[Functieleer, gewaarwording]

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

[Functieleer, gewaarwording]

Goededag iedereen,

Ik zit met een vraag waar ik niet uit kom en waarbij ik hoop dat iemand mij hier verheldering in kan geven.

Bij het vak Functieleer hebben wij gehad dat licht je oog binnenkomt en bij de retina op gevangen wordt.

Nu ziet de retina als je deze zou vergroten er uit als 3 lagen.

Het licht raakt eerst de ganglion cellen, daarna de bipolaire cellen en daaronder raakt het de kegeltjes en de staafjes (natuurlijk zijn er nog meer, maar dit zijn even de hoofdonderdelen voor mij)

Nu wordt er in mijn studieboek verteld dat de visuele receptoren: de kegeltjes en de staafjes informatie uitsturen naar de bipolaire cellen en vervolgens naar de ganglion cellen. Maar hoe werkt dit dan? Want het licht komt toch niet eerst bij het achterste van je oog en werkt dan naar boven bij je retina waardoor het weer verder met je oogzenuw gaat?

Berichten: 8.614

Re: [Functieleer, gewaarwording]

Het licht raakt eerst de ganglion cellen, daarna de bipolaire cellen en daaronder raakt het de kegeltjes en de staafjes (natuurlijk zijn er nog meer, maar dit zijn even de hoofdonderdelen voor mij)
Hieronder is te zien wat er gebeurt:

Afbeelding

Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Retina
Retina's simplified axial organisation. The retina is a stack of several neuronal layers. Light is concentrated from the eye and passes across these layers (from left to right) to hit the ]photoreceptors (right layer). This elicits chemical transformation mediating a propagation of signal to the bipolar and horizontal cells (middle yellow layer). The signal is then propagated to the amacrine and ganglion cells. These neurons ultimately may produce action potentials on their axons. This spatiotemporal pattern of spikes determines the raw input from the eyes to the brain.
Kort gezegd komt het er dus op neer dat het licht op het netvlies valt en door deze verschillende lagen gaat tot het bij de kegeltjes en staafjes komt. Die sturen vervolgens signalen naar de bipolaire cellen ('naar voor'), die op hun beurt signalen sturen naar de ganglionen (nog verder 'naar voor').

PS: Deze topic hoort m.i. eerder thuis in 'Anatomie en Fysiologie'.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer