Voornaamwoorden en eigennamen

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 284

Voornaamwoorden en eigennamen

Edit Veertje: deze topic ontstond naar aanleiding van
"Aboutaleb spreekt volgens Stroop 'nagenoeg ABN' en is daarmee één bewindslid dat door de beugel kan".
Dat ''dat'' in de zin vind ik niet klinken Veertje.

Volgens mij dient altijd het aanwijzend voornaamwoord ''die'' in een zin gebruikt te worden,als een persoon het onderwerp is.
Ir. E. Oosting,hoofdbreker:

"Ik zou bijvoorbeeld wel eens willen weten waar batterijen eigenlijk zélf op lopen."

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Voornaamwoorden en eigennamen

Helemaal niet: het is toch "het lid", niet "de lid"? Daarbij maakt het niet uit of de persoon in kwestie een man of een vrouw is, het is taalkundig onzijdig (vgl. het meisje - dat meisje).

Gebruikersavatar
Berichten: 284

Re: Voornaamwoorden en eigennamen

Hans Sterling schreef:Dat ''dat'' in de zin vind ik niet klinken Veertje.

Volgens mij dient altijd het aanwijzend voornaamwoord ''die'' in een zin gebruikt te worden,als een persoon het onderwerp is.
Correctie:

Volgens mij dient altijd het aanwijzend voornaamwoord ''die'' in een zin gebruikt te worden,als een persoon bij naam genoemd,het onderwerp is.
Ir. E. Oosting,hoofdbreker:

"Ik zou bijvoorbeeld wel eens willen weten waar batterijen eigenlijk zélf op lopen."

Berichten: 8.614

Re: Voornaamwoorden en eigennamen

Hans Sterling schreef:Correctie:

Volgens mij dient altijd het aanwijzend voornaamwoord ''die'' in een zin gebruikt te worden,als een persoon bij naam genoemd,het onderwerp is.
Waar baseer je dat op?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 284

Re: Voornaamwoorden en eigennamen

Puur op (taal)gevoel Klintersaas.
Ir. E. Oosting,hoofdbreker:

"Ik zou bijvoorbeeld wel eens willen weten waar batterijen eigenlijk zélf op lopen."

Berichten: 8.614

Re: Voornaamwoorden en eigennamen

Met alle respect voor je taalgevoel (ik ga daar ook vaak op af), maar op een wetenschapsforum ben je daar niet veel mee. Zou je die stelling taalkundig kunnen onderbouwen a.u.b.?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 284

Re: Voornaamwoorden en eigennamen

Ik heb op het internet naar feiten gezocht om mijn taalgevoel te onderbouwen,maar heb ze niet kunnen vinden.
Ir. E. Oosting,hoofdbreker:

"Ik zou bijvoorbeeld wel eens willen weten waar batterijen eigenlijk zélf op lopen."

Berichten: 8.614

Re: Voornaamwoorden en eigennamen

Dan geef ik bij dezen een tegenargument tegen jouw stelling.

Het verkleinwoord van een eigennaam van een persoon krijgt niet steeds het aanwijzend voornaamwoord die als het onderwerp is (bovendien maakt de functie niet uit):

Dit Jantje heeft goed gewerkt.

Zie ook hier.

PS: Ik vraag me af hoe je terecht bent gekomen bij aanwijzende voornaamwoorden terwijl 'die' een betrekkelijk voornaamwoord is.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 284

Re: Voornaamwoorden en eigennamen

O.K.,een fout van mij.

Correctie:

Volgens mij dient altijd het betrekkelijk voornaamwoord ''die'' in een zin gebruikt te worden,als een persoon bij naam genoemd,het onderwerp is.
Ir. E. Oosting,hoofdbreker:

"Ik zou bijvoorbeeld wel eens willen weten waar batterijen eigenlijk zélf op lopen."

Berichten: 8.614

Re: Voornaamwoorden en eigennamen

Om deze regel te laten gelden hoeft de eigennaam niet per se onderwerp te zijn:

De meester gaf een beloning aan Jan, die goed gewerkt had.

=> meewerkend voorwerp

De pestkop duwde Jan, die daarop viel.

=> lijdend voorwerp

De pestkop werd op zijn beurt geschopt door Jan, die nu behoorlijk boos was.

=> handelend voorwerp
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 284

Re: Voornaamwoorden en eigennamen

Inderdaad,voor het gebruik van het betrekkelijk voornaamwoord 'die' hoeft de eigennaam niet per se het onderwerp te zijn.

Maar als de eigennaam het onderwerp is,dient wel altijd het betrekkelijk voornaamwoord 'die' te zijn,volgens mij,schreef ik.
Ir. E. Oosting,hoofdbreker:

"Ik zou bijvoorbeeld wel eens willen weten waar batterijen eigenlijk zélf op lopen."

Berichten: 8.614

Re: Voornaamwoorden en eigennamen

Zeker, maar als de eigennaam lijdend, meewerkend, handelend,... voorwerp is, dient het betrekkelijk voornaamwoord óók altijd die te zijn. Je kan de regel dus veralgemenen tot:

Het betrekkelijk voornaamwoord 'die' wordt gebruikt om te verwijzen naar een eigennaam van een persoon.

PS t.a.v. een moderator: zou de discussie over het aanwijzend/betrekkelijk voornaamwoord afgesplitst kunnen worden naar een nieuw topic (eventuele titel: Voornaamwoorden en eigennamen), zodat deze topic ontopic blijft.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 284

Re: Voornaamwoorden en eigennamen

Klintersaas schreef:Je kan de regel dus veralgemenen tot:

Het betrekkelijk voornaamwoord 'die' wordt gebruikt om te verwijzen naar een eigennaam van een persoon.[/i]
Niet per se.

Een voorbeeld:

Ze heeft zich jarenlang geschaamd over een relatie die op de klippen liep.

Een betrekkelijk voornaanwoordtestje:

http://www.projectx2002.org/nederlands_hotpots/betrvnw.htm
Ir. E. Oosting,hoofdbreker:

"Ik zou bijvoorbeeld wel eens willen weten waar batterijen eigenlijk zélf op lopen."

Berichten: 8.614

Re: Voornaamwoorden en eigennamen

Natuurlijk kan 'die' ook in andere gevallen gebruikt worden als betrekkelijk voornaamwoord, maar het is altíjd zo als het antecedent een eigennaam van een persoon is. Misschien voel je je gelukkiger met volgende formulering:

Het betrekkelijk voornaamwoord 'die' wordt o.a. gebruikt om te verwijzen naar een eigennaam van een persoon.

PS t.a.v. een moderator: zou het mogelijk zijn om bovenaan deze topic te vermelden dat het afgesplitst is uit een andere topic? Zoals het er nu uitziet is het nogal verwarrend.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 991

Re: Voornaamwoorden en eigennamen

elk zelfstandig naamwoord is vrouwelijk, mannelijk of onzijdig. in het geval van de betrekkelijke voornaamwoorden moet je dit weten.

die= mannelijk en vrouwelijk

dat= onzijdig

namen zijn dus altijd die

maar: bij "het kind" of "het meisje" moet je dat gebruiken

Reageer