Welk veld heeft een heel snel draaiende magneet?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 214

Welk veld heeft een heel snel draaiende magneet?

Wat zou er gebeuren met een magnetisch veld van een magneet als die magneet heel snel rond zijn as draait?

Als je nu bijvoorbeeld zo een heel sterke permanente magneet aan een vertikale as bevestigd zodat de noord en zuidkant horizontaal liggen en je laat die as zodanig snel draaien dat de snelheid waarmee de polen van die magneet reizen juist geen lichtsnelheid is. (Er dan dus geen enkele wet overtreden.)

Maar het magnetisch veld reikt een paar meter verder dan de magneet zelf, waardoor het magnetisch veld veel sneller moet gaan om de magneet bij te houden, maar het is bekend dat geen enkel signaal sneller kan gaan dan het licht, dus wat gebeurt er dan met dat veld?
Geld moet rollen,... Vooral naar mij.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Welk veld heeft een heel snel draaiende magneet?

Het is moeilijk om hier zomaar kwalitatief antwoord op de geven. Het is niet per se zo dat het veld niet snel genoeg kan meedraaien. Als ik op de maan sta en ik schijn met een pillamp naar de aarde, dan zal de lichtvlek zich op de aarde eventueel sneller voortbewegen dan de lichtsnelheid. Dat is geen probleem, je geeft daar geen informatie mee door. Wat niet kan is dat een perturbatie van het veld te snel gevoeld wordt.

Het is waarschijnlijk wel een leuke (zij het rekenintensieve) oefening. Ga eerst naar het meedraaiend stelsel en bereken daar het magnetische veld (of stel daar een vast magnetisch veld voorop, dat zal het rekenwerk vereenvoudigen en blijft conceptueel dezelfde vraag). Transformeer dit naar het stilstaande stelsel, met deze formules(183-188). Je krijgt zowel magnetische als elektrische velden. Met het transformeren moet je gebruik maken van een inertialstelsel dat op 1 ogenblik precies aan de correcte snelheid beweegt opdat het volgens de roterende waarnemer instantaan stilstaat in zijn stelsel.

Reageer