Suiker in koffie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 247

Suiker in koffie

als je suiker in je koffie doet daalt of stijgt de temperatuur van de koffie dan? Ik denk dat hij daalt omdat het energie kost om die bindingen te verbreken en dat dus de warmte-energie gaat afnemen omdat het gebruikt wordt om die bindingen te breken. Klopt dit?

en geldt dit ook als ik zout in mijn koffie zou doen, want zout dissocieert toch automatisch niet?

gr

steve

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Suiker in koffie

Inderdaad, oplossen van een stof in een vloeistof laat de temperatuur dalen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Suiker in koffie

Inderdaad, oplossen van een stof in een vloeistof laat de temperatuur dalen.
Nou, dat hangt toch wel van de stof af. Het oplossen van bijvoorbeeld CaCl2 is exotherm, er komt warmte bij vrij. Overigens is CaCl2 een van de vele stoffen die exotherm oplossen.

Tabellen met oploswarmten zijn helaas niet zo makkelijk op te googlen als ik hoopte.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 8.614

Re: Suiker in koffie

Tabellen met oploswarmten zijn helaas niet zo makkelijk op te googlen als ik hoopte.
Dat heb ik gemerkt toen ik hetzelfde probeerde i.v.m. deze topic. Zoals daar te zien is heb ik twee tabellen gevonden, als staat in de tweede blijkbaar een foutje (zie de topic voor meer informatie).
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer