Meerdere stoffen herkennen en bewijzen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 11

Meerdere stoffen herkennen en bewijzen

ik moet voor een scheikunde-practicum van de volgende 10 stoffen ontdekken in welke reageerbuis ze zitten en doormiddel van een neerslagreactie of indampen bewijzen dat het ze inderdaad zijn. het gaat om de volgende tien stoffen:

kaliumjodide

koper(II)chloride

ammoniumsulfaat

water

aluminium

suiker

natriumcarbonaat

magnesium

calciumfosfaat

glycerol

ik had al bedacht dat we alle vaste stoffen konden verwarmen en kijken of we het suiker konden karameliseren, maar daarna weet ik niet welke stof ik het beste kan aanpakken. kan iemand mij dit vertellen/goed de stappen uitleggen?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Meerdere stoffen herkennen en bewijzen

Je bent niet de eerste die deze vraag stelt en het is ook een vrij standaard proefje. Heb je al met de zoek-functie geprobeerd oude topics te vinden?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 15

Re: Meerdere stoffen herkennen en bewijzen

als je op google kijk kan je het ook vinden

magnesium aantonen

en dan krijg je wel wat hits, ik vond een site waar stond dat Mg2 in een oplossing kan worden aangetoond met neerslagreacties

Berichten: 11

Re: Meerdere stoffen herkennen en bewijzen

ik weet in principe wel hoe de proef moet, ik heb dit votig jaar ook gedaan maar stoffen zoeken die maar met 1 van de 10 reageren is het probleem. kan iemand me daarmee op weg helpen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Meerdere stoffen herkennen en bewijzen

Het aantonen van de meeste stoffen in je rijtje is gebaseerd op het aantonen van ofwel het kation ofwel het anion. In feite hoef je in deze opgave meestal niet absoluut aan te tonen wat het is maar welke van de tien het is.

Bijvoorbeeld: koperchloride: hoe toon je chloride aan? welk bekend chloride is onoplosbaar? dus welk reagens moet je toevoegen?

Of: kaliumjodide: welk ion kun je aantonen? K+ of J- ? en hoe? neerslag? of wellicht redox?

En zo ga je verder met alle zouten in je rijtje. Let op, één van de zouten in je lijstje is aan te tonen omdat het onoplosbaar is in water. welke?

Je hebt twee vloeistoffen, dat kun je op het oog al zien. Wat is het essentiele verschil tussen beiden?

En je hebt twee metalen, dat kun je ook op het oog al zien. Wat is het essentiele verschil tussen beiden?
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer