Maximum hoeveelheid ijzer berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 14

Maximum hoeveelheid ijzer berekenen

Weer een vraagstuk gekregen om mijn hoofd op te breken, alhoewel het antwoord nooit veraf lijkt :/

Ik hoop daarom dat iemand hulp kan bieden :s

Dit is het probleem:

"Bereken hoeveel gram ijzer bereid kan worden door reactie tussen 150 gram Aluminium en 250 gram ijzer(III)oxide. De reactie is gegeven als: Fe2O3 + 2 Al --> Al2O3 + 2 Fe "

Het voornaamste probleem is dus het spelen met de 'mollen':

*250 g Fe2O3 komt overeen met 1.563 mol

* 2 Al komt overeen met 5.556 mol

Nu weet ik dus niet echt hoe ik de massa van die 2 Fe moet berekenen ...

Ik hoop dat iemand kan helpen? :s (Alvast bedankt op voorhand!)

Berichten: 8.614

Re: Maximum hoeveelheid ijzer berekenen

Stoffen reageren met elkaar in bepaalde verhoudingen, die weergegeven worden door de voorgetallen.
  1. Bereken het aantal mol van één van de stoffen (bijvoorbeeld van ijzer(III)oxide);
  2. Aangezien ijzer(III)oxide voorgetal 1 heeft en ijzer voorgetal 2, wordt er dubbel zoveel mol (3,126 mol) ijzer bereid;
  3. Zet dat aantal mol opnieuw om naar gram.
PS: Dit hoort m.i. thuis in 'Huiswerk en practica'.

PPS: Ik heb de getallen niet nagerekend, dus de mogelijkheid bestaat dat er fouten inzitten.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Maximum hoeveelheid ijzer berekenen

Dit hoort inderdaad bij huiswerk thuis, tevens is een '!' in de titel niet echt uitnodigend om te reageren.

@Ks: Het is fijn dat het je opvalt dat iets niet in het juiste forum staat, dit hoef je echter niet in het topic zelf te melden. Dit kan via de knop 'meld dit bericht aan het beheer'. Mocht het echt dringend zijn dan kan je ook een Pb sturen naar een moderator die op dat moment online is.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Maximum hoeveelheid ijzer berekenen

Misschien dat je iets aan de [topic="52485"]microcursus over het begrip mol[/topic] hebt? :D Daarin staat vanalles over het rekenen met mol, wat je ook in je opdracht nodig hebt.

Zoals Klintersaas aangeeft moet je eerst het aantal mol van een van de beginstoffen berekenen. Dit doe je door het aantal gram van bijv. Fe2O3 te delen door de molmassa. Vervolgens kijk je naar de coëfficiënten die je in de reactievergelijking hebt staan. Hiermee bepaal je het aantal mol Fe dat er ontstaat. Door deze te vermeningvuldigen met de molmassa van Fe, weet je hoeveel gram ijzer er ontstaat.

Probeer het eerst even zelf. Als je denkt het antwoord gevonden te hebben, of er echt niet uitkomt, dan kun je even in de verborgen inhoud kijken, waar ik de opdracht heb uitgewerkt.

Verborgen inhoud
Eerst bereken je het aantal mol Fe2O3. Dit doe je dus door het aantal gram te delen door de molmassa. De molmassa vind je door de atomaire massa (staat in het periodiek systeem, in het elementvakje linksboven). In dit geval doe je
\(\frac{250}{(2 \cdot 55,85) + (3 \cdot 16.00)} = 1,565\)
mol Fe2O3.

Vervolgens kijk je naar de coëfficiënten in de reactievergelijking. Daar zie je staan dat 1 Fe2O3 (samen met 2 Al) reageert tot 2 Fe (en Al2O3). Het aantal mol Fe dat ontstaat is dus
\(2 \cdot 1,565 = 3,131\)
mol. (Verdergerekend met het antwoord dat in de rekenmachine stond, afronden gebeurd pas aan het eind).

Tot slot moet je weer terugrekenen naar het aantal grammen Fe dat er ontstaat. Je moet dan het aantal mol vermenigvuldingen met de molmassa, waardoor je
\(3,131 \cdot 55,85 = 175\)
gram ijzer krijgt. Dit is je antwoord :D
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Berichten: 4.502

Re: Maximum hoeveelheid ijzer berekenen

En wat had de aluminium te maken in deze vraagstelling? :D

Berichten: 8.614

Re: Maximum hoeveelheid ijzer berekenen

@Ks: Het is fijn dat het je opvalt dat iets niet in het juiste forum staat, dit hoef je echter niet in het topic zelf te melden. Dit kan via de knop 'meld dit bericht aan het beheer'. Mocht het echt dringend zijn dan kan je ook een Pb sturen naar een moderator die op dat moment online is.
Ik gebruik de reportknop de laatste tijd nogal frequent voor het melden van crossposting en bumping. Dit zijn echte overtredingen. Het plaatsen van een bericht in een verkeerd forum is een onwetendheid. Daarom vind ik de reportknop laat staan een PB sturen, te grof geschut hiervoor.
En wat had de aluminium te maken in deze vraagstelling? :D
Misschien stond er een hoeveelheid aluminium in de opgave om te testen of je nuttige van onnuttige informatie kan scheiden. Die (overmaat aan) aluminium is m.i. inderdaad van ondergeschikt belang.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Maximum hoeveelheid ijzer berekenen

Misschien stond er een hoeveelheid aluminium in de opgave om te testen of je nuttige van onnuttige informatie kan scheiden. Die (overmaat aan) aluminium is m.i. inderdaad van ondergeschikt belang.
Nououou, om te bepalen of dat van ondergeschikt belang is zul je éérst moeten vaststellen of er wel een overmaat alumium is.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 8.614

Re: Maximum hoeveelheid ijzer berekenen

Er is wel degelijk een overmaat. Er is slechts 3,126 mol aluminium nodig en 150 g komt overeen met 5,559 mol. Er is dus 2,443 mol te veel aluminium.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Maximum hoeveelheid ijzer berekenen

Wat ik bedoel is dat er eerst zult moeten bepalen welke van de twee reactanten in overmaat aanwezig is.
Misschien stond er een hoeveelheid aluminium in de opgave om te testen of je nuttige van onnuttige informatie kan scheiden.
Het gegeven van de hoeveelheid aluminium kan dus geen overbodig gegeven zijn.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 8.614

Re: Maximum hoeveelheid ijzer berekenen

Oh, op die manier. Mijn excuses, ik begreep je opmerking verkeerd.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer