Condensator [modelleren]

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 758

Condensator [modelleren]

Afbeelding

bij het uitzetten van de grafiek ( I,t - diagram) krijg ik een horizontale lijn (te zien op plaatje)

iemand enig idee waar ik de fout maak bij het modelleren? (ik vind hem zelf namelijk niet....)

hij zou namelijk exponentieel moeten afnemen...

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 271

Re: Condensator [modelleren]

Hoi,

Je hebt een model gemaakt van een condensator die wordt opgeladen door een weerstand. De spanning stijgt dan exponentieel tot de bronspanning Vb (12 V). Dat is precies wat er gebeurt. Waarom had jij iets anders verwacht dan?

Groet. Oscar.

Berichten: 226

Re: Condensator [modelleren]

Oscar2: het gaat om het rechter diagram.

De waarde van R is niet te lezen, maar de beginwaarde van I is Ub/R. Ik vermoed dat deze stroom veel te klein is voor de verticale schaal in het diagram, zodat de stroom alleen maar 0 lijkt.

Gebruikersavatar
Berichten: 271

Re: Condensator [modelleren]

Ik zie het ja. Sorry. Je hebt gelijk. De weerstand is waarschijnlijk te groot (of de schaal te klein) zodat de beginstroom al nul lijkt. Uiteindelijk wordt de stroom natuurlijk echt nul.

Berichten: 758

Re: Condensator [modelleren]

Klopt helemaal,als je via mijn startwaardes rekent krijg je inderdaad enkele miliampéres uit( 1,2 geloof ik). Grotere startwaardes lost dit op!

Bedankt!

Berichten: 394

Re: Condensator [modelleren]

Hoe gaat er eigenlijk stroom "door" een condensator ? Er is toch een 'gat' er tussen ?

Of moet ik het zien als : positieve ladingen die aankomen aan de ene plaat zorgen ervoor dat de positieve ladingen van de andere plaat weggeduwd worden door de coulomkracht ?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Condensator [modelleren]

Ik denk dat je iets aan deze paragraaf kan hebben (zie DC en AC sources).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer