Berekening opwarming water

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 20

Berekening opwarming water

Hallo,

Ik wil berekenen hoeveel mijn water opwarmt als ik er 10 Watt in stop en het water stroomt met 5 L/min ik heb wel een idee maar kom op iets van 0,02 Graden als opwarming? Klopt dat?

Groeten

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Berekening opwarming water

0,029 graden is een beter antwoord.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Berekening opwarming water

Ik kom op 0,02866 pi.gif

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Berekening opwarming water

SSJ Vegetto schreef:Hallo,

Ik wil berekenen hoeveel mijn water opwarmt als ik er 10 Watt in stop en het water stroomt met 5 L/min ik heb wel een idee maar kom op iets van 0,02 Graden als opwarming? Klopt dat?

Groeten
Even de muggenzifters daargelaten klopt het antwoord. De manier waarop je de vraag stelt geeft mij het idee dat je het niet gelooft dat het zo weinig is. Echter, 10 Watt is een heel klein vermogen. Een standaard gloeilamp is 50Watt en zelfs die geeft nog niet zo heel veel warmte af. Als je dan bekijkt dat je 5 liter/min water wilt verwarmen, wat neer komt op de hoeveelheid water die uit een (spaar) douchekop komt.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: Berekening opwarming water

0,029 graden is een beter antwoord.
Het beste antwoord is 3∙10-2 °C, omdat het laagst aantal significante cijfers in de gegeven waardes 1 is. Dan moet dat er bij de berekende waarde ook maar 1 zijn.

Ik wil ook wel eens muggenziften.

Berichten: 20

Re: Berekening opwarming water

Even de muggenzifters daargelaten klopt het antwoord. De manier waarop je de vraag stelt geeft mij het idee dat je het niet gelooft dat het zo weinig is. Echter, 10 Watt is een heel klein vermogen. Een standaard gloeilamp is 50Watt en zelfs die geeft nog niet zo heel veel warmte af. Als je dan bekijkt dat je 5 liter/min water wilt verwarmen, wat neer komt op de hoeveelheid water die uit een (spaar) douchekop komt.
Jah dat klopt idd! Maar ik wil dit gaan modelleren zodat ik weet bij welk wattage welke eindtemperatuur haalt en ook het verloop ervan dus de temperatuur van het water als functie van de tijd, dit met behulp van matlab - Simulink.

Alvast dank voor uw antwoord

Met vriendelijke groet,

Bob

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: Berekening opwarming water

\(\Delta T = \frac{\dot{Q}}{c_V\dot{m}}\)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Berekening opwarming water

@Bart

Mijn eerdere reactie was niet bedoeld als muggenziften, maar om de topicstarter aan het denken te zetten.

Want het verschil tussen 0,029 (of 3∙10-2) en 0,02 is fors, en fout met een factor 1,2 tot 1,8 (afhankelijk of de TS afrondde vanaf 0,024 of vanaf 0,016).
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Berekening opwarming water

Fred F. schreef:@Bart

Mijn eerdere reactie was niet bedoeld als muggenziften, maar om de topicstarter aan het denken te zetten.

Want het verschil tussen 0,029 (of 3∙10-2) en 0,02 is fors, en fout met een factor 1,2 tot 1,8 (afhankelijk of de TS afrondde vanaf 0,024 of vanaf 0,016).
Maak je geen zorgen Fred. Ik wilde enkel 0.02 als voor waar aannemen omdat ik geen zin had om zelf de berekening uit te voeren. Ik vindt het belangrijker dat de topicstarter inzicht krijgt in het probleem dan dat hij een getalletje heeft wat hem niks zegt. :D
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 20

Re: Berekening opwarming water

Allemaal,

Dank voor jullie reacties... Ik heb genoeg aan de getalletjes omdat ik zelf de berekening wel weet vond het alleen beetje rare waarde (zo'n klein verschil dus). Significantie weet ik hoe dat werkt maar let ik ff niet op ik heb 0,02 gezegd omdat ik dat nog kon herrineren van het antwoord en het anders opnieuw moest uitrekenen. Dus vandaar.

Maar ik wil het graag in een grafiek zien met MatLab Simulink dus nu is mijn vraag: Hoe kan ik dit doen zodat ik afhankelijk van de tijd weet hoeveel graden het water opwarmt? En dus ook uiteindelijk een eindwaarde bereikt.

Met vriendelijke groet,

Bob

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Berekening opwarming water

De opwarming is niet afhankelijk van de tijd.

In dien je 10 J/s (= 10 W) toevoegt aan waterstroom van 83,3 g/s (= 5 liter/min) dan is het water na de verwarmer 0,03 graden warmer dan voor de verwarmer. Dat is nu, over een uur, over een jaar, net zolang als je 10W-verwarmertje aan staat (en de waterstroom door loopt).
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Berekening opwarming water

Het is toch allemaal niet zo moeilijk?

De temperatuurverhoging is recht evenredig met het toegevoerde vermogen, en omgekeerd evenredig met de stroomsnelheid.

Dus als je het vermogen b.v. 1000 keer groter maakt, dus 10 kW in plaats van 10 W, dan wordt de temperatuurverhoging ook 1000 keer zo groot.

Maak je de stroomsnelheid 2 keer zo groot, dan wordt de temperatuurverhoging gehalveerd.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Berekening opwarming water

Als je een temperatuurstijging wilt zien, dan zul je niet stromend water, maar bijvoorbeeld water in een boiler moeten gaan beschouwen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: Berekening opwarming water

Heb je het hier over het begrip stagnatietemperatuur Bart? Die is toch iets hoger dan de temperatuur van stromend water?

Reageer