Traagheids- en weerstandsmoment

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

Traagheids- en weerstandsmoment

Hallo,

Ik heb 2 kokers (staal), een vierkante koker 80 buiten 70 binnen en eentje van 100x200 buiten en 184x84 binnen. De kokers zijn 1650mm lang.

De kleinere vierkante koker zal in het midden bovenop de smalle zijde van de grote koker worden gelast.

Dit is het idee:

~###~

~#~#~

~###~

#####

#~~~#

#~~~#

#~~~#

#####

(# = staal, ~ is lucht pi.gif )

Ik wil hier het traagheidsmoment,I, van bereken zodat ik de doorbuiging van het geheel kan gaan bereken. Maar helaas kom er niet uit!

Wie kan mij helpen?

Bij voorbaar dank,

Okke Hendriks

Berichten: 1.007

Re: Traagheids- en weerstandsmoment

Even voor de duidelijkheid...je bedoelt zoiets?

Afbeelding

Berichten: 3

Re: Traagheids- en weerstandsmoment

Ehm nee,

De twee kokers zitten bovenopelkaar gelast ,

Boven aanzicht

--------------------------

--------------------------

--------------------------

--------------------------

En dan wel zo'n zelfde doorbuiging met aan een kant een inklemming en een (punt)kracht aan het uiteinde.

Snapje em zo? Ik kan ff geen plaatjes maken hier.. dus dat is niet echt handig!

Berichten: 1.007

Re: Traagheids- en weerstandsmoment

AH! Natuurlijk, nu begrijp ik je tekening ook pas. Hoe ver ben je zelf wel gekomen?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Traagheids- en weerstandsmoment

Even voor wat verduidelijking zorgen...

Ik heb deze ASCII-tabel gevonden: http://didgood.com/programing/datatheory/ascii-128-255.gif

(codes zijn in te voeren door alt ingedrukt te houden, dan het nummer in te toetsen op het numpad, en dan alt loslaten)

Het resultaat:

Code: Selecteer alles

  ╔══╗

  ║  ║

╔═╩══╩═╗

║	  ║

║	  ║

║	  ║

║	  ║

╚══════╝
(het is nodig om dit in codetags te zetten, anders kan je niet mbv spaties voor lay-out zorgen)
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Berichten: 3

Re: Traagheids- en weerstandsmoment

Volgens mij heb ik hem al opgelost,

Ik heb de verschuivingsstelling(translatiestelling) gebruikt:

Itot = I1 + A1*a1^2 + I2 + A2*a2^2

waarbij A = oppervlakte [m2], a = afstand tot gezamelijk zwaartepunt [m]

Dan heb je een I voor je samenstelling.

Vervolgens bereken je de verplaatsing:

V = (F*L^3)/(3*EI)

waarbij F = kracht op uiteinde balk[N], L = lengte balk[m], E = elasticiteitsmodulus, I = je Itot pi.gif [mm4]

En dat was het.

Of moet je nog iets doen met de hoek? staat me iets van bij?

bedankt!

Gr okke

Reageer