Magnetisch veld om hoogspanningskabel

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Magnetisch veld om hoogspanningskabel

Hallo,ik had een vraag,

Bij energie transport word de snapping enorm vergroot om minder Ampere te krijgen en zo minder verlies want :P=R*I^2

Dan krijg je het vermogen wat hij in warmte omzet.

maar er word ook een magnetisch veld gecreeerd

waarom word er dan geen spoel gespannen om de hoogspannings kabel en zo wek je stroom op van die magnetische inductie,en gaat al die magnetischeinductie niet verloren?

Volgens enige berekeningen kon de magnetische inductie oplopen tot respectable hoeveel heden.

Re: Magnetisch veld om hoogspanningskabel

Maar volgend de wet van behoud van energie kan je geen energie uit het niets halen (en geen energie vernietigen maar dit doet niet echt terzake) dus je zal zeker geen extra energie opwekken. Je kan alleen maar energie verliezen.

Het komt er eigenlijk op neer dat als je een spoel rond de geleider legt er in deze spoel een inderdaad een stroom gaat vloeien. Maar volgens de wet van Lenz zal er in die spoel dan een stroom ontstaan die zijn oorzaak van ontstaan, het opkomen of afnemen van de stroom, tegenwerkt m.a.w. er gaan veldlijnen ontstaan die een tegengestelde zin gaan hebben dan de veldlijnen die door de stroom in de hoogspanningskabel ontstaan. Hierdoor wordt er een stroom opgewekt in de hoogspanningskabel die de nuttige stroom tegenwerkt.

Het vermogen dat je verliest in de hoogspanningskabel zal groter zijn dan het vermogen die de spoel rond de hoogspanningskabel opwekt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Magnetisch veld om hoogspanningskabel

Anders gezegd: zolang je het magnetisch veld niet gebruikt om energie mee op te wekken, leidt het niet tot verliezen in de kabel. Wanneer je een spoel in de buurt maakt om de energie te winnen, verhoog je de inductie in de hoogspanningskabel en daarmee verhoog je de verliezen.

Re: Magnetisch veld om hoogspanningskabel

Dit geld niet alleen voor hoogspanningskabels denk ik. Elke stroomvoerende kabel wekt een magnetisch veld op dus een spoel in de buurt zorgt altijd voor verliezen.

Alleen zijn de verliezen in huisinstallaties zodanig klein dat ze te verwaarlozen zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Magnetisch veld om hoogspanningskabel

Waarom ontstaat er een spanning tussen de uiteinden van een spoel als je de magnetische inductie verandert.

ik leer op school:"De spoel had eerst en niets,en toen wel,hij maakt tegen veldlijnen aan ,en daarvoor moet stroom lopen"

maar ik neem aan dat een spoel geen hersenen heeft en Denk:"HE ZWENDEL,IK VOEL VELDLIJNEN"

Ik denk dat het anders ligt,

en ik vraag me af hoe?

Berichten: 22

Re: Magnetisch veld om hoogspanningskabel

Antoon schreef:Waarom ontstaat er een spanning tussen de uiteinden van een spoel als je de magnetische inductie verandert.

en ik vraag me af hoe?
Het is aan te tonen dat een veranderend magnetisch veld eigenlijk niet anders is dan een constant elektrisch veld, en omgekeerd. Alles hangt af van welk assenstelsel je definieert.

Je kan je assenstelsel vastmaken aan de starre omgeving, of aan de bewegende elektronen. Wanneer je dit in beide gevallen beschouwt en rekening houdt met een correctiefactor voor de snelheid van de elektronen (relativiteit), zal je zien dat beide in mekaar overgaan. Het veranderende magnetisch veld zal, door de correctie een ongelijke ladingsverdeling veroorzaken, en dus een elektrisch veld genereren.

Het is dan ook zo dat er een verband is tussen de permeabiliteit en de permittiviteit, en dit via de snelheid van het licht. (1/sqrt(mu0 epsilon0)= c)

Het is een nogal complexe bedoening. K ben dit allemaal ooit wel eens tegengekomen, maar ik weet alleen de grote lijnen er nog van...

Re: Magnetisch veld om hoogspanningskabel

Volgens mij (ik kan mij vergissen) kunnen de veldlijnen van een hoogspanningskabel geen spanning opwekken in een spoel die daarrond gewonden is want de veldlijnen veroorzaakt door die kabel lopen in concentrische cirkels rond die kabel en die spoel is daar dus omheen gedraaid waardoor de veldlijnen van die kabel evenwijdig zijn met de draad van de spoel. er zal in die spoel dus geen spanning worden opgewekt.

Berichten: 88

Re: Magnetisch veld om hoogspanningskabel

Allicht kan dat wel, mits je de spoel goed zet. In feite is een transformator niets anders dan een slim gevormde spoel die het magneetveld van een hoogspanningskabel weer omzet in een andere spanning. Uiteraard levert dit geen extra energie op.

Re: Magnetisch veld om hoogspanningskabel

volgens mij is er maar 1 manier om een spoel rond een kabel te plaatsen en dat is de kabel door de spoel of anders gezegd, de spoel rond de kabel :shock: . en zo zal er dus geen spanning worden opgewekt.

Berichten: 88

Re: Magnetisch veld om hoogspanningskabel

Nee hoor, er zijn veel meer manieren. Stel je jouw spoel voor, maar dan bestaat de draad zelf uit een spoelwikkeling. De speolwikkeling omvat dan een flux.

Re: Magnetisch veld om hoogspanningskabel

hmmm, daar zit idd wa in, ik had het nog ni zo bekeken :wink: .

Berichten: 88

Re: Magnetisch veld om hoogspanningskabel

Een TL-electrode heeft op die manier 3 van die windingen. Dus een spiraal van een spiraal van een spiraal...

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: Magnetisch veld om hoogspanningskabel

Bij energie transport word de snapping enorm vergroot om minder Ampere te krijgen en zo minder verlies


Zo zit het niet helemaal: Door de spanning te verhogen wordt de stroom kleiner en kun je meer energie transporteren door een leiding met een bepaalde doorsnede.

Gebruikersavatar
Berichten: 166

Re: Magnetisch veld om hoogspanningskabel

Het is veel effectiever om de spoel naast de kabel te plaatsen, zodat de veldlijnen door de spoel gaan, dan de spoel errond te plaatsen. Als je de spoel errond plaats zal er bijna geen magnetische flux zijn door de spoel omdat de magnetische veldlijnen ook rond de kabel lopen, op dezelfde manier als de spoel. Als je ze ernaast plaatst gaan de veldlijnen recht door de spoel, en induceer je een maximale stroom. Dit is echter een illegale manier om stroom af te tappen van een hoogspanningskabel :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Magnetisch veld om hoogspanningskabel

Ja de plaatsing zal het laatigste niet zijn.

Ik denk ook el dat het kan.

maar zou je er meer stoom mee opwekken dan dat je hebt?

Want als je een spoel op de juiste manier plaatst maakt hij tegen veldlijnen aan die tegen de veldlijnen staan van die van de stoomkabel.

En daardoor zou er een stoom gaan lopen IN DE HOOGSPANNINGS KABEL

in de andere richting dan die van de hoogspannings kabel.

dus neemt de spanning af...

of klopt dit niet?

Reageer