Toekomst brandstof

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 7

Toekomst brandstof

Hallo,

Ik zit in de 5e klas Havo en ik moet een profiel werkstuk maken over een zelfgekozen onderwerp

ik heb als profiel natuur en techniek, dus veel scheikunde, natuurkunde en wiskunde

als onderwerp voor dit werkstuk heb ik gekozen: De brandstof van de toekomst.

omdat dit mij wel interesseerd ik kan 2 profielvakken hierbij gebruiken.

maar ik had hier een vraagje over, want ik heb hulp nodig omdat het anders echt niet gaat lukken.

het werkstuk moet 7 december af zijn, het hoeft niet echt een pakket van papier te bevatten, maar wel de nodige informatie.

Nou ik heb zelf al wat gegoogeld en heb al 2 opties gevonden voor 2 mooie hoofdstukken:

- De brandstofcel

- Biodiesel.

Maar ik heb er nog wel 1 minimaal nodig erbij, dus als iemand een optie voor me heb, dan zoek ik zelf de nodige informatie erbij, zou ik echt heel blij zijn.

En als laaste moet ik nog een proef doen, en deze moet ik morgen aan mijn leraar vertellen, maar ik heb al nagedacht als ik weet niet wat maar ik heb geen idee wat voor proef ik kan uitvoeren.

Dus misschien heeft iemand hier ook een experiment mee gedaan, en zou deze aan mij kunnen vertellen.

Je zou me hier echt heel veel mee helpen.

Ookal is het alleen het idee en de benodigdheden, het moet niet te groot zijn, als ik chemisch maar op 1 of andere manier kan aantonen dat iets kan worden gebruikt als brandstof.

Alvast hartstikke bedankt.

Groeten, Kevin

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Toekomst brandstof

Nou ik heb zelf al wat gegoogeld en heb al 2 opties gevonden voor 2 mooie hoofdstukken:

- De brandstofcel

- Biodiesel.

Maar ik heb er nog wel 1 minimaal nodig


Misschien zonkracht. Voorlopig misschien niet heel realistisch, maar wel leuk voor een werkstuk.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Toekomst brandstof

elektrische opslag (accu's)

hybride aandrijving
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Toekomst brandstof

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 7

Re: Toekomst brandstof

Ja bedankt, ik zat er zelf inderdaad ookal aan te denken, zonne-energie.

Kijk dan ga ik dat even uitwerken, en dan moet ik alleen nog een proef hebben.

Ik zou een auto'tje kunnen latenrijden met een klein zonnepaneeltje, maar dat kan iedereen.

heeft iemand misschien een beter idee?

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Toekomst brandstof

kevin_vs schreef:Ik zou een autootje kunnen laten rijden met een klein zonnepaneeltje, maar dat kan iedereen.

heeft iemand misschien een beter idee?
Zelf je eigen zonnecel bouwen?? Niet zo'n fantastisch rendement te verwachten, maar het is niet eens zó erg moeilijk.

Ergens in het laatste half jaar hebben we daar nog een topic over gehad. Zoek eens?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Toekomst brandstof

Jan van de Velde schreef:Zelf je eigen zonnecel bouwen?? Niet zo'n fantastisch rendement te verwachten, maar het is niet eens zó erg moeilijk.

Ergens in het laatste half jaar hebben we daar nog een topic over gehad. Zoek eens?
Ik kan het ook niet meer vinden pi.gif

Ik meende dat het een verbeterde variant van de Grätzel-cel was, en ik weet zeker dat we er een leuk topic over hadden, met de nodige nuttige links erin. Ik kan de goeie zoektermen maar niet vinden om in het juiste topic te geraken....

Wie helpt??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7

Re: Toekomst brandstof

ik ga ook even kijken, bedankt voor je reactie.

en ja als het niet zo erg ingewikkeld is, de benodigde materialen niet moeilijk te vinden zijn en kan gebeuren binnen 2 maanden, zou dit wel eens mijn experiment kunnen worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 267

Re: Toekomst brandstof

Jan van de Velde schreef:Ik kan het ook niet meer vinden pi.gif

Ik meende dat het een verbeterde variant van de Grätzel-cel was, en ik weet zeker dat we er een leuk topic over hadden, met de nodige nuttige links erin. Ik kan de goeie zoektermen maar niet vinden om in het juiste topic te geraken....

Wie helpt??
http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?s...=15271&st=0 ?
There we were, two men against an army. Boy, did we beat the hell out of those two guys.

Berichten: 4.502

Re: Toekomst brandstof

Aardwarmte,

we wonen op een tamelijk warme bol met een diameter van ca.12000 km,daar is wel wat uit te halen. pi.gif

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Toekomst brandstof

Biodiesel is onmogelijk. We zouden ongeveer 10% van landoppervlakte nodig zijn om al die planten te verbouwen. Zo veel vruchtbare land is er niet. Op dit moment gebruiken we ongeveer 10% van het landoppervlakte om voedsel te produceren, dit is de meest vruchtbare grond en toch kost het tot 10 Joule aan olie om 1 Joule aan voedsel te maken. Met andere woorden: Het is gewoon niet rendabel.

De brandstofcel is meer een generator, je moet er brandstof (een vorm van energie) in steken om elektriciteit uit te krijgen. De vraag dus meer waar deze brandstof vandaan komt.

Waterstof uit water door hydrolyse op zonlicht zou kunnen werken, maar dit vereist (1) goedkopere, duurzame zonnepanelen en (2) deze zonnepanelen op ieder dak en elk andere stukje onbenut oppervlak. Denk aan zonnepanelen die zo robust zijn dat je er overheen kunt rijden.

Accu is vergelijkbaar met de brandstofcel en vereist nagenoeg dezelfde nieuwe technologische innovaties.

We kunnen daarnaast best wel veel energie besparen door onze architectuur aan te passen. Door huizen te bouwen met een raam op het zuiden zouden we huizen kunnen maken die het zonlicht direct gebruiken om de woning het hele jaar door op een constante temperatuur te houden. Dit zou een enorme hoeveelheid gas besparen.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Toekomst brandstof

Nee, dat topic bedoel ik niet. Met een paar niet zo exotische stoffen (ik meen o.a titaniumdioxide zoals in die grätzel-cel) was een PV-cel te bouwen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Toekomst brandstof

Ik weet wat je bedoelt maar ik kan dat topic ook niet vinden.

In mijn favorieten staat deze link die waarschijnlijk uit dat topic is.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 7

Re: Toekomst brandstof

Hartstikke bedankt voor alle reacties, dan word dat denk ik mijn proef, die link van Fred.

maar heeft iemand deze misschien al gedaan en kan vertellen of het te doen is.

of ik hem dan misschien kan aansluiten op een klein auto'tje en kan kijken of hij dan vooruit gaat

en kan uitleggen hoe het kan dat de auto voortbeweegt door die zonnecel?

Kevin.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Toekomst brandstof

Ik heb het zelf nog niet gemaakt maar als je alle materialen beschikbaar hebt die op de website staan en je doet het op de correcte manier dan zal het wel lukken denk ik.

Het aandrijven van een autotje is wel iets anders. Voor je de zonnecel gaat bouwen kan je dan best al enkele berekeningen maken denk ik.

Op de site van Fred F. zeggen ze:
De opbrengst is ongeveer 0.43 V en 1 mA/cm2 als de TiO zijde van de cel in het volle zonlicht wordt geplaatst.
Als jij een autotje hebt met een klein motortje dat kan rond rijden op energie die geleverd wordt door een batterij moet je kijken hoe groot je zonnecel moet zijn voor de batterij te vervangen.

Reageer