Beginselen van programmeren

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 394

Beginselen van programmeren

Aangezien ik hier geen subforum zie dat voor informatica dient, vraag ik of jullie informaticasites etc kennen waarik met mijn vragen over programmeren terecht kan (heel simpele zaken).

bedankt allemaal

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Beginselen van programmeren

In volgorde van diepgang:

MIT's 6.001: Structure and Interpretation of Computer Programs (video van lectures)

How to Design Programs

Learn to Program

How to Think Like a Computer Scientist (python version) (ruby version) (zie ook Why's (Poignant) Guide to Ruby)

Voor de rest... er zijn irc kanalen op Freenode voor nagenoeg elk programmer onderwerp, daar kun je meestal wel een antwoord krijgen op je vragen. Wel verwacht men dat je tenminste hebt nagedacht, de gebruiksaanwijzing en FAQs hebt gelezen, en google gebruikt hebt voor dat je je vraag stelt.

En natuurlijk dit subforum...
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Beginselen van programmeren

En dus verplaatst.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Beginselen van programmeren

Nog meer suggesties:

Practical Common Lisp(video google techtalk, review/summary of techtalk),

Paradigms of Artificial Intelligence Programming (AI georienteerd maar leert heel veel praktische technieken).

En vrijwel elke term die je mogelijk in het programmeren tegen zou kunnen komen wordt vrij goed uitgelegd op de engelse wikipedia, vaak beter dan in boeken.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Beginselen van programmeren

Aangezien ik hier geen subforum zie dat voor informatica dient, vraag ik of jullie informaticasites etc kennen waarik met mijn vragen over programmeren terecht kan (heel simpele zaken).
Heb je nog een specifieke programmeertaal in gedachte?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Berichten: 394

Re: Beginselen van programmeren

Ja, Java pi.gif

Ik heb wel 100 vragen hierover (bwvs).

Als je JCreator open hebt, enzo tabs naast elkaar hebt, hoe zorg ge ervoor dat het de specifieke tab "uitvoert" ?

Want ik moet hier alles zelf uitvinden, alles is een eerste keer hier.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Beginselen van programmeren

Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Beginselen van programmeren

Nou, ik neem aan dat JCreator vast wel iets van een helpfunctie heeft...
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Berichten: 7.068

Re: Beginselen van programmeren

Ja, Java :D
zie dit, vraag (na zelf gezocht te hebben) hier
Als je JCreator open hebt, enzo tabs naast elkaar hebt, hoe zorg ge ervoor dat het de specifieke tab "uitvoert" ?
Dat heeft werkelijk niks met programmeren te maken. Dat is dat je je IDE niet snapt. Daarvoor zal het IDE wel een helpfunctie hebben (zoals zpidermen al zei).

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Beginselen van programmeren

Wat is IDE?

Berichten: 7.068

Re: Beginselen van programmeren


Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Beginselen van programmeren

Ik vraag me af wat een IDE te maken heeft met de beginselen van programmeren?

Natuurlijk is een goede IDE handig als je later met een erg groot programma bezig bent, vooral in een team. Natuurlijk is het dan handig als je editor je code begrijpt en automatische bewerkingen kan doen over meerder files. Maar in het begin is een IDE nergens voor nodig en leid volgens mij voornamelijk af van het leren programmeren. Een IDE lijkt natuurlijk wel heel indrukwekkend...

Ik heb Java (en haskell, prolog, common lisp, C, etc) geleerd in Emacs, een programmeerbare editor. Het telde haakjes, lijnde de code uit en gaf het kleur op grond van de syntax. Meer niet. Als je IDE-achtige eigenschappen wilde hebben dan moest je die zelf schrijven. Daarvoor moest je dan wel begrijpen wat er moest gebeuren, dwz je heb het zelf eerst zo vaak "handmatig" gedaan dat je in staat was om het aan Emacs uit te leggen. Ook daar leer je dan weer programmeren van.

Maar elke editor die haakjes telt en code kan vormgeven is volgens mij voldoende. Ik gebruik nog steeds vim voor config files.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 7.068

Re: Beginselen van programmeren

Ik vraag me af wat een IDE te maken heeft met de beginselen van programmeren?
Niks!

Behalve dan dat beginnende programmeurs denken dat alle problemen die ze hebben met hun IDE 'programmeerproblemen zijn' (zie de post van jan_alleman hierboven).
Ik heb Java (en haskell, prolog, common lisp, C, etc) geleerd in Emacs, een programmeerbare editor.
Want Emacs is zo makkelijk en laagdrempelig in het gebruik.... oh wacht.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Beginselen van programmeren

Want Emacs is zo makkelijk en laagdrempelig in het gebruik.... oh wacht.
touché :D

Hoewel ik het persoonlijk een erg handige editor vind kan ik me voorstellen dat niet iedereen daar zo over denkt :D

Weet iemand een andere editor die uitlijnen van de code, haakjes tellen en zo doet? Ik ken Textmate voor de Mac maar ik heb geen idee voor onder Windows.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 7.068

Re: Beginselen van programmeren

Hoewel ik het persoonlijk een erg handige editor vind kan ik me voorstellen dat niet iedereen daar zo over denkt :D
Ik denk dat het net zo is als met dingen als 'vi' of regular expressions. Erg handig als je er uiteindelijk bekwaam mee bent, maar voordat het zover is...
Weet iemand een andere editor die uitlijnen van de code, haakjes tellen en zo doet?
Ultraedit?

Reageer