Matras zachter op vloer

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Matras zachter op vloer

Misschien op het eerste zicht een domme vraag, maar ik stel ze toch:

Waarom is een matras zachter of de vloer?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 271

Re: Matras zachter op vloer

Ben benieuwd wat hier achter zit. Volgens mij stel je twee vragen. 1) Een matras is zachter dan een vloer. 2) Waarom? Ja, daar heb je me al. Een vloer heeft een grotere veerconstante. Nu jij weer.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Matras zachter op vloer

Ik snap de vraag niet eens. Moet het niet zijn:

"Waarom is een matras zachter op de vloer?"

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Matras zachter op vloer

Ik stel de vraag opnieuw: Waarom voelt een matras zachter aan dan de vloer?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Matras zachter op vloer

Verchrikkelijk hoge veerconstante?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Matras zachter op vloer

Volgens mij stel je twee vragen. 1) Een matras is zachter dan een vloer.
Dat is toch geen vraag? :D
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Matras zachter op vloer

Omdat een matras zich aan jou vorm aanpast,

"Duh"

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Matras zachter op vloer

Als de vloer gemaakt is van een bepaald materiaal, dan heeft dat materiaal een zekere hardheid. Hardheid is de weerstand tegen indrukking, en wordt gemeten met de hardheidsproef. Ze drukken dan een kogel of een kegel met zekere kracht in het materiaal en meten dan de indrukking. Zo heb je de hardheid Brinell en de hardheid Rockwell.

Het matras is een combinatie van verschillende materialen, en daar zullen ze ook wel een testapparaat voor hebben, om het matras in te drukken , en zo de hardheid te bepalen.

Gebruikersavatar
Berichten: 271

Re: Matras zachter op vloer

@phys: dank je wel voor je oplettendheid. Ik noemde twee vragen en gaf twee antwoorden.

@kotje: maar waar wil je nu heen met je vraag? of ben je al tevreden met deze antwoorden?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Matras zachter op vloer

DePurpereWolf schreef:Omdat een matras zich aan jou vorm aanpast,

"Duh"
Ik zou graag hier meer uitleg bij willen.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Matras zachter op vloer

De flexibele matras creëert een groter contactoppervlak tussen lichaam en ondergrond, waardoor het lichaamsgewicht over een groter oppervlak verdeeld wordt, en er dus een kleinere druk (in Newton per vierkante meter) op het lichaam uitgeoefend wordt, wat 'zachter' aanvoelt.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Matras zachter op vloer

De flexibele matras creëert een groter contactoppervlak tussen lichaam en ondergrond, waardoor het lichaamsgewicht over een groter oppervlak verdeeld wordt, en er dus een kleinere druk (in Newton per vierkante meter) op het lichaam uitgeoefend wordt, wat 'zachter' aanvoelt.
Is dat de volledige verklaring?

Leg een stuk flexibel plastic (bv plastic gebruikt voor winkelzakjes) op je matras. De veerconstante zal hierdoor nauwelijks veranderd worden.

De zachtheid van de stof van de matras verdwijnt wel.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Matras zachter op vloer

Ik ben akkoord met de verklaring van Fred F. :D
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Matras zachter op vloer

@ZVdP

Het gaat niet om de zachtheid van de stof. Leg een zachte doek op de vloer en je ligt nog steeds hard.

Het gaat ook niet om veerconstante. Als je op een harde plank ligt die op veren staat lig je ook nog steeds hard.

Een waterbed heeft geen veerconstante maar ligt door de meest perfecte spreiding van het lichaamsgewicht (druk is overal exact gelijk) het allerzachtst.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 271

Re: Matras zachter op vloer

Ja zeg! OK, een veerconstante is niet voldoende om iets zacht te maken. Maar een groot contactoppervlak ook niet. Ga een tijdje in het zand liggen, een beetje wriemelen en er vormt zich een kuil die perfect om je lichaam valt. Het contactoppervlak is dan zeker groter dan met een gemiddeld matras. Toch is het matras zachter. Ik plof daar in ieder geval liever in dan in de zandkuil. Noch erger als je van die kuik een afgietsel maakt van poliesters. Past precies, maar keihard.

De vraag wordt dus. Wat is nou precies "zacht"?

Reageer