".

Als hij van de aarde af zit,bevat deze stoel Energie zwaarte energie wel teverstaan.

Zo zit het ook bij een elektron en een proton.Een elektron kan in een baanterecht komen(door stroom te laten lopen)waar hij normaal niet hoort,een baan verder van de proton waar hij normaal zit,Dan wil hij ook weer terug,En als hij terug gaat naar zijn oude baan dan zendt hij een foton uit.

Dat is toch werkelijk opmerkelijk?

Als iemand me vertelt hoe ik plaatjes kan toevoegen kan ik het duidelijker maken(hier word ik zelf amper wijs uit)

[/img]

Gebruikersavatar
Berichten: 367

Re: Wat is licht ???

Een plaatje (dat wil zeggen de url ervan) zet je tussen de volgende "tags" :

...

Dus zoiets als Afbeelding .

Afbeelding
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: Wat is licht ???

Licht kan ook een golf zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 385

Re: Wat is licht ???

Licht kan ook een golf zijn.
licht is golf en deeltje op het zelfde moment.

Het is een deeltje dat een magnetische veld uitzend dat niet altijd evengroot is en dus een golf beweging maakt.

Of toch; zo hebben ze het mij uitgelegd.

Re: Wat is licht ???

Licht heeft een duaal karakter en is zowel te beschrijven als een elektromagnetische golf, als een deeltje met een impuls.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Wat is licht ???

En een foton is massa-loos, maar bevat wel energie.

Als je eens kennis wilt maken met het karakter van licht, zoek dan de werking van een ´laser-gyroscoop´ uit. In het engels vaak afgekort tot ´laser-gyro´
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 7

Re: Wat is licht ???

Licht heeft een duaal karakter en is zowel te beschrijven als een elektromagnetische golf, als een deeltje met een impuls.
hieruit versta ik dat licht dus een deeltje is dat een sinusoïdale functie uitzendt. Maar beweegt het deeltje dan samen met deze functie, of in een rechtlijnige beweging, maar blijft ondertussen (terwijl het zijn weg aflegt naar ons oog) toch diezelfde functie uitzenden?

even een nevenvraagje: waarom is de hemel blauw ?

Berichten: 22

Re: Wat is licht ???

Gunskes schreef:hieruit versta ik dat licht dus een deeltje is dat een sinusoïdale functie uitzendt. Maar beweegt het deeltje dan samen met deze functie, of in een rechtlijnige beweging, maar blijft ondertussen (terwijl het zijn weg aflegt naar ons oog) toch diezelfde functie uitzenden?

even een nevenvraagje: waarom is de hemel blauw ?
Het licht stuurt geen golf uit! Het licht IS een golf. Elk voorwerp heeft zowel een golf en een deeltjeskarakter. Welke benadering het beste past is afhankelijk van het experiment dat je beschouwt.

Licht als golf heeft een golflengte, frequentie, voortplantingssnelheid c,...

licht als een deeltje is een foton, een "golfpakketje"

Deze twee benaderingen zijn aan mekaar te koppelen via hun energie.

E=h*nu (konstante van planck * frequentie) = mc². De golflengte lambda is dan:

lambda=c/nu =h/(mc)=h/p met p de impuls van het foton (een typisch deeltjeskarakteristiek).

Ook voor andere bewegende deeltjes is dit waar. Alleen is de golflengte (=impuls) hiervan zo klein dat ze onmeetbaar wordt.. (konstante van planck is grootteorde 10^-34!)

Gebruikersavatar
Berichten: 74

Re: Wat is licht ???

Licht heeft een golf- en een deeltjeskarakter. Wanneer je wilt weten wat precies het golfkarakter en het deeltjeskarakter van licht voorstelt, raad ik je aan je eens te verdiepen in de qunatummechanica.
All men by nature desire knowledge - Aristotoles

Berichten: 22

Re: Wat is licht ???

even een nevenvraagje: waarom is de hemel blauw ?
De hemel is blauw omdat het blauwe licht (redelijk korte golflengte) harder verstrooid wordt door de atmosfeeratomen (Bv. Co2,N2...). De langere golflengtes (rood, geel,...) worden minder verstrooid en vallen min of meer in rechte lijn van de zon in op objecten.

Het blauwe verstrooide licht daarentegen komt lang alle kanten een beetje en kleurt de hemel blauw.

Berichten: 5

Re: Wat is licht ???

zoek op google succes.

ster :wink: groetjes

Re: Wat is licht ???

Stekelei schreef:
Gunskes schreef:
even een nevenvraagje: waarom is de hemel blauw ?
De hemel is blauw omdat het blauwe licht (redelijk korte golflengte) harder verstrooid wordt door de atmosfeeratomen (Bv. Co2,N2...). De langere golflengtes (rood, geel,...) worden minder verstrooid en vallen min of meer in rechte lijn van de zon in op objecten.

Het blauwe verstrooide licht daarentegen komt lang alle kanten een beetje en kleurt de hemel blauw.
En van waar komt dat blauwe licht ?

Berichten: 683

Re: Wat is licht ???

Het blauwe licht zit al in het witte zonlicht. Denk maar aan de regenboog, waarbij wit licht dat in de regendruppels valt, splitst in de kleuren van de regenboog, waaronder blauw.

Reageer