formule van pick

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

formule van pick

Ik heb op school in de wiskundeles de formule van pick onderzocht, door de formule gewoon te gebruiken. Nu moeten we de formule van pick BEWIJZEN op een andere manier. Ik heb al lang gezocht, maar wist niet hoe ik de formule van pick kon bewijzen, en dit ook nog eens in eigen woorden te vertellen. PLEASE help me!! Ik ben helemaal hopeloos!! :shock: !

Berichten: 179

Re: formule van pick

Ik geloof dat de formule van Pick de oppervlakte van een veelhoek uitdrukt in functie van het aantal roosterpunten (in een Cartesiaans assenstelsel) dat binnen de veelhoek of op de zijden van de veelhoek ligt. (Roosterpunten zijn punten met gehele coördinaatgetallen.) Deze formule zegt dus het volgende. Zij V een convexe veelhoek. Noem B het aantal roosterpunten dat binnen deze veelhoek ligt en R het aantal roosterpunten dat op de rand van deze veelhoek ligt. Dan is de oppervlakte van V gelijk aan B + R/2 - 1.

Voor een bewijs, zie

http://www.cut-the-knot.org/ctk/Pick_proof.shtml

http://planetmath.org/encyclopedia/PicksTheorem.html

http://planetmath.org/?op=getobj&from=objects&id=3606

Persoonlijk verkies het bewijs dat elke veelhoek terugbrengt naar een aantal driehoeken (het komt er dus op neer aan te tonen dat de formule van Pick een additief karakter heeft); zie hiervoor de laatste link.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: formule van pick

Ik had er nog nooit van gehoord, maar het is zeker een interessante formule.

Ik vraag me af of er ook een 3D versie van is?

Berichten: 179

Re: formule van pick

Waarschijnlijk wel, maar ik heb er nog nooit één gezien :shock:

Re: formule van pick

Ja er is ook een 3d versie:

V+H-R=2

V= aantal vlakken

H=aantal hoekpunten

R=aantal ribben

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: formule van pick

wiskundefreak schreef:Ja er is ook een 3d versie:

V+H-R=2

V= aantal vlakken

H=aantal hoekpunten

R=aantal ribben


Bedacht door Euler.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Re: formule van pick

hey

voor degene die nie weet hoe die het moet bewijzen: teken allerlei ruimtefiguren en vertel daarbij hoeveel vlakken, hoekpunten en ribben het figuur heeft. Dan bewijs je dat de formule werkt

groetjes L.

Re: formule van pick

lisanne schreef:hey

voor degene die nie weet hoe die het moet bewijzen: teken allerlei ruimtefiguren en vertel daarbij hoeveel vlakken, hoekpunten en ribben het figuur heeft. Dan bewijs je dat de formule werkt

groetjes L.
hoi,ik heb dat ook gebruikt maar we moeten er meer hebben (bewijzen)

dus....

Re: formule van pick

Haha, ik heb precies hetzelfde probleem... Heb je toevallig ook "moderne wiskunde" in klas 3? :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 238

Re: formule van pick

Moet je het al bewijzen in de derde?

Ik heb moderne wiskunde maar dan in de 5de, maar in de derde heb ik een Australische methode (in het Engels) gehad. Ik heb hem daar iig nooit hoeven bewijzen.

En voor L:

bewijzen is iets anders dan uittesten of hij werkt. Je kan met een rechthoekige driehoek uittesten of de stelling van Pythagoras werkt, maar dan heb je niet bewezen dat hij ook bij elke rechthoekige driehoek werkt.
Peter van Gemert

2e jaars Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft

Berichten: 43

Re: formule van pick

Het enige dat ik tot nu in mijn wiskundige carriere (lees: in 3VWO 8) ) heb moeten bewijzen was iets met maantjesfiguren, mss kent iemand het wel, je hebt een rechthoekige driehoek met een cirkel eromheen en bij elke zijde een halve cirkel. Er ontstaan dan "maantjes" waarvan je moet bewijzen dat ze dezelfde opp. hebben als de rechthoek. Niet echt moeilijk iig. Meer bewijzen heb ik nooit hoeven leveren.

Reageer